MrAHB Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Jeg lurer på hva som skal til for at man LOVLIG (for salg) skal kunne kable nettverkskontakter, telefonkontakter osv. Jeg vet man må ha sertifikat osv for å kable 230V-kontakter, men trenger man noe slikt for å kable nettverk? Hvis ikke, hva skal man med yrkesfag som f.eks telemontør? Jeg synes å huske at man kan kable opp til 24V uten noen knussel.. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Yrkesfag som telemontør finnes fordi det er sabla greitt med folk som vet hva de driver med, litt på linje med for eksempel frisører. Det går fint å klippe sitt eget hår, men tror du resultatet blir like bra? Når det kommer til kabling av eget hjem vil jeg tro en har full mulighet til å slå seg løs. Lenke til kommentar
XY3 Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) . Endret 28. januar 2013 av XY3 Lenke til kommentar
Alfapus Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Den sida her hos post- og teletilsynet er vel relevant: http://www.npt.no/portal/page/intra/PG_NPT...amp;p_d_v=45123 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Skal du kable noe selv er det ikke ulovligt. Kan leke deg med det meste av kabel så lenge spenningen og effekten er lav. Men skal du kable noe for et firma må du selv jobbe i et firma som har en godkjent teleinstalatør. Lenke til kommentar
Ballestikk Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Er jo ikke noe stress å kable tele eller nettverk (cat5e ogcat6)Dette er noe jeg begynte med når jeg var 13år. Bare å skaffe seg litt verktøy og kunnskap om div standarer. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Hvis du spør om hva som er lovlig å rote med selv i eget hus, så er jeg rimelig sikker på at du står fritt til å koble hva du vil så lenge det gjelder svakstrøm - dvs. ting som uansett ikke kan starte brann eller andre problemer uansett hvor feil du skulle koble det. Feilkobling av nettverkskabler kan i værste tilfelle bare før til frustrasjon heldigvis - ikke at huset ditt brenner ned -Stigma Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Den sida her hos post- og teletilsynet er vel relevant:http://www.npt.no/portal/page/intra/PG_NPT...amp;p_d_v=45123 Takker for linken. Dette gjelder altså en forretningside, som går på bl.a å kable opp til "noe" ala slike bankterminaler man finner i butikker. Forstår jeg forskriftene rett ved at man da altså må ha minst en telemontør eller lignende i firmaet før man får autorisasjon til slikt, og at man er nødt å ha dette? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Skal du kable for firma forstår jeg det slik at du må ha en autorisert teleinstalatør. Untaket er vist du kabler i en hustand, og det kun er den ene hustanden som blir berørt. (Kabling i blokk el. mellom leiligheter krever autorisasjon.) Lenke til kommentar
Alfapus Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Skal du kable for firma forstår jeg det slik at du må ha en autorisert teleinstalatør. Untaket er vist du kabler i en hustand, og det kun er den ene hustanden som blir berørt. (Kabling i blokk el. mellom leiligheter krever autorisasjon.) Det kan godt stemme, for kabel-tv mener jeg det er nett som ikke er større enn enten en husstand eller ti kontakter. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg har finlest litt på den linken som jeg fikk, og det står ikke noe om ethernett eller datanettverk, men kun om telenett... -Omhandles datanettverk? Eller kan man der kable "ufaglært" mot at man f.eks viser til at kablingen holder en viss kvalitet (f.eks ved å teste med fluke). Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 § 1. Formål Formålet med forskriften er å sikre at elektronisk kommunikasjonsnett (ekomnett) og radioutstyr installeres og vedlikeholdes med tilfredsstillende kvalitet og at personell i virksomhet som tilbyr slik installasjon og vedlikehold, og som utfører slikt arbeid, har tilfredsstillende kvalifikasjoner. § 2. Virkeområde Forskriften omhandler krav til autorisasjon ved installasjon og vedlikehold av radioutstyr, offentlige og private ekomnett og terminalutstyr. Jeg tenker iallefall på datakabling og ikke bare tele når jeg leser elektronisk kommunikasjonsnett..... Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Er jo ikke noe stress å kable tele eller nettverk (cat5e ogcat6)Dette er noe jeg begynte med når jeg var 13år. Bare å skaffe seg litt verktøy og kunnskap om div standarer. Vedder på at du er slik som eg som og koplar alt av eletrisitet og:P Trur ikkje du har lov å koble eletrisitet som skal henge. Det vil sei du har lov å koble sjøteledning, og anna eletrisk så lenge det er under ein viss spenning og ikkje skal henge fast. Lenke til kommentar
Ballestikk Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Er jo ikke noe stress å kable tele eller nettverk (cat5e ogcat6)Dette er noe jeg begynte med når jeg var 13år. Bare å skaffe seg litt verktøy og kunnskap om div standarer. Vedder på at du er slik som eg som og koplar alt av eletrisitet og:P Trur ikkje du har lov å koble eletrisitet som skal henge. Det vil sei du har lov å koble sjøteledning, og anna eletrisk så lenge det er under ein viss spenning og ikkje skal henge fast. Ja, jeg har nettopp lagt opp strøm til loftet siden vi holder på å pusse opp der. Litt kjip hvis det kommer sånn inspektør, men det hadde vi for noen år siden så jeg håper de ikke kommer på lenge. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Er jo ikke noe stress å kable tele eller nettverk (cat5e ogcat6)Dette er noe jeg begynte med når jeg var 13år. Bare å skaffe seg litt verktøy og kunnskap om div standarer. Vedder på at du er slik som eg som og koplar alt av eletrisitet og:P Trur ikkje du har lov å koble eletrisitet som skal henge. Det vil sei du har lov å koble sjøteledning, og anna eletrisk så lenge det er under ein viss spenning og ikkje skal henge fast. Ja, jeg har nettopp lagt opp strøm til loftet siden vi holder på å pusse opp der. Litt kjip hvis det kommer sånn inspektør, men det hadde vi for noen år siden så jeg håper de ikke kommer på lenge. Enda kjipere om det begynner å brenne, og du ikke får forsikring, eller enda værre: Noen dør... Men topic var signal kabel/datakabel som f.eks cat 5/6, optisk fiberkabel og telefon/isdn kabel. Endret 23. oktober 2009 av Kong Basse Lenke til kommentar
Ballestikk Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 (endret) Enda kjipere om det begynner å brenne, og du ikke får forsikring, eller enda værre: Noen dør... Skjer ikke. Jeg vet hva jeg gjør! Endret 4. november 2009 av Ballestikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå