Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

NAF ødela dekket mitt, hvordan går jeg fram...?


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

For et par uker siden ble jeg berget av NAF. Hadde kjørt meg fast et stykke inni en skogsløype og fikk motorstopp, så måtte bli tauet hele veien ut igjen. Det var krevende, og gikk ikke 100% problemfritt.

 

Da bilen var ute og klar til å bli trekt opp på lasteplanet til bergerbilen la jeg merke til at det ene dekket var fullstendig punktert. Det var to folk fra NAF som hjalp meg, han ene hadd dratt da, og jeg spurte han som var igjen "hva har skjedd med dekket mitt?"

Fikk da et likegyldig svar tilbake "ja...det er punktert".

Denne jobben hadde tatt nesten 3 timer, og det var tydelig at de to bergerne ble litt stresset, så jeg bestemte meg for å ikke ta opp saken der og da (var bare lettet over at det i det hele tatt gikk å få berget bilen).

 

Men etter å ha betalt en rimelig stygg regning og hørt andres folk mening, bestemte jeg meg for at jeg ikke bare kunne bagatellisere det punkterte dekket. Når man betaler nesten 1000 kr timen for en profesjonell bergertjeneste, skal det vel bare mangle at dem ikke gjør opp for seg hvis dem gjør en tabbe og et dekk punkterer underveis? Jeg er nemlig fast bestemt på at dette dekket ikke var punktert før de begynte på jobben.

 

Jeg ringte senere og fikk snakke med han andre som var med på å berge bilen. Da han husket episoden sa han "åja...deg ja" i en ikke spesielt vennlig tone, og da jeg nevnte det punkterte dekket hisset han seg opp , og blånektet for at dette var noe de hadde skyld i. Han sto på at dette dekket var punktert allerede når de kom. Da sa jeg at jeg hadde jo vært der allerede en god stund før de kom for å prøve å få start på motoren og kjøre ut selv, da ville jeg vel legge merke til om jeg hadde et punktert dekk... i tillegg så hadde jo de også (NAF) prøvd å taue ut bilen på mine egne hjul før de heiset opp bakhulene på lasteplanet til tauebilen. Og det var ingen som nevnte noe om at dekket var punktert... dette bare fnyste han av, og sa at han regnet med at jeg visste dette.

 

Jeg kommer tydegvis ingen vei med å prøve å overbevise de på NAF stasjonen her hvor jeg bor, og da jeg ringte sentralbordet til NAF henviste de meg jo bare til den stasjonen så jeg kunne snakke med de det gjaldt...

 

Må si det er helt utrolig hvor uprofesjonelt NAF har opptrådt i denne sammenhengen, og kommer nok aldri til å bruke de igjen. De opptrådte til tider uprofesjonelt og svært lite kundevennlige under jobben (bannet og steiket, skrek til meg hvordna jeg skal holde på rattet mens de tauer osv) og dette med det punkterte dekket virket bare utrolig fishy, da jeg får snakke med en ansvarlig som hisser seg opp later som at han ikke ksjønner hva jeg snakker om , når han MÅ ha sett at dekket ble punktert under jobben!

 

Jeg vet ikke hvem jeg skal klage til nå eller gå videre med saken til, håper det er noe jeg kan få gjort... i verste fall får jeg vel bare skrive en mail til NAF og fortelle om saken, men de kommer vel neppe til å gjøre noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å punktere dekk under taiung i skauen er utrolig lett.

Har opplevd å gjøre dette som styrmann av en traktor som blei taua opp av ei myr med gravemaskin.

Skulle bare ei strategisk plassert rot til fo rå dytte inn dekksida nok til at lufta slapp ut.

Så har dere herja i 3 timer med å få bilen ut av skauen så ser jeg ikke det som usansynlig at det skjedde da, og da i ettertid beskylde NAF for dette blir litt feil.

Det er alltid ofre i en krig og det er slettes ikke sikkert dette var så lett og unngå som du skal ha det til.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Og du er 100% sikker på at de er skyld i punkteringen?

Meg var det ihvertfall ikke, jeg hadde ingenting annet ågjøre med tauingen enn at jeg satt inne i bilen og styrte slik de ba meg om...

 

Syns det er litt for enkelt å si "det er fort gjort" når man er et profesjonelt bergerfirma som tar 1000 kr i timen og over 1000 bare for å rykke ut. Det kom på 5500 kr med moms... da syns jeg at hvis de ødelegger noe på bilen min mens de jobber, skal de ersatte det. Jeg tror neppe dette er noe som bare skjer uten at noen gjør noe galt... dekket pungterte ikke når jeg kjørte i skogen, hvorfor skal skal det skje når jeg blir tauet ut igjen?

Lenke til kommentar

Synes du bergingen er dyr, kjører du deg ikke fast i skogen.

 

Og som perpyro sier, å punktere et dekk er forferdelig fort gjort, spesielt når man ikke befinner eg på normalt asfaltert underlag.

 

1000 kr timen for to mann og en bergningsbil er forresten ikke noe avskrekkende sum.

Lenke til kommentar

Tviler du kommer noen vei med dette.

Grunnet bilbergingens natur så må bilbergingsfirmaet benytte de metoder som måtte til for å få bilen ut, da er et punktert bakdekk billig sammenlignet med mere rafinerte måter å få bilen ut på som bruk av helikopter som ikke ville krummet en hår på bilen under berging men det ville kostet deretter.

5500.- inkl. mva for 2x3 timer arbeid med utstyr i kauen er aldeles ikke dyrt i håndtverkersammenheng.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Naf opptrådte uprofesjonelt og når de at på til punkterer et dekk synes jeg ikke det er noe å forsvare. Håper NAF punkterer et dekk eller to på deres bil eller kanskje river av en støtfanger neste gang dere trenger hjelp, siden det er så uproblematisk for dere å sette seg inn i bergerens situasjon. ;)

 

Synes du bergingen er dyr, kjører du deg ikke fast i skogen.

Wow, dette må være dagens innlegg... tenker du i det hele tatt før du poster?

 

 

Anyway, trenger on-topic svar på hvordna jeg kan gå fram med en klage, ikke flere dumme forsøk på å forsvare Naf.

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar

Først av alt må du kunne bevise at dekket var helt før NAF ankom ellers blir det bare ord mot ord.

Deretter sjekker du avtalen du har med NAF, står det noe om ansvarsfraskrivelse når det gjelder slike episoder?

Om det ikke står noe vil jeg tro du har en grei sak.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Vi (forumet) vet ingenting om hvordan "skauen" så ut.

Spiller det noen rolle? Skal jeg sjekke om det var furu eller gran der?

 

Først av alt må du kunne bevise at dekket var helt før NAF ankom ellers blir det bare ord mot ord.

Deretter sjekker du avtalen du har med NAF, står det noe om ansvarsfraskrivelse når det gjelder slike episoder?

Om det ikke står noe vil jeg tro du har en grei sak.

Det blir jo ord mot ord uansett... jeg kan ikke bevise at dekket var helt , akkurat som de ikke kan bevise at det var punktert... men de vet nok hva som skjedde siden det var de som var ansvarlige for bergingen og ikke jeg. ;)

 

Skal prøve å ringe sentralbordet igjen og legge fram saken , men av erfaring sitter det en eller annen bimbo der som vet ingenting og setter meg over hit og dit før jeg ender opp med at de ikke kan hjelpe meg med saken fordi de vet ikke hva som har skjedd, og jeg har ikke noe håndfast bevis, at bergerne selv nekter gjør jo ikke saken noe enklere...

 

Hvis dekkene tåler å kjøre inn en skogsløype så tåler de å bli tauet også ;) bergerne må ha gjort en feil... derfor rimelig at de retter opp den feilen etter seg. Tenk om de hadde festet kroken i støtfangeren min og trekt av hele dritten, er det bare å si "oi ,det var dumt" etterpå? Tar de full pris for et arbeid forventer jeg et perfekt resultat, dvs ingen ytterlige skader på bilen og at de tauer den dit jeg ber dem om. Hvis ikke har de ikke gjort jobben sin!

Lenke til kommentar
Naf opptrådte uprofesjonelt og når de at på til punkterer et dekk synes jeg ikke det er noe å forsvare. Håper NAF punkterer et dekk eller to på deres bil eller kanskje river av en støtfanger neste gang dere trenger hjelp, siden det er så uproblematisk for dere å sette seg inn i bergerens situasjon. ;)

 

Når man poster på et åpen forum slik som her må man kunne forvente kritikk. Dette er ikke et sted fullt med støttekontakter for folk som føler seg dårlig behandlet.

 

Du er også ganske direkte i ansvarsfraskivelse for din egen del:

 

Meg var det ihvertfall ikke, jeg hadde ingenting annet ågjøre med tauingen enn at jeg satt inne i bilen og styrte slik de ba meg om...

 

Hvis du satt inni å styrte kan det jo like gjerne være du som har vært uheldig slik at dekket er punktert. Og spesielt din egen forklaring får meg (personlig) til å mistenke dette:

 

De opptrådte til tider uprofesjonelt og svært lite kundevennlige under jobben (bannet og steiket, skrek til meg hvordna jeg skal holde på rattet mens de tauer osv)

 

 

Men over til litt hjelp. Du er sikker på at forsikringen din ikke dekker berging ? Mange har slikt inkludert og da kan du kanskje få hele beløpet over på forsikringsselskapet, dog eventuelt egenandel kan jo overskride dette.

Dersom du uansett ønsker å gå juridisk videre med kravet mot NAF anbefales heller JUS delen av forumet.

 

Off-topic

Og faktisk: Ja jeg tenker før jeg poster, jeg tenker gjennom det du skriver, for å få et bilde over hva som har skjedd. Det du skriver får meg til å ta bergningsmennenes part, så enkelt er det ;)

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Det blir jo ord mot ord uansett... jeg kan ikke bevise at dekket var helt , akkurat som de ikke kan bevise at det var punktert... men de vet nok hva som skjedde siden det var de som var ansvarlige for bergingen og ikke jeg. ;)

 

Skal prøve å ringe sentralbordet igjen og legge fram saken , men av erfaring sitter det en eller annen bimbo der som vet ingenting og setter meg over hit og dit før jeg ender opp med at de ikke kan hjelpe meg med saken fordi de vet ikke hva som har skjedd, og jeg har ikke noe håndfast bevis, at bergerne selv nekter gjør jo ikke saken noe enklere...

 

Hvis dekkene tåler å kjøre inn en skogsløype så tåler de å bli tauet også ;) bergerne må ha gjort en feil... derfor rimelig at de retter opp den feilen etter seg. Tenk om de hadde festet kroken i støtfangeren min og trekt av hele dritten, er det bare å si "oi ,det var dumt" etterpå? Tar de full pris for et arbeid forventer jeg et perfekt resultat, dvs ingen ytterlige skader på bilen og at de tauer den dit jeg ber dem om. Hvis ikke har de ikke gjort jobben sin!

 

Om ingen kan bevise noe som helst blir det i beste fall skylddeling.

 

Merkelig nok punkterer dekk på asfaltert vei også, selv om de har kanskje trillet flere hundre, eller flere tusen, kilometer. Noe som bringer oss over til noen flere spørsmål: hvor gammelt er/var dekket og hvor slitt var det?

 

Dette med å forvente ett perfekt resultat ser jeg på som arrogant, skulle nesten tro du hadde krevd bilen nyvasket også...

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

Når du kjører på skogsveier med en vanlig bil (regner med det er en vanlig bil siden det ikke står noe annet) så bør det være forventet med litt over vanlig slitasje.

 

Når du tilogmed klarer å sette deg fast slik at det tar 2 bergingsfolk fra naf 3 timer å få deg ut, så er et punktert dekk det minste problemet ditt :D

 

Mitt siste tips, kjøp traktor om du skal kjøre i skogen.

Lenke til kommentar

Fikk du noen kvittering? Er ikke sikker, men mener det står noe om at de ikke tar ansvar for eventuelle skader som kan oppstå ved bergning. På sammen måte hvis du skal være snill gutt i vinter og trekke opp en som har havnet i grøfta, så står du ansvarlig. River du av støtfangeren hans, så må du betale med mindre dere skriver en konktrakt o.l. på det motsatte.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Når man poster på et åpen forum slik som her må man kunne forvente kritikk. Dette er ikke et sted fullt med støttekontakter for folk som føler seg dårlig behandlet.

Jeg spurte om hjelp, ikke kritikk. Men for all del, hvis du vil kaste bort tiden på å kritisere meg framfor å hjelpe meg, be my guest, jeg tar det ikke alvorlig. ;)

 

Hvis du satt inni å styrte kan det jo like gjerne være du som har vært uheldig slik at dekket er punktert. Og spesielt din egen forklaring får meg (personlig) til å mistenke dette:

 

De opptrådte til tider uprofesjonelt og svært lite kundevennlige under jobben (bannet og steiket, skrek til meg hvordna jeg skal holde på rattet mens de tauer osv)

Mulig jeg var utydelig, men tilfellet er slik at jeg ble tauet baklengs, dvs med bakhulene først. Oppgaven min var hovedsakelig kun å holde hjulene rett, ettersom jeg ikke har styring over bakhjulene - det var forresten bakhjulet som punkterte også. Så ja, jeg fraskriver med nok ansvaret her ja. :)

 

 

Men over til litt hjelp. Du er sikker på at forsikringen din ikke dekker berging ? Mange har slikt inkludert og da kan du kanskje få hele beløpet over på forsikringsselskapet, dog eventuelt egenandel kan jo overskride dette.

Jeg har sagt opp forsikringen nå for å avskilte bilen, så mulig det er for sent? Men uansett, jeg hadde kun ansvar (det billigste jeg fant), så tviler på at jeg får dekt noe... min kompis er Naf-medlem og ringte først for å høre om dette gikk under "gratis veihjelp" som han har krav på, men det var et såpass spesielt tilfelle at det gjorde det ikke.

 

Dersom du uansett ønsker å gå juridisk videre med kravet mot NAF anbefales heller JUS delen av forumet.

Det er vel ikke gratis å gå juridisk videre(?) så da blir det vel billgiere for meg å kjøpe et nytt dekk...

 

Off-topic

Og faktisk: Ja jeg tenker før jeg poster, jeg tenker gjennom det du skriver, for å få et bilde over hva som har skjedd. Det du skriver får meg til å ta bergningsmennenes part, så enkelt er det ;)

Du sa at hvis jeg synes berging er for dyrt, skal jeg ikke kjøre meg fast i skogen. Hvis du hadde tenkt før du postet kunne det ha slått deg at ingen kjører seg fast i skogen med vilje, og hvis uhellet er ute, prøver man å komme seg løs selv , før man tyr til bergertjeneste som en siste utvei. Jeg synes det blir for dumt å begynne å kritisere en som spør etter hjelp, når situasjonen allerede er kjip nok fra før.

 

Merkelig nok punkterer dekk på asfaltert vei også, selv om de har kanskje trillet flere hundre, eller flere tusen, kilometer. Noe som bringer oss over til noen flere spørsmål: hvor gammelt er/var dekket og hvor slitt var det?

Det var ikke jeg som kjøpte de, men ingenting tyder på at de var gamle eller slitte.

 

Dette med å forvente ett perfekt resultat ser jeg på som arrogant, skulle nesten tro du hadde krevd bilen nyvasket også...

Arrogant? Dekket var ikke punktert før de begynte å jobben, derfor skal det ikke være punktert når de er ferdig med jobben. Siden bilen ikke var nyvasket før de begynte på jobben, krever jeg selvfølgelig ikke at den er det når de er ferdig heller. Nå synes jeg du er umoden.

 

Når du kjører på skogsveier med en vanlig bil (regner med det er en vanlig bil siden det ikke står noe annet) så bør det være forventet med litt over vanlig slitasje.

 

Når du tilogmed klarer å sette deg fast slik at det tar 2 bergingsfolk fra naf 3 timer å få deg ut, så er et punktert dekk det minste problemet ditt :D

 

Mitt siste tips, kjøp traktor om du skal kjøre i skogen.

Vanlig bil og vanlig bil... det var en firehjulsrekker med sperre og lavgir, så den er jo laget for terrengkjøring.

De var 2 stykker kun pga de måtte både ha tauebil som kom seg fram i skogen + lastebilen til å kjøre meg hjem. Under tauinga jobbet jo bare en av dem mens han andre dirrigerte...

 

Fikk du noen kvittering? Er ikke sikker, men mener det står noe om at de ikke tar ansvar for eventuelle skader som kan oppstå ved bergning. På sammen måte hvis du skal være snill gutt i vinter og trekke opp en som har havnet i grøfta, så står du ansvarlig. River du av støtfangeren hans, så må du betale med mindre dere skriver en konktrakt o.l. på det motsatte.

Jeg fikk kvittering og der står det ingenting om det der... og hva mener du med "på samme måte" hvis jeg skulle berge noen? Da blir det jo i motsatt tilfelle, siden du mener NAF ikke tar ansvar for skader...

Hvis jeg hadde tatt 1000 kr timen for å hjelpe noen med tauing hadde jeg nok erstattet et dekk hvis jeg hadde vært med på å få det punktert. ;)

 

synd du ikke hadde naf medlemskap..

Min kompis som satt på har det, og han ringte NAF først for å forklare situasjonen. De nektet for at dette gikk under "gratis veihjelp", da det ikke var snakk om en vanlig trafikert vei.

Lenke til kommentar
Fikk du noen kvittering? Er ikke sikker, men mener det står noe om at de ikke tar ansvar for eventuelle skader som kan oppstå ved bergning. På sammen måte hvis du skal være snill gutt i vinter og trekke opp en som har havnet i grøfta, så står du ansvarlig. River du av støtfangeren hans, så må du betale med mindre dere skriver en konktrakt o.l. på det motsatte.

 

Jeg fikk kvittering og der står det ingenting om det der... og hva mener du med "på samme måte" hvis jeg skulle berge noen? Da blir det jo i motsatt tilfelle, siden du mener NAF ikke tar ansvar for skader...

Hvis jeg hadde tatt 1000 kr timen for å hjelpe noen med tauing hadde jeg nok erstattet et dekk hvis jeg hadde vært med på å få det punktert. ;)

 

Mulig det står på noe annet skriv.. På samme måte ja. Hvis DU hjelper med å trekke en bil ut av gjørma, så står DU ansvarlig for hva som kan komme til å skje.

 

Men hvordan kan du være 100% sikker på at dekket ikke ble punktert når du herjet for å få ut bilen? Sto du ikke i gjørma? Kan fint ha vært noe i gjørma som tok dekket når du spant og spant for å komme ut..?

Lenke til kommentar
Det var ikke jeg som kjøpte de, men ingenting tyder på at de var gamle eller slitte.

Hvor lenge har bilen vært i din besittelse?

Poenget mitt her er at om dekket har vært i "bruk" i noen år kan det ha morknet og fått en svekket struktur, dette bør absolutt taes i betraktning.

 

Arrogant? Dekket var ikke punktert før de begynte å jobben, derfor skal det ikke være punktert når de er ferdig med jobben. Siden bilen ikke var nyvasket før de begynte på jobben, krever jeg selvfølgelig ikke at den er det når de er ferdig heller. Nå synes jeg du er umoden.

Du har jo ikke annet enn antatt at dekket var helt da NAF ankom, så det blir bare arrogant å påstå at det var NAF som ødela det når du selv ikke vet hvem som gjorde det.

 

Angående umoden, så ser jeg på denne tråden som forsøk på å samle sympati i saken for å

få flere på din side mot det store stygge firmaet som har grafset til seg urimelige mengder penger for en utført tjeneste.

Hele greia her minner om når enkelte sender gamler kasseTVer i posten, og forventer en 42 tommer LCD-skjerm kommer frem til mottaker..

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...