Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen starter ikke etter strømstans

Anbefalte innlegg

Hei,

Sikringen i leiligheten gikk mens PCen stod på. Når jeg skulle skru på PCen igjen etter at strømmen kom på igjen, ville den ikke starte. Det er et blått lys som vanligvis lyser når PCen er på, men det bare blinket. Jeg prøvde å skru av og på strømforsyningen på baksiden av PCen (en lite rød, lysende på/av bryter) som jeg vanligvis alltid står på, og da fikk jeg liv i PCen en liten stund. Windows XP begynte å loade, men så slo PCen seg av igjen og det blå lyset begynte å blinke.

Jeg prøvde å skru av og på den lysende røde bryteren igjen, men når jeg skrur den på igjen begynner PCen å starte (hører viftene fyrer opp), men skrur seg av igjen med en gang (etter maks 1 sekund). Dette skjer før jeg trykker på strøm-knappen på fremsiden av PCen, den starter opp (i 1 sekund) med en gang jeg skrur på strømforsyningen (røde knappen).

Hva kan være galt? Hva kan jeg gjøre?

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min PSU døde pga at kraftlaget tok strømmen (planlagt). Da den ble slått på igjen skjedde det noe inni PSUen slik at den ble ødelagt, dvs. en sikring som røk. Du kan kanskje ha fått ødelagt din delvis kanskje, dvs. at kapasitatorene ikke fungerer skikkelig lenger... Blir bare spankulering.

Men prøv å få lånt en annen PSU og testet.

Lenke til kommentar
Min PSU døde pga at kraftlaget tok strømmen (planlagt). Da den ble slått på igjen skjedde det noe inni PSUen slik at den ble ødelagt, dvs. en sikring som røk. Du kan kanskje ha fått ødelagt din delvis kanskje, dvs. at kapasitatorene ikke fungerer skikkelig lenger... Blir bare spankulering.

Men prøv å få lånt en annen PSU og testet.

Jeg kjenner at vifta til PSU'n starter opp når jeg skrur den på (rød bryter på baksiden), og den durer når jeg legger øret inntil. Men er det ikke litt rart at PCen prøver å starte så snart jeg skrur på strømforsyningen? Bare lurer, har ikke så masse erfaring med problemer med PSUen.

Lenke til kommentar
Ta ut BIOS batteriet på hovedkortet i et minutt før du setter det på plass igjen.

Dette vil resette BIOS til default "failsafe" settings.

Dette gjør ofte mirakler ;)

Om det funker, husk å gå inn i BIOS og se til at alt er i orden.

Ja, tenkte litt på det. Verdt et forsøk. Men tenkte på en ting... hvis en enkel strømstans kan få en PC til å gå til... ad undas, burde det ikke da være litt mer vanlig med et lite batteri til strømforsyninga slik at PCen i det minste får strøm lenge nok til å skru seg av på en trygg måte?

Skal gi beskjed hvis jeg fikser problemet, inntil tar jeg gjerne i mot flere tips (lete etter skrujern).

Lenke til kommentar
Ta ut BIOS batteriet på hovedkortet i et minutt før du setter det på plass igjen.

Dette vil resette BIOS til default "failsafe" settings.

Dette gjør ofte mirakler ;)

Om det funker, husk å gå inn i BIOS og se til at alt er i orden.

Ja, tenkte litt på det. Verdt et forsøk. Men tenkte på en ting... hvis en enkel strømstans kan få en PC til å gå til... ad undas, burde det ikke da være litt mer vanlig med et lite batteri til strømforsyninga slik at PCen i det minste får strøm lenge nok til å skru seg av på en trygg måte?

Skal gi beskjed hvis jeg fikser problemet, inntil tar jeg gjerne i mot flere tips (lete etter skrujern).

Jeg skjønner ikke helt hvor jeg skal resette BIOS. Har gjort det på eldre PCer, men skjønner ikke helt dette hovedkortet. Ser ut til at jeg har følgende hovedkort:

MSI K8N SLI-FI nForce4 SLI Socket-939

Noen som vet hvordan jeg gjør det, eller hvor jeg kan finne en online manual?

Lenke til kommentar

Fant ut av det. Faktisk så hadde dette hovedkortet en knapp som resetta CMOS.

Ikke at det forandra noe...

Når jeg skrur på PCen ved å trykke inn bryteren på baksiden, starter alle viftene direkte og det virker som PCen starter opp. Men så er det stopp etter 1 sekund. Er ikke det litt merkelig?

Siden hovedkortet får strøm til å starte opp viftene til CPU'n og slikt, virker det som strømforsyningen funker. Hvis en HD eller noe slikt skulle svikte, ville vel BIOS starte opp likevel. Så hva er galt?

:(

Lenke til kommentar

Dette med strømstans og hva det gjør er merkelige greier. Værste strømstansen er når en fase på strømmen går, har kanskje vært borti det når lyspærene lyser svakere før strømmen forsvinner helt. Da faller spenningen, for å kompensere dette øker strømstyrken i endel elektronikk og da hender det at ting går i stykker.

Vanligste feilene finner etter strømstans ; Gåen PSU, RAM, Skjermkort og når hoevdkort med mye inegrert; Hovedkortet.

Ikke uvanlig at PSU gir feil spenning, så best å prøve å bytte PSu først og ikke prøve for mye før du har en PSU du er sikker på funker.

Lenke til kommentar

Prøv en jump start på psu, hvis du har tilgang til et voltmeter/multimeter så mål alle utganger på psu, hvis ikke så får du i hvertfall sett om psu vil kjøre mer en 1 sek.

508797.jpeg

Du kan også bruke en binders til å lage kontakt mellom grønn og svart!

Feil på hardware kan også få psu til å stoppe!

Lenke til kommentar

Når jeg skrur på PCen ved å trykke inn bryteren på baksiden, starter alle viftene direkte og det virker som PCen starter opp. Men så er det stopp etter 1 sekund. Er ikke det litt merkelig?

Siden hovedkortet får strøm til å starte opp viftene til CPU'n og slikt, virker det som strømforsyningen funker. Hvis en HD eller noe slikt skulle svikte, ville vel BIOS starte opp likevel. Så hva er galt?

Selv om en harddisk feiler så skal oppstarten komme et stykke lenger, dvs. til du ser en melding om at den ikke finner systemdisken.

Har et kassert K8N SLI-fi liggende her som oppførte seg på omtrent samme vis som ditt gjør nå. Prøvde flere psu-er uten hell. Som andre her anbefaler, det er sikkert verd et forsøk å teste for evt. å eliminere den saken. Prøv også å koble ut den vesle chipset-vifta. Den har en tendens til å bli dårlig /henge fast, så kanskje sensoren slår av for å hindre overoppheting...

Det er ikke mulig å se noe svimerke på kortet mitt, var ingen svilukt heller såvidt jeg husker, og kondensatorene er i orden. Men jeg ville nok vært forberedt på at hk har tatt kvelden, dessverre - kanskje pga. en strømtopp som har svidd en strømkrets et sted.

Lenke til kommentar
Prøv en jump start på psu, hvis du har tilgang til et voltmeter/multimeter så mål alle utganger på psu, hvis ikke så får du i hvertfall sett om psu vil kjøre mer en 1 sek.

508797.jpeg

Du kan også bruke en binders til å lage kontakt mellom grønn og svart!

Feil på hardware kan også få psu til å stoppe!

Så basically... starte opp PSU'en uten at den er koblet til noe annet? Slikt at den bare fordeler strøm til... seg selv? Og hvis den surrer og går, så bør den være i orden?

Lenke til kommentar

Selv om en harddisk feiler så skal oppstarten komme et stykke lenger, dvs. til du ser en melding om at den ikke finner systemdisken.

Har et kassert K8N SLI-fi liggende her som oppførte seg på omtrent samme vis som ditt gjør nå. Prøvde flere psu-er uten hell. Som andre her anbefaler, det er sikkert verd et forsøk å teste for evt. å eliminere den saken. Prøv også å koble ut den vesle chipset-vifta. Den har en tendens til å bli dårlig /henge fast, så kanskje sensoren slår av for å hindre overoppheting...

Det er ikke mulig å se noe svimerke på kortet mitt, var ingen svilukt heller såvidt jeg husker, og kondensatorene er i orden. Men jeg ville nok vært forberedt på at hk har tatt kvelden, dessverre - kanskje pga. en strømtopp som har svidd en strømkrets et sted.

Får håpe det ikke er harddisk-feil. På tide å kjøpe ny PC uansett, men har mye fint på HD'n som jeg ikke vil miste.

Skal teste å dra ut kabelen til den vifta. Tror ikke den går rundt likevel.

Finnes det en enkel måte å sjekke om hovedkortet har tatt kvelden? Har ingen fancy målere eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Jeg har 2 PCer som tidvis blinker etter å ha mistet strømmen.

Felles for dem begge er at de har Bzerk 500W PSU.

Dette er rebrandede Mist PSUer og har tidenes dårligste kondensatorer.

Den eldste av maskinene lar seg ikke restarte mere men lot seg starte etter strømbrudd ved og koble fra hovedkortet, jumpstarte PSU samtidig med å plugge 24 pins kontakten i hovedkortet med PSUen i gang.

Den nyeste har såvidt begynt å få symptomene men de er det samme.

Lenke til kommentar

Du vil ikke med sikkerhet se om psu er i orden med en jump start, men hvis den stopper når du tar en jump start, så vet du at den er gåen, og dobbelsjekk med å koble den i fra alt av hw.

Du kan også koble til en 12 volt bilpære til gul og svart, hvor mange Watt den kan være på, kan jeg ikke si før jeg vet hvilken strømforsyning du har. Hvis du skal prøve dette, så må du koble alt av hardware i fra strømforyning.

Lenke til kommentar
Du vil ikke med sikkerhet se om psu er i orden med en jump start, men hvis den stopper når du tar en jump start, så vet du at den er gåen, og dobbelsjekk med å koble den i fra alt av hw.

Du kan også koble til en 12 volt bilpære til gul og svart, hvor mange Watt den kan være på, kan jeg ikke si før jeg vet hvilken strømforsyning du har. Hvis du skal prøve dette, så må du koble alt av hardware i fra strømforyning.

Jeg må innrømme at jeg er mer stødig på software enn hardware, så merker jeg føler meg litt usikker når jeg skal begynne å drai ledninger og putte binderser inn her og der :)

Uansett, min PSU er en:

Hiper Type-R 580W Sort, 2 Vifter,

Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin

Lenke til kommentar

Huff da, det er vel den psu'en som mest kjent i forumer. Den går til h.... svært ofte!

Den kan du koble en 200 Watt pære på begge 12V utganger, ikke det at det finnes en 200 watt bilpære da!

Den psu'en er så skummel, at du bør koble bort alt av hardware før du tar en jump start.

Et godt råd er, kjøp en ny før du ødelegger noe hardware, hvis det ikke er for seint allerede da.

Jeg tipper det er pga den sikkringen gikk i leiligheten!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

akuratt det samme skjedde med min acer bærbar pc...

nå er den på fiks.. først fant di ut at et litebaterigreier i bateriet var gåent.. etter det sant di at hovedkorte var gåent.. og når hovedkortet ryker så var d noen andre dupeditter som og røyk.. (husker ikek hva=P)

men det var noe dritt vertfall.. vert der inne i 3 uker nå.. di prøver å få det til å være noe garantisak for acer.. pcen er ca et år gammel lixm..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...