Herr Brun Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Da er det bare å sjekke hvilke brennvidder som er mest brukt, og kjøpe noe i det området. Jeg hadde aldri klart meg med bare 50mm på olympus-sensor. Bruker 24mm min (har en 24mm og en 50mm) desidert mest, på et pentax-kamera. 50mm er betraktelig bedre til portretter, og er generelt sett skarpere, men det er en håpløs brennvidde til "altmuligbruk". Men du kan ha andre bruksområder enn meg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Jeg vil gi 8ruk3rn4vn en liten utfordring: Bruk 14-45 millimeteren din kun på 45 millimeter en hel uke. Hvis du føler deg komfortabel med det kan 50mm være et bra valg for deg. Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Jeg tar utfordringen Har faktisk et snitt rundt 50mm brennvidde men det er mye pga langvarige måne-shoots som ikke kan sammenlignes med fotograferingen min forøvrig. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Exposureplot gir deg statistikker over exif-data fra dine bilder. Morsomt (100 i diagrammet = 50mm) Nå er det flere ting som gjør at denne ser ut som den gjør. 1. 50mm var det første objektivet jeg kjøpte bortsett fra 14-42 som kom med kameraet. 2. over halvparten av bildene jeg har tatt er i lite lys innendørs, og dette er det mest lyssterke objektivet jeg har. 3. Det er mitt favorittobjektiv (begynner å bli litt lei nå, men det er bare "midlertidig-oktoberfest-lei" Når det er sagt så viser diagrammet at du kommer langt med 50mm, jeg gjør ihvertfall det, selv om det litt for ofte blir for trangt. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Sigma 30/1,4 på bruktmarkedet. Bruker du mye liveview? Sigma objektivene er gode og jeg har ikke merket fokusproblemer sammen med E-620. Men de er ubrukelige på liveview, der er Oly's objektiver mye bedre. Jeg vil anbefale både Sigma 30mm f/1,4 og Oly 25mm f/2,8 pancake. Lenke til kommentar
Sille Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Sigma 30/1,4 på bruktmarkedet. Den sigmaen er på uttesting på ett av mine kamera as we speak. Er 99% sikker på at jeg kjøper den. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Selger skulle egentlig selge den sammen med E-620. Jeg gav han bud, men det var mye lavere enn det budet han sa han hadde fått. Jeg kjøpte heller en ny fra japanphoto til 3229kr. Sigma 50/1,4 kostet meg 3399kr. Begge to er verdt pengene. Lenke til kommentar
Per-O-M Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Jeg er veldig fornøyd med dette ”universal” objektivet, det sitter nesten konstant på kameraet: Panasonic/Leica Jeg har også et Olympus 70-300mm objektiv som du har, det er ypperlig til makro fotografering synes jeg. I tillegg så har jeg 25mm og 14-50mm Panasonic/Leica objektiver men jeg bruker nesten bare 14-150mm objektivet. Endret 19. oktober 2009 av Per-O-M Lenke til kommentar
8ruk3rn4vn Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 For de som er interessert så har jeg delvis pga denne tråden bestemt meg for 14-54mm. Anser meg ikke som verdig for 12-60mm og den koster jo kanskje også mer enn den smaker for de som i utgangspunktet ikke har verdens største budsjett. 50mm frister fortsatt, men det får heller bli senere. Så er det jo spørs om ikke Olympus slipper ut nye objektiver innen Januar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå