Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Cpu varme problemer

Anbefalte innlegg

Ja det så bra ut det der,alt ble funnet. Med det samme du starter pc'en, så trykker du gjevnlig på Del/Delete knappen, til settup/bios starter.

Gå til Boot, Boot Device Priority, 1st Boot Device [ATAPI CD-rom], 2nd Boot Device [Hard Drive]

Og fjern usb hdd eller usb penn som du har koblett til pc'en!!!!

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er problemet er at uansett når jeg trykker del knappen så kommer jeg ikke inn i bios, jeg kommer bare til den skjermen som jeg linket på screenshot der.

Det var forresten et bilde jeg tok tidligere i dag der jeg hadde kobla til alt, akkurat nå har jeg bare skjerm kablene og tastatur usb tilkoblet, tastaturet har en egen usb hub, men ingenting er tilkoblet der, hvis det gjør noen forskjell kan jeg koble til med et annet usb tastatur, men har ingen ps2 tastatur her trur jeg.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får lys i tastaturet, så bør du prøve et annet, det hjelper selvfølgelig ikke å trykke febrilsk på Del knappen, hvis tastaturet er dødt. ;)

Edit, og prøv alle usb inngangene på hovedkortet til usb tastatur!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Jeg får lys på tastaturet, og som sagt, det som skjer når jeg trykker på del knappen i forhold til hva som skjer hvis jeg ikke trykker på noe er at jeg får opp det bilde jeg linket til istad, men hvis jeg ikke trykker på noe så får jeg opp bare 3 linjer.

Så den reagerer jo på tastaturet, bare ikke helt riktig.

Men på det bildet så står det noe om at jeg kan trykke f8 eller alt + f2. Kan det hjelpe om jeg går innpå noe av de 2?

Lenke til kommentar

Du skal ikke trykke på alt + f2, den brukes til å flashe ny bios inn på hk!

Prøvde å søke på "BBS POPUP", fordi jeg ikke har sett den før, null treff, fant en del på BBS da, men er ikke sikker på hva dette er, prøv F8!

Har du prøvd Enter,når du kommer til den menyen?

Edit, har du prøvd å ta av 24 pin strøm til hk, satt den på plass igjen skikkelig(se at alle kontakt pinnene er skikkelig ned i slotten), er det noe høyde forskjell mellom de 20 og den avtagbare 4 pin?

Edit2, jeg mistenker den "lilla +5 VSB på 20 pin" ikke har kontakt med slotten på hk!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Den lilla ledningen(+5 VSB) fra strømforsyning som er på 20-pin, må ha kontakt med hovedkortet, for at jumpere til usb kan stå i stilling +5VSB, så det er viktig å trykke godt ned på 20-pin rett ved siden av den avtagbare 4-pin.

Se også at ikke noen tilkoblings pinner inn i plast hylsen til de 24 er glidd opp, og ikke når ned til hk!

Hvis dette ikke nytter, så kan du prøve å sette de 4 usb jumperne i pin 1-2 +5V, 2 av jumperne står der allerede. Hvis dette hjelper, så er det ikke kontakt med den lilla +5VSB ledningen og hk.

Lenke til kommentar

Hmm, er ganske sikker på at den står ordentlig i, også har jeg ikke tatt av den 4 pinnen, den står fortsatt "fast" inntil 20 pin, og det er ikke noe høydeforskjell der.

Ingen av de er glidd opp heller.

hvem 4 usb jumpere tenker du på da? jeg kan bare finne 3 i boka, de som står på 2-22, 4. punkt. Der USBPW7-10 og USBPW1112 står i 1-2 default. Men USBPW1-4 står i 2-3 default. Er det bare USBPW1-4 jeg skal flytte da eller? Og hva er det som skjer når jeg flytter den, kan det på noen måte skade noen komponenter?

Lenke til kommentar

Ja, bare flytt tilbake. Da er jeg fri for ide'er i dag, skjønner ikke hvorfor du ikke kommer inn i bios. Noe har skjedd når du hadde hk ute, du får strippe det for hardware, bare starte med cpu, 1 ram brikke om gangen, skjermkort,strøm og kjøling, fjerne alt annet(hdd, cd-rom, ekstra usb kontakter, nettverks kabel, frontpanel kabler, pci-kort osv.), og se om du kommer inn i bios. Hvis du kommer inn, så må du koble til en hw om gangen, og se hva som trøbler.

Du så jeg redigerte til 8 jumpere på hk!

Lenke til kommentar

Ok, takk uansett, skal prøve å koble til med mindre HW og se om det hjelper, men lurer på om det beste kanskje er å sende inn til komplett så kan de feilsøke der. Tilfelle hvis jeg skal sende inn, så burde jeg vel bare sende inn cpu og HK, det er vel mest sannsynelig der feilen ligger?

Ja, så at du redigerte.

Endret av Christoffer99
Lenke til kommentar

Nå kan det se ut som jeg fikk fiksa det, jeg prøvde å skru skruene til HKet litt løsere tilfelle de var for stramt og HKet var for nærme kabinettet. Starta opp dataen og det funka, cpu'en ligger nå på 33 grader i turbo mode. Så håper problemet er vekk nå.

Alt ser ihvertfall ut til å funke foreløpig.

Takk til alle som hjalp til og ask99 for hjelpen til feilsøkinga :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...