Nesebrus Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Som alle vet så har alle personlig ur inne i kroppen som styrer når kroppen liker å stå opp. eksempler følger: 1. En person liker å stå opp klokka 07 2. En person liker å stå opp klokka 09 Dette lurer jeg på hvorfor ikke gjøres: Hvis alle må stå opp klokka 07. Han som liker å stå opp klokka 09 liker ikke å stå opp klokka 07. Hva laver du? Jo han flytter 2 timer tidsone (jordur) senere, så da når klokka er 07 der (jordur) er han sin klokka (kroppeur) 09. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Har nok litt med hvordan sollyset innvirker på oss også dette, så å flytte til Moskva vil bare fungere noen dager før en bør flytte til New Dehli. Jeg vil tro døgnrytmen henger sammen med produksjonen av hormonet melatonin, som bare produseres når det er mørkt. Endret 17. oktober 2009 av Ducktoy Lenke til kommentar
Nesebrus Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Det som er sier du at det kommer an på solen (solur). eksempler kommer: 1. person bor i nord der det er 1 time med sol han liker å stå opp kl 07 2. person bor i afrika der er det 20 time med sol han liker å stå opp når han skal på vakt Derfor tror jeg kroppeuret styrer selv om solen er forskjellig, kroppeuret er evig selv om man ikke ser sol eller ser for mye sol Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Ein jevn døgnrytme og vekkerklokke trur eg er betre enn å flytte til Russland. Den interne klokka er justerbar etter aktivitet, døgnrytme, soveforhold, antal timar søvn osv. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Ein jevn døgnrytme og vekkerklokke trur eg er betre enn å flytte til Russland. Den interne klokka er justerbar etter aktivitet, døgnrytme, soveforhold, antal timar søvn osv. Enig. B mennesker er bare mennesker som liker og se på senkveld og ikke klarer å komme opp tidlig morgenen etterpå fordi de fikk for lite søvn og hadde stengt for gardinene. Ikke sant? Jeg mener det Lenke til kommentar
freerun Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 haha, afrikanere med 20 timer sol. Som står opp hver gang de skal på vakt? Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 det vil jo bare funke et par dager. f.eks. jeg har vært i new york. der våknet jeg opp kl 7 om morran og var uthvilt og følte at jeg hadde wasta bort hele dagen, simpelten fordi kl var 13 i huet mitt. har med vaner å gjøre. etter en uke der med normalt liv, altså legge seg 23(siden man blir dau trøtt) og stå opp 9,10 tiden. men etter en ukes tid var man trøtt 9 om morran, men det har kanskje noe med at kveldene ble sene, sånn som hjemme. alt har med vaner og døgnrytme Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Døgnrytmen påvirkes av massevis av faktorer, aktivitet\trening, ernæring, stress og følelser i løpet av dagen, sollys og solrytme, støy osv. Men den største faktoren er når du går og legger deg. Om du har en fast tid du legger deg på vil du stå opp til en fast tid. Kroppen bruken omtrent 3 dager på å justere døgnrytmen sin, selv om du snur den helt på hodet. Er litt interessant å vite at det er gjort forsøk på dette, hvor folk har bodd i et fullt opplyst rom i ukevis uten impulser utenfra (ingen vinduer heller), og da forflyttes døgnrytmen med omtrent 20 minutter hver natt. De legger seg 20 minutter senere, og står opp 20 minutter senere. Edit: glemte å si at folk som sover ca 7.5 timer hver natt i gjennomsnitt gjennom livet sitt lever i gjennomsnitt nesten 10 år lengre enn de som sover mer eller mindre gjennomsnittlig gjennom hele livet. Om de lever lengre pga døgnrytmen eller om døgnrytmen og lang liv kommer fra samme årsak vites ikke. Endret 22. oktober 2009 av Hamnli2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå