Gå til innhold

Linjer på skjerm (GeForce 9600GT)

Aslask502

Anbefalte innlegg

God dag. Jeg kjøpte meg for to måneder siden en PC fra Komplett. Jeg har oppdaget at skjermen/skjermkortet har en feil. Etter å ha sendt support-mail til både Komplett, BenQ og Gainward (Som laget skjermkortet mitt) og ikke fått svar, prøver jeg her i stedet.

Problemet mitt er at alle objekter sender ut linjer til høyre. For eksempel, hvis du har et svart flekk på en grønn bakgrunn, vil det til høyre for flekken gå linjer helt ut til slutten av skjermen. Disse linjene er ikke harde, men relativt gjennomsiktige. Uansett er dette meget irriterende da mesteparten av tiden min går til net-browsing og IRC. Begge hvor hvitt og svart er meget vanlige (Disse fargene gir den verste effekten).

Jeg har et Gainward GeForce 9600GT skjermkort, en BenQ G2220HDA monitor og Asus P5Q SE2 hovedkort. PC'en ble kjøpt i august 09 og er i ellers god stand. Temperaturene ligger mellom 20 og 45 grader nesten konstant. I krevende prosesser er den oppe på 50-tallet.

Jeg vet slik flimring og striper som dette kan forårsakes av elektroniske artikler i nærheten, men jeg har bare følgende stående nært PC'en:

ZyXel Prestige 600 series nettverksswitch

Linskys Wireless-G Broadband Router WRT54G

Et sett Creative høyttalere

En panelovn (Som nesten aldri er på)

Jeg undres om noen har erfaringer med et slikt eller lignende problem. Det hadde også vært flott med en løsning på problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig merkeleg om du ikkje får svar frå Komplett. Sist gong eg sende epost til dei, så svarte dei i løpet av ein halvtime. Sjekk at epostadressa er rett, eller ring dei.

Før du prøver å fikse problemet sjølv, så sjekk dette.

Om du har rett epost og likevel ikkje får svar, er det sannsynlegvis eit problem med eposten din.

Endret av Asnada
Lenke til kommentar

Det du beskriver er en GPU eller RAM feil på grafikk kortet. Elektromagnetisk støy fra f.eks. høytalere ser helt annerledes ut.

Kan eventuelt åpne PC'en og sjekke at det ikke sitter mye støv i grafikk kort kjøleren / sette ei vifte til å blåse på grafikk kortet. Men er kortet under 2 år så er det jo reklamasjon. (Hvis du er privat kunde).

Lenke til kommentar
Prøv en times GPU:OCCT test med OCCT Perestroïka, se om du får noen error eller for høy temp på skjermkort!

Hvis gpu er i orden, skal den klare en times test uten error!

Jeg prøvde nettopp dette, og PC'en kjørte helt uten error. Temperaturen lå på omtrent 70 grader, med FPS på omtrent 110 stabilt.

Det er veldig merkeleg om du ikkje får svar frå Komplett. Sist gong eg sende epost til dei, så svarte dei i løpet av ein halvtime. Sjekk at epostadressa er rett, eller ring dei.

Før du prøver å fikse problemet sjølv, så sjekk dette.

Om du har rett epost og likevel ikkje får svar, er det sannsynlegvis eit problem med eposten din.

Jeg sendte mail og fikk et automatisk svar. Dette svaret sendte meg videre til BenQ og Gainward. Jeg skal prøve å ta kontakt med telefon så snart kundeservice åpner igjen.

Det du beskriver er en GPU eller RAM feil på grafikk kortet. Elektromagnetisk støy fra f.eks. høytalere ser helt annerledes ut.

Kan eventuelt åpne PC'en og sjekke at det ikke sitter mye støv i grafikk kort kjøleren / sette ei vifte til å blåse på grafikk kortet. Men er kortet under 2 år så er det jo reklamasjon. (Hvis du er privat kunde).

Jeg åpnet opp PC'en og blåste den i 5 min. Det var ikke mye støv i skjermkortet, heller ikke i noen annen komponent.

Jeg takker så mye for hjelp, og håper dere har flere forslag. Jeg skal prøve å diagnotisere problemet ved å koble til en annen PC og å bruke en annen kabel for å se om problemet ligger i kabelen eller skjermen.

Endret av Aslask502
Lenke til kommentar

Ok,jeg kjørte nettopp GPU: Memtest. 10 pass- 0 errors.

Jeg oppdaget at den andre PC'en min har en CRT-skjerm med fastmontert kabel. Jeg prøvde da i stedet å koble den nye skjermen til den gamle PC'en. Har var det ingen problemer, og alt gikk som det skulle. Kan det være kabelkontakten til den nye PC'en som er problemet? Jeg skal uansett prøve med HDMI og se om det er noe bedring.

Jeg håper bare ikke feilen er i skjermkortet, da jeg helst ikke vil sende inn PC'en, men heller ordne opp i dette selv.

EDIT: Nå skjedde noe mystisk. Nå fungerer alt som det skal, selv om jeg ikke installerte noen nye drivere eller noe som helst. Hva er dette?

Endret av Aslask502
Lenke til kommentar

Hvis du prøvde den nye skjermen og kabelen på den gamle pc'en, og alt var ok når du satt alt tilbake, så tyder det på at kabelen ikke var skikkelig tilkoblet skjermkortet tidligere, eller at det er brudd i kabelen som fikk kontakt før du flyttet på den. Det kan du sjekke med å bøye og røre på den. Men jeg har mest tru på at den ikke var tilkoblet skikkelig!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...