No14 Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Jeg flytter ut før 1.november. Sa opp leieavtalen i begynnelsen av oktober. Det står at jeg har en mnd oppsigelse, og at kontrakten går ut 31.08, og at man skal skirve ny kontrakt 2 mnd før den går ut. Nå var utleieren min her og sa at jeg måtte betale for november, fordi når kontrakten har gått ut og jeg fortsatt bor her, går den over på en løpende kontrakt med 3 mnd oppsigelse sa hun.. og da skulle jeg være "heldig" å bare betale for november. Jeg mener at jeg ikke trenger å betale for november, siden det ikke er skrevet noe ny kontrakt. Er dette riktig? Det var også en del vesentlige (helsefarlige) mangler i boligen som ikke ble utbedret. Dette er en av grunnene til utflytting! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Dersom kontrakten er en gyldig tidsbestemt kontrakt blir den tidsubestemt etter tre måneder hvis du ikke blir pålagt å flytte ut. Andre endringer i kontrakten skjer ikke -- hvis det står en måneds oppsigelsestid i kontrakten forblir dette en måneds oppsigelsestid. Lenke til kommentar
No14 Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Hva mener du med at den blir tidsubestemt etter 3mnd? At den gjelder i tre mnd etter at datoen på kontrakten har gått ut? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Nei, tre måneder etter datoen kontrakten går ut blir kontrakten tidsubestemt. I løpet av de tre månedene er kontrakten fortsatt tidsbestemt og da kan du pålegges å flytte ut. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Hvis du leverte oppsigelse i oktober så antar jeg at utleier uansett kan kreve deg for betaling i november. En oppsigelse gjelder normalt fra den siste dagen i måneden, ikke fra mottaksdato. Endret 17. oktober 2009 av C-angel Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) En oppsigelse gjelder normalt fra den siste dagen i måneden, ikke fra mottaksdato. "Normalt" spiller ingen rolle her. Det står i kontrakten om oppsigelse gjelder fra siste dagen i mnd, eller dato mottaker mottok oppsigelse. Endret 17. oktober 2009 av CAT0 Lenke til kommentar
No14 Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Kontrakten gikk ut 31.08 gjør det at jeg må følge det som står der fortsatt eller kan jeg flytte ut og betale for mnd jeg er i? Hvis det går over til 3 mnd oppsigelse etter kontrakten er slutt er litt rart. Også når det står at ny skal skrives 2 mnd før. Det at det er helseskadelig å bo der, har det noe å si? Kan kontrakten oppheves av det, eller kan jeg flytte ut på dagen? Sa fra i slutten av august at det bla. var tett med mugg i sokkelleiligheten og det har ikke blitt gjort noe med det. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Kontrakten din gikk ut 31.08. Kontrakten er tidsbestemt til og med 31.12 går, da går den over til å være tidsubestemt. I tiden mellom 31.08 og 31.12 kan du når som helst bli bedt om å flytte ut. Det du må sjekke er hva det står om oppsigelse. Finner du noe lignende "Oppsigelsestiden går til utløpet av en kalendermåned." i kontrakten? Da betyr det at selv om du sendte oppsigelse i begynnelsen av oktober, vil leieforholdet vare frem til 31. november. Lenke til kommentar
No14 Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Jeg skal flytte ut, det er ikke det som er problemet. Finner mye om at utleier kan be meg flytte og si opp kontrakten ved mislighold osv. men ingenting på om leier vil ut av kontrakten. "Foreligger det vesentlig mislighold, vil utleieren ikke bare ha rett si opp leieren, men han vil også kunne heve husleieavtalen med umiddelbar virkning, altså slik at leieren blir nødt til å flytte med en gang. Hvis leieren nekter å flytte, må utleieren gå veien om namsmyndighetene og bl.a. sende et skriftlig varsel om fraflytting." Gjelder ikke dette motsatt også? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Så du har bodd der og når du er redd for at du må gjøre opp for deg skal du plutselig dra inn annet? Leser du heller ikke hva de andre har skrevet? Lenke til kommentar
No14 Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Hva mener du? Jeg er ikke keen på å betale for tiden jeg ikke bor der. Det er ikke snakk om å dra inn noe annet. I flg kontrakten kan jeg si opp og bo der til datoen jeg sa opp neste mnd. Men kontrakten har gått ut og utleier vil at jeg skal betale en hel mnd til. Eller egentlig tre mnd til men var "snill" og sa en mnd. Grunnen til at det blir flytting er jo at det er helseskadelig å bo der og utleier vet om det uten å være villig til å gjøre noe med det. Derfor lurte jeg på hva slags rettigheter jeg har med det. Hvis du ikke har noe svar å komme med matsemann og bare skal komme med usaklige kommentarer får du heller holde kjeft! Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Du er litt uklar her. Når sa du opp, når skal du flytte ut, hvor lenge vil utleier at du skal betale? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 (endret) Jeg er ikke jurist, kun menigmann, alle mine påstander bør derfor sjekkes før de handles etter. For å oppsummere: Trådstarte hadde en kontrakt som gikk ut 31.08. I denne står det at han har 1 mnds oppsigelse. I følge det krikkert skriver, som jeg tror stemmer, vil denne kontrakten fortsatt være gyldig i 3mnd etter den utgikk selv om den ikke ble fornyet. Dette vil si at den opprinnelige kontrakten, hvor det er 1mnds oppsigelse fortsatt er gyldig. Trådstarter sier opp leiligheten i begynnelsen av oktober. La oss si 2. oktober for å sette et tall. Men som C-angel påpeker er det vanlig at når man snakker om oppsigelser så fungerer det slik som eksemepelet her: http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bo...alen/oppsigelse Iom at oktober allerede var påbegynt, så teller ikke oktober som oppsigelsesmånede, men derimot november. Dersom du ønsker at du skulle betalt tom. 2. november siden du sa opp 2. oktober tror jeg dette måtte stått spesififsert. Så oppsummert slik jeg tolker det: -Ja, du må betale ut november i flkge kontrakten. -Utleier har ikke rett i at han egentlig kunne krevd 3mnd oppsigelse. Når det gjelder de helsemessige grunnene til å flytte tror ejg du snakker om heving av avtalen. Les mer om dette her: http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bo..._avtalen/heving Edit:søren så mange skrivefeil, beklager den. Endret 18. oktober 2009 av Ekko Lenke til kommentar
No14 Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Takk for utfyllende svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå