Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ønsker å legge på meg.. Hva er problemet?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

jeg ønsker å legge på meg. Jeg må kunne innrøme at jeg spiser altfor lite, og ikke minst uregelmessig. Matlysten er ikke der. Har vært sånn de siste årene.

Føler meg på den måten mer kvikk hvis jeg spiser mindre enn å spise hele tiden. Når jeg så spiser føler jeg meg trøtt og slapp. Skal være omvendt. Men jeg har snudd det hele.

Jeg er rett og slett flau over meg selv hvordan jeg ser ut. Går med masse kle på meg for å se større ut.

Et annet problem jeg vil slutte med er, å bite negler. Dette gjør jeg regelmessig. Har forsøkt noe man har på neglene, men det hjelper kun noen timer til belegget er borte. Er sånn at med engang neglene begynner å vokse ut, må jeg bite ned. Samme greiene har min far..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er i ihvert fall ikke alene om å bite negler :) Det som kan hjelpe litt er å tygge tyggis, så får man kanskje litt mindre lyst til å bite negler. Noen (inkludert meg) mener at man blir fortere sulten av å tygge tyggis, eller rettere sagt føler seg ganske sulten etter å ha tygget tyggis en stund, så kanskje kan du slå to fluer i en smekk her?

Hvis du vil legge på deg kan du eventuelt starte med litt styrketrening? Når du trener så får du som regel mer lyst på mat og så får du mest sannsynlig økt muskelmassen litt etter å ha trent styrke en stund.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Vil liksom ikke foreslå seriøs styrketrening til en gutt på 12-13 år. Som han over meg spør, hvor gammel er du trådstarter? Høyde og vekt er også fint å ta med.

Hvis du har prøvd å ha på sånn som smaker vondt på neglene, så kommer jeg ikke på noe annet. Untatt tyggis som nevnt over.

Du må bare bestemme deg for å slutte med det. Hadde samme problemet selv. Men så sa jeg bare til meg selv: Nei nå må jeg sluttet med dette! (det som skjer er at jeg klipper neglene veldig ofte for at det ikke skal være noe som kan friste -.-)

Lenke til kommentar
Ok. :)

Jeg er 20 år, veier rundt 50 kilo og er rundt 164-5 cm høy! :s

Tror man skal veie ca 420 gram per cm man er, sett at du ikke har mye muskler. Det vil si at du burde veid ca 69 kg med normal muskelprosent. Da vet du hvertfall hvor mye du bør legge på deg. Du får bare begynne å spise og begynne å trene styrke. Trening øker matlysten din. Sett deg et mål at til sommeren skal du ha lagt på deg de 20 kiloene.

Lenke til kommentar

burde veie 69kg når man er 165cm??

jeg er 190, og veier 70 kilo, og bli ikke engeng definert som undervektig på de fleste sånne bmiting

(på grensen men fortsatt)

50 kg på 165 høres helt normalt ut spør du meg, hvertfall hvis du er en gutt, og av den tynne typen. Men om du vil gå opp i vekt ville jeg gjort som de andre sier, trene og spise mye mat, mat er godt og trening kan være gøy.

Lenke til kommentar
burde veie 69kg når man er 165cm??

jeg er 190, og veier 70 kilo, og bli ikke engeng definert som undervektig på de fleste sånne bmiting

(på grensen men fortsatt)

50 kg på 165 høres helt normalt ut spør du meg, hvertfall hvis du er en gutt, og av den tynne typen. Men om du vil gå opp i vekt ville jeg gjort som de andre sier, trene og spise mye mat, mat er godt og trening kan være gøy.

Ja det er mulig jeg tar feil, men fikk hvertfall vite at jeg burdte veie 78 da jeg regnet ut min egen BMI og jeg er 185. Uansett er nok 50 kilo litt for lite, og han bør hvertfall gå opp til 60

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Spis noe fet mat/snaks før måltidene for å få apetitt. Hver gang jeg spiser fet nok mat, føles det som jeg ikke har spist på flere dager og jeg spiser til jeg har vondt i magen av trykket, og tilogmed da er jeg ganske sulten i over en time og småsulten opptil et døgn etterpå. Kanskje fordi jeg har spist lite fett i det siste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...