Gå til innhold

Jesus gjennkomst? Hvordan vil de kristen takle det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja jordas befolkning vil vel ikke takle hjemkomsten til Guds sønn den enbårne så bra.

Vi dreper han nok igjen mtp. at vi (dvs jeg) ikke er så mottakelig for folk som går rundt å sier at de er frelseren og guds sønn.

Han kommer ikke alene. Det er svært mange med ham. Det har ballet litt på seg siden forige gang.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Jeg tipper at jeg føler mest for å le Jesus langt opp i trynet når han kommer. Jeg kommer til å le av at selv ikke ham, som sønn av Gud, klarte å formidle budskapet sitt på en sånn måte at det appellerer til størstedelen av verdens befolkning.

Det du har misforstått er at Jesus faktisk ikke mislyktes i det hele tatt. Det er begrenset hva noen klarer å gjøre på bare 33 år. En misjonære kan misjonere hele livet og frelse kanskje 100 mennesker. Jesus frelste mange tusen mennesker, samtidig som han videreførte alt til disiplene sine som igjen har fått Bibelen skrevet og dermed videreført alt til våre generasjoner. De som i så tilfelle har mislyktes er vi, menneskene.

Lenke til kommentar
Ja, det blir vanskeligere og vanskeligere å misjonere etterhvert som folk blir mere og mere opplyste...

Gjør det, det?

EDIT: svarte litt fort.. Selvsagt gjør det.. Mye lettere og få en person ikke vet noe som helst til og tro det ikke finnes noe Gud eller og få personen til og tro på en Gud..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
Ja, det blir vanskeligere og vanskeligere å misjonere etterhvert som folk blir mere og mere opplyste...

Tvertimot

Tatt rett ut av din egen synsing eller har du faktisk bevis som sier det motsatte av forskning som viser en klar sammenheng mellom intelligens/høy utdanning = non-believers? Ville vært fint om du faktisk kunne underbygge det du sier med annet enn synsing ...

Lenke til kommentar

Tvertimot

Tatt rett ut av din egen synsing eller har du faktisk bevis som sier det motsatte av forskning som viser en klar sammenheng mellom intelligens/høy utdanning = non-believers? Ville vært fint om du faktisk kunne underbygge det du sier med annet enn synsing ...

Litt opplysning til deg RWS

En god katolsk prest utformet Big Bang teorien

http://en.wikipedia.org/wiki/Georges_Lema%C3%AEtre

En katolsk prest var "the father of genetics"

http://en.wikipedia.org/wiki/Gregor_Mendel

En katolsk prest var "the Pope of Paleolithic Prehistory"

http://en.wikipedia.org/wiki/Henri_Breuil

En katolsk prest var "the first astronomer to formulate a comprehensive heliocentric cosmology, which displaced the Earth from the center of the universe"

http://en.wikipedia.org/wiki/Copernicus

En katolsk prest var "famous for his atomic theory, given as a clear, precisely-formulated system utilizing principles of Newtonian mechanics"

http://en.wikipedia.org/wiki/Roger_Joseph_Boscovich

En katolsk prest "has been considered the founder of Egyptology. One of the first people to observe microbes through a microscope

http://en.wikipedia.org/wiki/Athanasius_Kircher

osv.

How the Catholic Church Built Western Civilization

Denne uken hadde The Pontifical Academy of Sciences i Vatikanet møte om astrobiology.

Greier du å følge med, RWS ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Ja jeg klarer å følge med (og du kan legge vekk hersketeknikken, den virker dårlig :) ) og som ikke det var nok klarer jeg å få med meg at det du nevner her, med linker og gode greier, er totalt irrelevant i forhold til hvor opplyst den vanlige mann i gata er!

For det er ikke for ingenting at den norske kirke har blinket ut muslimer som sitt neste offer for hvem de skal forsøke å omvende.... De er jo allerede der, det vil si at de tror jo allerede på en gud og det skulle være enkelt (?) å bytte fortegn kontra å omvende en som faktisk tenker skeptisk og er opplyst om viten og kunnskap. (Alternativene til religiøse forklarings modeller om du vil)

At det er en hel haug med prester som fant ditt og datt tror jeg så gjerne, da det var døds straff for de fleste andre å si noe, men det har altså ikke en puck å si med hvor opplyst den vanlige mannen i gata er IHS....

Endret av RWS
Lenke til kommentar

I land som Norge blir det færre og færre som er religiøse. For eksempel vil man ikke finne mange religiøse mennesker i dagens klasserom - et tegn på at i Norge vil religionen fortsette å miste det lille grepet den har.

Det er ikke en god idé å bruke en appell til autoritet på et forum hvor mange vet hva en appell til autoritet er - og en intelligent person er ikke det samme som en opplyst person, selv om de gjerne går hånd i hånd. Grunnen til at man kan være intelligent men samtidig ikke være opplyst er takket være noe som kalles "double-think", et begrep jeg regner med du forstår.

Den som sier at religiøse mennesker ikke kan være intelligente, de er ikke spesielt opplyste selv. Derimot må det sies at en intelligent person ikke nødvendigvis er en person som alltid tenker fornuftig (og det må sies av alle med et objektivt syn at religion som regel er ufornuftig - mange religioner, som f. eks kristendommen, inkluderer også dette i symbolismen sin, med vilje). Religion er et resultat at personer ikke vil tenke selv, og man trenger ikke være dum for å bli med i en gruppementalitet, eller en psykose (en rekke mennesker som er kristne hevder de har snakket med Gud, og jeg tør påstå at de fleste av dem er psykotiske).

RWS har helt rett i det han sier om at mannen i gata ikke er eksemplene du kom med nå. Det var ekstremt usaklig og ikke spesielt smart av deg å anta vi ikke ville forstå hva du driver med. Skjerp deg.

Lenke til kommentar
det må sies av alle med et objektivt syn at religion som regel er ufornuftig - mange religioner, som f. eks kristendommen, inkluderer også dette i symbolismen sin, med vilje. Religion er et resultat at personer ikke vil tenke selv, og man trenger ikke være dum for å bli med i en gruppementalitet, eller en psykose (en rekke mennesker som er kristne hevder de har snakket med Gud, og jeg tør påstå at de fleste av dem er psykotiske).

Årsaken til at du sier dette er at du ikke er tilstrekkelig opplyst. Alle kristne kommuniserer med Gud både verbalt og ikke verbalt. Kristendommen overfører Jesu Kristi positive tanke og følelsesliv til den kristne verden.

Lenke til kommentar

Litt opplysning til deg RWS

En god katolsk prest utformet Big Bang teorien

http://en.wikipedia.org/wiki/Georges_Lema%C3%AEtre

En katolsk prest var "the father of genetics"

http://en.wikipedia.org/wiki/Gregor_Mendel

En katolsk prest var "the Pope of Paleolithic Prehistory"

http://en.wikipedia.org/wiki/Henri_Breuil

En katolsk prest var "the first astronomer to formulate a comprehensive heliocentric cosmology, which displaced the Earth from the center of the universe"

http://en.wikipedia.org/wiki/Copernicus

En katolsk prest var "famous for his atomic theory, given as a clear, precisely-formulated system utilizing principles of Newtonian mechanics"

http://en.wikipedia.org/wiki/Roger_Joseph_Boscovich

En katolsk prest "has been considered the founder of Egyptology. One of the first people to observe microbes through a microscope

http://en.wikipedia.org/wiki/Athanasius_Kircher

osv.

How the Catholic Church Built Western Civilization

Denne uken hadde The Pontifical Academy of Sciences i Vatikanet møte om astrobiology.

Greier du å følge med, RWS ?

At det er en hel haug med prester som fant ditt og datt tror jeg så gjerne, da det var døds straff for de fleste andre å si noe, men det har altså ikke en puck å si med hvor opplyst den vanlige mannen i gata er IHS....

Det er vel heller mannen i gata som ikke er opplyst og derved er lett å lure til å tro at "det var døds straff for de fleste andre å si noe" som du hevder, RWS

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Årsaken til at du sier dette er at du ikke er tilstrekkelig opplyst. Alle kristne kommuniserer med Gud både verbalt og ikke verbalt. Kristendommen overfører Jesu Kristi positive tanke og følelsesliv til den kristne verden.

Alle kristne ja? Merkelig at de kristne jeg kjenner aldri har fått noe svar fra Gud. Ikke jeg heller, da jeg var kristen.

Lenke til kommentar

Alle kristne ja? Merkelig at de kristne jeg kjenner aldri har fått noe svar fra Gud. Ikke jeg heller, da jeg var kristen.

Hvis du ikke har kommunisert med Gud da har du heller ikke vært kristen. Du kan begynne med å svare Gud så vil Gud svare deg. Mange som tror de er kristne, er ikke kristne.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
I norge føler jeg ikke folk er mer opplyste, de er bare mer likegyldige.. Gidder ikke interessere seg for saken..

Hvem sak? Men du har rett, de fleste gidder ikke å innvolvere seg i religion nettopp fordi det er så himla lite interesant! Hvorfor tror du ellers at så mange er innmeldt i kirken som ikke skulle være der? De gidder ikke å melde seg ut engang... :)

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har kommunisert med Gud da har du heller ikke vært kristen. Du kan begynne med å svare Gud så vil Gud svare deg. Mange som tror de er kristne, er ikke kristne.

Så de prestene jeg har snakket med som sa de aldri hadde blitt snakket til av Gud var altså ikke kristne de heller? Synes du setter listen høyt. I følge din standard finnes nesten ikke kristne.

Lenke til kommentar

Ser du på gud som en person?

Lenke til kommentar

Så de prestene jeg har snakket med som sa de aldri hadde blitt snakket til av Gud var altså ikke kristne de heller? Synes du setter listen høyt. I følge din standard finnes nesten ikke kristne.

Skal man kalle seg kristen, er det ganske essensielt at man tror Gud kommuniserer med barna sine, gjennom hjerte og samvittighet. Tror man ikke på dette, tror man ikke på fri vilje i kombinasjon med en engasjert Herre, og er ergi ingen kristen.

Lenke til kommentar
Jeg tipper at jeg føler mest for å le Jesus langt opp i trynet når han kommer. Jeg kommer til å le av at selv ikke ham, som sønn av Gud, klarte å formidle budskapet sitt på en sånn måte at det appellerer til størstedelen av verdens befolkning.

Det du har misforstått er at Jesus faktisk ikke mislyktes i det hele tatt. Det er begrenset hva noen klarer å gjøre på bare 33 år. En misjonære kan misjonere hele livet og frelse kanskje 100 mennesker. Jesus frelste mange tusen mennesker, samtidig som han videreførte alt til disiplene sine som igjen har fått Bibelen skrevet og dermed videreført alt til våre generasjoner. De som i så tilfelle har mislyktes er vi, menneskene.

Du utelater det "fakta" at Jesus hadde gud og mirakler på sin side. Hvis Jesus faktisk fantes, og var så god som de skal ha det til, så hadde han ikke gitt seg før alle var overbevist. Om det så hadde tatt tusen år. Han kunne dødd og så stå opp igjen, hvorfor skulle tiden være en begrensing?

Endret av Pokey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...