erke2 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Multicom annonserer nå 17-tommeren Xishan M770. Jeg vurderer å kjøpe den. Flere som tenker på det samme? Utdrag fra spekken: * 17" skjerm, 1920x1200 * Intel i7 720qm (45W) cpu * 4 GB DDR3 1333MHz minne * HDMI, S-video, eSATA, m.m. * Radeon HD 4570, 512MB * HDMI, S-video, eSATA, ++ * 2.9kg med 6 cellers batteri * Med 160 GB SSD og Win7/64bit blir prisen 13 824 (Ca. 3000 kr billigere med vanlig harddisk). Altså: Romslig skjerm, lav vekt og siste skrik i cpu til en meget fornuftig pris. Skjermkortet muligens ikke rettet inn mot kresne spillfantaster (, men bidrar kanskje snarere til å øke batterilevetiden). Jeg har ikke funnet noen kommentarer på nettet ennå. Modellen lages av Clevo i Taiwan med navnet M770CU. Vekten er imponerende lav i forhold til skjermstørrelsen og den kraftige CPUen. Clevo oppgir batterilevetiden til 130 min, og angir 50% ekstra batterikapasitet som "Factory Option". Multicom oppgir ikke batterilevetid, og de angir heller ikke ekstra batteri som opsjon. Det jeg bekymrer meg mest for når jeg vurderer å kjøpe er derfor: * Viftestøy? * Kort batterilevetid? * Skjermens lysstyrke (samt kontrast og fargegjengivelse)? Noen andre som har synspunkter, eller som aner hva man kan forvente seg? Erlend Endret 22. oktober 2009 av erke2 Lenke til kommentar
larssto Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Vurder å kjøpe en slik en selv, med ganske like spec. Venter egentlig bare på at Win7 skal komme ut. Synes kombinasjonen av stor skjerm, lav vekt og ok grafikkkort virker ganske uslålig for mine behov. I likhet med deg så har jeg også hatt problemer med å finne tester, erfraring o.l. på nettet for denne versjonen - noe som bekymrer meg litt. Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Laptopen er jo helt ny da, ikke rart det ikke finnes tester enda. Lenke til kommentar
erke2 Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Jeg har vært i kontakt med Multicom på epost, og fikk endel interessant informasjon. Maksgrense for RAM: De forteller at maskinen egentlig er designet for 8 GB RAM, men at den foreløpig ikke er testet og kvalifisert for garantert å fungere med mer enn 4 GB. Håper dette ordner seg, selv om 4 GB kanskje antagelig vil fungere akseptabelt. Batteri: Maskinen vil antagelig bli tilbudt med 9-cellers batteri som en opsjon, etterhvert. SSD: Intel SSD som leveres med maskinen er av type Gen2, som forventet. Farge: Jeg spurte omde kan levere i helsvart, men fikk til svar at den vil bare bli tilbudt i kombinasjonen svart/hvit, som vist på hjemmesiden til multicom. Levering: De første maskinene kan leveres i midten av november. Jeg tenker stadig seriøst på å kjøpe denne PCen, men tror jeg vil vente til spørsmålet om 8 GB ram er avklart, og til den kan leveres med 9-cellers batteri og Win7. Som sagt så er jeg bekymret for effektforbruket til dagens i7-prosessorer 720/820QM, som har en TDP på 45 W (TDP = maks gjennomsnittseffekt over tid ved stor belastning). Et smart triks er kanskje å vente på de nye 32nm prosessorene i7-620/640LM, som intel sier de vil lansere i 4. kvartal. Disse bruker samme sokkel som 720/820QM, og skal både være raskere og ha lavere effektforbruk med TDP på 25 W. Er det noen som vet rimelig sikkert om i7-620/640LM-prosessorene kan forventes å være kompatible med PCer som er designet for i7-720/820QM? Erlend Endret 20. oktober 2009 av erke2 Lenke til kommentar
erke2 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Vurder å kjøpe en slik en selv, med ganske like spec. Venter egentlig bare på at Win7 skal komme ut. Synes kombinasjonen av stor skjerm, lav vekt og ok grafikkkort virker ganske uslålig for mine behov. Jeg fikk nettopp beskjed fra Multicom om at M770 nå kan leveres med Win7. De forteller ellers at spørsmålet om 8GB ram vil bli avklart snart. Dermed er du kanskje klar for å bestille larsto? I så fall er jeg svært interessert i å høre om dine erfaringer så snart du har prøvd den litt ! Endret 22. oktober 2009 av erke2 Lenke til kommentar
erke2 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Er det ingen som kan svare på spørsmålet mitt om de kommende prosessorene i7-620/640QM vil kunne settes inn i maskiner som er designet for i7-720/820QM? Endret 22. oktober 2009 av erke2 Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Så lenge de passer fysisk burde de iallefall kunne settes inn. Mulig det trengs en BIOS oppdatering. Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Disse prosessorene passer ikke. De er dual core. Altså 620LM og 640LM. Så det er ikke noen grunn til å vente på de. Endret 23. oktober 2009 av EivindS_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå