Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

SVART SKJERM! (prøvd alt)

Anbefalte innlegg

Dette er saken:

Får ikke noe form for bilde eller tekst ved oppstart etter å ha trykket inn pwr knappen. Ikke tegn til bios engang. Bare svart svart svart...

Har prøvd med en haug forskjellige komponenter, men uten hell.

Hadde disse komponentene fra starten av før det gikk scheiss:

- Asus P5E, X38, Socket-775, DDR2, ATX,

- Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz

- XFX GeForce 8800GT 670M 512MB XXX GDDR3,

- 2x Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5

- Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2

- NorthQ 4775-500S, ATX 500W Silent, 140mm (PSU)

Det første jeg gjorde var å resette bios batteriet, men nada respons

Prøvde deretter å teste med disse to skjermkortene:

- XFX GeForce 7600GT 256MB GDDR3 XXX

- ATi Radeon HD 4850 512MB

Så prøvde jeg med en annen PSU:

- Tagan TG530-U15 530W

Har også byttet CPU:

- Intel Core 2 Duo 3.16GHz

Til slutt har jeg byttet til et klinkende nytt hovedkort:

ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775

FORTSATT SVART SKJERM!!!!

Det som skjer ved oppstart er at alt begynner å dure, så stopper det og så begynner det igjen. Skjermkortene blåser maks på vifta også...

Noen som har vært borti dette problemet tidligere??

Takker og bukker for alle svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regner med du har prøvd en annen skjerm?

Kan nesten garantere at det ikke er feilen her! Maskinen henger jo helt i begynnelsen av oppstarten, til og med før skjermkortene aktiveres.

Men det høres mystisk ut. Har du koblet til den lille speakeren i kabinettet? Hvis ikke så bør du gjøre det og skrive her hvilke feilkoder du får. Evt, har du noen dioder/lcd på hk som sier noe om feilkoder?

Jeg ville gjettet cpu/hk, men siden du har byttet begge deler så er vel de ok.

Prøvd å starte med kun hk, cpu, ram, skjermkort? 

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar

Tips: Crucial DDR2 BallistiX PC8500 som du bruker krever 2.0volt. Standard for DDR2 er bare 1,8volt. Om hovedkortet ditt ikke klarer å automatisk tildele 2.0volt og i stedet går for standard 1.8, så er det gjerne mer en nok for at RAMen ikke klarer å starte = tilsynelatende død maskin. Feil automatisk volt på RAM er ikke så uvanlig faktisk, spesiellt om BIOS din ikke er nyeste (men selv det er ingen garanti).

Test for å sjekke om dette er tilfellet: ta vekk RAMen du bruker nå, og bruk i stedet 1 stikke med mer standard RAM som bruker 1.8volt eksempelvis.

Hvis dette er løsningen så er det ikke værre enn at du går inn i BIOS og setter riktig spenning, slår av, bytter tilbake - og forhåpentligvis booter.

Det kan naturligvis være andre ting enn dette, men det stemmer bra med symptomene, og sidne du har testet mye annet men ikke annen RAM, så tror jeg det er verdt å undersøke. Det er ikke så ofte folk tenker på denne problemstilingen.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hvis det er disse brikkene du har, (2.2V) så er det garantert rammen som er gåen. Jeg og mange andre opplevde at dem gikk til h....., helt uten grunn. Rett spenning og kjøling, begge brikkene var bare død når jeg prøvde å starte pc'en en dag. Det samme gjelder pc6400 brikkene!

Edit: Husk at det er 10 års garanti på de brikkene, du skal få nye hos selger!

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Hvis det er disse brikkene du har, (2.2V) så er det garantert rammen som er gåen. Jeg og mange andre opplevde at dem gikk til h....., helt uten grunn. Rett spenning og kjøling, begge brikkene var bare død når jeg prøvde å starte pc'en en dag. Det samme gjelder pc6400 brikkene!

Edit: Husk at det er 10 års garanti på de brikkene, du skal få nye hos selger!

Så disse finnes tydeligvis i 2,2volt utgaver også...

Over 2.1volt på DDR2 har tendenser til å ta livet av brikker i min erfraing. Ikke altid med en gang, men det er for høy feilrate i gjennomsnitt.

Hvis OP bruker 2,2 volt versjonen så er det også enda mer sansynlig at brikkene ikke får rett spenning slik som jeg forklarte over, da det kan være hele 0,4volt som mangler fra optimal spenning.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...