Gå til innhold

hjelp til kjøp av gaming pc - mellom 7-8000kr(minus skjerm, mus, tastatur)

Anbefalte innlegg

Trodde at jeg i en alder av 22 år skulle bli lei av å game, men slik har det da ikke blitt :) Trenger nå en GAMING pc(de programmene jeg kjører er bare av lettere karakter som mozilla, msn osv som dagens maskiner kjører fint uansett).

trenger hjelp til oppsett av pc, minus skjerm, tastatur, mus og høyttalere(har dette fra tidligere kjøp). Har en kompis som kan hjelpe meg å bygge pcen hvis dette er å anbefale.

- Jeg ser at det er mer og mer populært med store skjermer og HØYE oppløsninger - det jeg lurer på i denne sammenheng er at hvis jeg er fornøyd med min 19'' og ikke trenger større - trenger jeg da å se etter skjermkort som yter utrolig bra på de høye oppløsningene? Jeg tenker slik at et spill på en 23'' krever høyere oppløsning for å få den beste opplevelsen i forhold til hva jeg trenger på en 19'' - hvordan er dette i praksis? Ettersom skjermen er mindre, trenger jeg da så høye oppløsninger for å få max spillopplevelse? :) Går det an å si at hvis en har en mindre skjerm(19'') så vil en få mer fps for en billigere penge enn om man vil ha en 23''?

- Videre ser jeg for meg at jeg VIL spille starcraft 2 og Diablo 3 når den tid kommer og nå så blir det nok litt COD, Crysis, Left 4 dead osv osv..

- Har lest ganske intenst om 5870 kortet, men har lyst å vente til det faller i pris(hvor mye vil det falle til f. eks jul(finnes det noen utregninger, tidligere erfaringer på dette punktet?) - ellers kan jeg godt tenke meg intel som amd.

- Har også sett veldig mye på netshop og komplett sine byggere og tenker at det er lurt å å kjøpe en pc fra en kjent leverandør mtp garanti osv.

-> har sett veldig mange handlelister der mange av forumbrukerene har valgt de billigste komponentene fra mange forskjellige leverandører(men jeg forstår absolutt ikke hvordan dette kan bli så billig med tanke på at en må jo betale frakt fra hver eneste leverandør + hvordan er garantien på disse komponentene?)

Beklager lang tråd, men takker til dere som har orket å lese igjennom - vil bare skaffe meg en bra pc som er framtidsrettet og prisgunstig :)

MvH Joachim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag fra Amentio. Dersom du ikke spiller med høyere oppløsning enn 1680X1050 trenger du ikke noe bedre skjermkort. Prisen blir 5500,- som drar i prinsippet alt av spill. En SSD koster ca 1500 og det er en god investering som du har råd til innenfor ditt budsjett.:

Handlekurven Vis alltid handlekurven når du kjøper et produkt

Prosessor:

AMD PHENOM II X2 545 3.0GHZ SKT AM3 L2/L3 7MB 85W P (HDX545WFGIBOX) 46 687,- 687,-

Hovedkort (må gå oppca 150-200 dersom du skal ha støtte for to skjermkort):

ASUS AM3 AMD785G VGA DDR3 SATA2 GBLAN (M4A785TD-M EVO) 56 685,- 685,-

Kabinett og strøm (kan evt kjøpe et annet kabinett og sterkere strøm dersom du vurderer to skjermkort i samme oppsett på sikt):

Arctic Cooling Silentum T3 Eco 80, retail (PC-ST3E-AC-01) 38 765,- 765,-

Minne:

KINGSTON 4GB 1600MHZ DDR3 NON-ECC CL9 9-9-9-27 DIMM KIT OF 2 (KHX1600C9D3K2/4G) 53 726,- 726,-

Skjermkort:

ASUS VGA-Card Radeon HD5850 1024MB PCI-E 2xDVI/ HDMI/ DisplayPort HDCP Fan (EAH5850/G/2DIS/1GD5) 19.10.2009 1 937,- 1 937,-

DVD:

LG DVD+/ -RW22x8 PATA SD Black Retail (GH22NP20.AUAR50B) 29 209,- 209,-

Harddisk:

SAMSUNG SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM (HD753LJ) 147 496,- 496,-

Gavekort:

Totalt (inkl. mva): 5 505,-

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Til kr 5500, kan det vanskelig gjøres bedre en Jørns oppsett der. Personlig liker jeg de der ARtic Cooling kabinettene, har bygget rundt 10 rigger i forløperen med 30w psu. Sille er de, skal jeg nevne en bakdel med de er at de er små, litt trange å bygge i.

Lenke til kommentar
Til kr 5500, kan det vanskelig gjøres bedre en Jørns oppsett der. Personlig liker jeg de der ARtic Cooling kabinettene, har bygget rundt 10 rigger i forløperen med 30w psu. Sille er de, skal jeg nevne en bakdel med de er at de er små, litt trange å bygge i.

maks budsjettet er 7-8000...

Og skal godt gjøres å bruke en maskin med 30 watt psu...

Lenke til kommentar

'flier! var 350w i forløperen. Men såvidt jeg ser vil han ha den ferdigbygget med garanti og da er Netshop stede å gå til.

Personlig mener jeg oppdater Jørns oppsett til PHII 720 og sett inn Intel 80gb SSD disk, og en har mye mye mer igjen for penga dersom en skal til 7-8 k.

Vil sørege for gjevnere spilleflyt , raskere respons, totalt sett en mye bedre brukeropplevelse.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Men hvorfor i5750? Er det fordi det er mer fremtidsrettet enn AMD sin 545? Om 1-X år så finnes det uansett andre prosessorer. Hvorfor er det så viktig å ha det nyeste på markedet? 1000-1500 for ingenting synes unødvendig i mine øyne. i5750 er mer anvendelig kanskje enn AMD545, men trådstarter signaliserer ingen slike behov. Mitt opsett + en SSD dersom budsjettet skal benyttes maks, er mye bedre alternativ enn å bruke 1000-1500 for en bedre prosessor. vel det er mitt råd. Trådstarter tar selvfølgelig sine egne valg:)

Lenke til kommentar

Tillegg som jeg glemte i forrige post:

Jeg vil virkelig ikke ha en PIMPA-pc(kabinettmessig med masse rånelys osv) - er over den perioden :)

Takk for svar alle sammen, men har noen spm til:

ut i fra hva jeg leser her så ser det virkelig ut som at minne og cpu har alt å si i høyere oppløsninger, stemmer dette? jeg ser for meg ca 1280x1024 oppløsning på spillene. Trodde jeg kom til å trenge en firekjerners cpu og enda raskere timings på minnet da dette er hva jeg ser folk vanligvis anbefaler til folk som leter etter pc i 7-8000kr-klassen.

-Hva er en SSD? Er det en HDD med rask RPM?

-Har hørt at det er lurt å ha en BRA strømforsyning - er den du linket til bra nok, jorn? !VIKTIG! at strømforsyningen er STILLE!(glemte å si det i forrige post)

- Er amentio.no en bra side? jeg vet at komplett og netshop holder mål, men har ikke hørt om amenti utenom at de er billige.

Jeg trenger forresten ikke å ha den ferdigbygget, selv om det er lettere for meg.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Jeg har også samme utgangspunkt som trådstarter, men kan godt øke prisen litt (10-12000 kr om nødvendig). Jeg har vært lite ute av "loopen" når det gjelder teknologi siden PCen min har holdt stand i flere år enn forventet. Men nå begynner ting å skrangle.

Jeg vil ha en ferdigbygd, og lurte på hva dere har å si om denne:

http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10278

Evt.

http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=123341

Hva bør jeg tenke på her? Finnes det bedre alternativer?

Takk!

PS: Trenger ikke skjerm, høytaler, mus/tastatur, OS.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Det dere begge skal gi førsteprioritet er å få readeon 5850, 5850 vil støtte nye spill som kommer med direct x 11.

Neste spørsmål blir å se etter hvilken cpu som kan drive radeon 5850. Phenom II550 er god for prisen, men en god del spill drar nytte av 3 kjerner, veldig veldig få drar nytte av 4 kjerner. Derfor er PHII 720 black edition et meget godt valg. Siden dere begge vil ha det ferdigbygget regner jeg med at dere ikke er så garva i overklokking.

Men med en AMD black edition cpu trenger dere ikke å kunne en dritt om overklokking, jobben gjorde AMD ved å lansere et lite program kalt

, dette er en eldre video av hvordan bruke amd overdrive, det er faktisk enda bedre nå.

Skal dere sette opp en rigg med delere dere selv velger å få webshoppen til å bygge for dere, så er nok Netshop beste alternativet. Nå har Netshop lovet å forbedre pc-byggeren når windows 7 kom, så venter på det.

Men vi kan godt sette opp oppsett her som dere ber netshop bygge for dere.

Når alt dette er sagt med 19" skjerm og de oppløsninger der, holder det med en rigg til ca 4500 for å fore skjermen med alt av pixler. Radeon 4870 er i så måte godt valg.

Kun meget dyre skjermer er i stand til å vise mer en 60 frames pr. sek. slik at dere ser ikke noe forskjell om det er 60 eller 200 fps.

Men til gamerigger 7000 og opp hører radeon 5850 med, i denne prisklassen har dere også mye mer igjen for å gå for SSD. I gaming sammenheng hindrer en god SSD disk framdrops, og seneskifte i et spill går raskere, selv velicitor rapotor med 10000 rpm er ikke i stand til å gi dette i så stor grad.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Tillegg som jeg glemte i forrige post:

Jeg vil virkelig ikke ha en PIMPA-pc(kabinettmessig med masse rånelys osv) - er over den perioden :)

Takk for svar alle sammen, men har noen spm til:

ut i fra hva jeg leser her så ser det virkelig ut som at minne og cpu har alt å si i høyere oppløsninger, stemmer dette? jeg ser for meg ca 1280x1024 oppløsning på spillene. Trodde jeg kom til å trenge en firekjerners cpu og enda raskere timings på minnet da dette er hva jeg ser folk vanligvis anbefaler til folk som leter etter pc i 7-8000kr-klassen.

-Hva er en SSD? Er det en HDD med rask RPM?

-Har hørt at det er lurt å ha en BRA strømforsyning - er den du linket til bra nok, jorn? !VIKTIG! at strømforsyningen er STILLE!(glemte å si det i forrige post)

- Er amentio.no en bra side? jeg vet at komplett og netshop holder mål, men har ikke hørt om amenti utenom at de er billige.

Jeg trenger forresten ikke å ha den ferdigbygget, selv om det er lettere for meg.

Takk for svar :)

Arctic Cooling er et lydisolert kabinett, og skal være bra mtp støy. Quad prosessor er det lite støtte for i dagens spill, men skal du ha Quad er det selvsagt i5 750 som er kongen på haugen i dag. En billig og god Quad er AMD 620 til rundt 700,-. Den kan du evt bytte ut med den jeg foreslår. Men for spill holder foreløpig en to-kjerners uten problem.

Strømforsyningen holder fint til å dra en PC med 1 stk skjermkort.

Med 1280X1024 så tror jeg at jeg hadde valgt et HD4890 evt GTX275 til ca 1450,-. De vil holde i massevis og er kjempekort.

EDIT: forskjellen mellom HD5850 og HD4890 er kanskje for liten til at det HD4890 velges foran HD5850. Ca 1900,- koster HD5850 og 1450,- HD4890. Forskjellen er altså 450,., altså en økning på ca 30%. Hadde du spil på høyere oppløsning så ville jeg sagt at det var verdi 30% forskjell. På din oppløsning er det ikke verdi, og kanskje er det riktige valget faktisk HD4870 med 1GB til ca 1100,-. Sannsynligvis holder det i massevis, og da snakker vi om 800,- i prisforskjell altså ca 70%.

HD5850 er selvsagt det mest fremtidsrettede av kortene.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Ettersom jeg tenker på å ha pcen så lenge som mulig framover så vil det vel lønne seg å kjøpe det beste skjermkortet som er på markedet nå, vil det ikke? greit nok at jeg vil spille crysis nå og starcraft 2/diablo 3 når den tid kommer, men i framtiden så vil jeg jo dra de spillene som kommer på best mulig måte. Jeg kjøper ikke en spill-pc til eventuelt 7000kr for å spille 1 spill - virker litt som det er hva det blir tatt hensyn til her :)

Lenke til kommentar

Det som vil gi deg best gameropplevelse er å følge Jørns første anbefaling, selv om jeg mener phii 720 er bedre valg siden du har såpass bra spillerom på hvor mye du vil bruke.

Jo SSD disk er en fin ting og absolutt å anbefale, men uten tvil det du vil ha mest glede utav dersom du ønsker å bruke opp mot 8 k, er rett og slett , skaff deg en god 22-24" skjerm.

For alt over 4870 512 gb til ca 1000, sammen med en athlon 250 til ca 500 er direkte overkill for skjermen din.

Lenke til kommentar
Det dere begge skal gi førsteprioritet er å få readeon 5850, 5850 vil støtte nye spill som kommer med direct x 11.

Neste spørsmål blir å se etter hvilken cpu som kan drive radeon 5850. Phenom II550 er god for prisen, men en god del spill drar nytte av 3 kjerner, veldig veldig få drar nytte av 4 kjerner. Derfor er PHII 720 black edition et meget godt valg. Siden dere begge vil ha det ferdigbygget regner jeg med at dere ikke er så garva i overklokking.

Men med en AMD black edition cpu trenger dere ikke å kunne en dritt om overklokking, jobben gjorde AMD ved å lansere et lite program kalt

, dette er en eldre video av hvordan bruke amd overdrive, det er faktisk enda bedre nå.

Skal dere sette opp en rigg med delere dere selv velger å få webshoppen til å bygge for dere, så er nok Netshop beste alternativet. Nå har Netshop lovet å forbedre pc-byggeren når windows 7 kom, så venter på det.

Men vi kan godt sette opp oppsett her som dere ber netshop bygge for dere.

Når alt dette er sagt med 19" skjerm og de oppløsninger der, holder det med en rigg til ca 4500 for å fore skjermen med alt av pixler. Radeon 4870 er i så måte godt valg.

Kun meget dyre skjermer er i stand til å vise mer en 60 frames pr. sek. slik at dere ser ikke noe forskjell om det er 60 eller 200 fps.

Men til gamerigger 7000 og opp hører radeon 5850 med, i denne prisklassen har dere også mye mer igjen for å gå for SSD. I gaming sammenheng hindrer en god SSD disk framdrops, og seneskifte i et spill går raskere, selv velicitor rapotor med 10000 rpm er ikke i stand til å gi dette i så stor grad.

Er Radeon så mye bedre enn GeForce-kortene da? Og er SSD-disker å stole på når maskinen bryter sammen, ved strømbrudd el.?

Lenke til kommentar

Ja SSD disker er til å stole på, men for tiden er det kun en soleklar anbefalning når det gjelder SSD, Denne

gtx 275 er fortsatt et godt kort, men det er bare radeon 5xxx som pr i dag støtter direct x 11, som mange av fremtidige spilltitler støtter.

Vidre har 5xxx serien støtte for gaming over 3 skjermer, dette høres dyrt ut, men 3 x 22" skjermer med 1680x1050 er faktisk ikke så dyrt, derimot så har denne teknologien litt modning på seg, er en del år siden jeg var gamer, men etter å sedd hva eyefinity kan by på så har jeg bestemt at dette skal jeg ha.

For å bygge en rigg som vil kunne utnytte denne teknologien til fulle er det en del hensyn en må ta.

Edit:

Til trådstarter , som har 1 19" skjerm, her har vi faktisk noe å tenke på, hva med 2 stk 19" skjermer til :)

Men vi mangler en del for å få dette til pr. idag, et dviport til hdmi adapter som fungerer med eyefinity. men dette kommer rimelig snart.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Ettersom jeg tenker på å ha pcen så lenge som mulig framover så vil det vel lønne seg å kjøpe det beste skjermkortet som er på markedet nå, vil det ikke? greit nok at jeg vil spille crysis nå og starcraft 2/diablo 3 når den tid kommer, men i framtiden så vil jeg jo dra de spillene som kommer på best mulig måte. Jeg kjøper ikke en spill-pc til eventuelt 7000kr for å spille 1 spill - virker litt som det er hva det blir tatt hensyn til her :)

Vel det var en litt merkelig tolkning av innlegg. Et spill - ehh hvilket da? Når vi anbefaler HD4870 1 GB som alternativ, så er det fordi den dekker behovet - og ikke bare takler 1 spill....

Men mest sannsynlig er hverken hverken Osse, kake eller undertegnede allvitende. Du får søke støtte hos andre på forumet. Det finnes mange andre som sikkert kan sette opp noe som faller i smak:)

Lenke til kommentar

hehe, jorn - jeg har det bare i hodet mitt at det vil være mer framtidsrettet med en 3 eller 4-kjerners cpu og raskere timings på minnet - jeg er ikke interessert i flere skjermer - har aldri hatt behov for det :) mtp et spill og den tanken der så tenker jeg at greit nok er nok 4890 et bra kort per dags dato, men vil ikke 5850 eller 5870 være enda mer framtidsrettet? :) jeg kjøper i tilfelle ikke 58xx-serien for å eyefinity, men nettopp fordi at det ser ut til å yte bedre i dagens spill+dx11 -> burde yte bedre i fremtiden.

For å være enda mer konkret: et spill idag hvor jeg får 100fps på med 5850 og 70fps med 4890 har lite å si, men om et år så kan kanskje forskjellen være 60fps mot 40fps, og da er det straks av større betydning :)det samme gjelder for cpu og minne :)

håper dere forstår tankegangen min :)

Lenke til kommentar

Fremtidsrettet er et vanskelig ord å definere generelt. I pC verden er det ofte greit å kjøpe i nuet. la oss si at du kjøper HD5870 nå - noe du ikke trenger - men det koster 2900,-. HD4870 (1100,-)vil garantert klare seg nå og frem til du skal oppgradere skjermen evt til det kommer nye versjoner. La oss si at du får behov for å oppgradere om 15 mnd. Om 15 måneder har du altså tilgjengelig ca 1800,- som du sparte på ditt innkjøp nå. Jeg er ganske overbevist om at du får bedre skjermkort enn HD5870 om 15 mnd for ca 2000,-. Uansett får du ihvertfall kjøpt et HD5870 for 2K hvis du trenger det. Derfor er det etter mitt syn fremtidsrettet å kjøpe det man trenger nå, og oppgradere når man trenger det. Jeg ser ingen fordeler med å kjøpe dyrt nå - med den tanken at det varer lenge. Det som er fremtdisrettet det er en god strømforyning min 750W og et supert kabinett. Alle andre deler byttes relativt ofte.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...