Gå til innhold

temperaturstyrt effektregulator, Vet du om det?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger et produkt.

Ser for meg at det fungere slik.

man har en lang ledning med en temperaturføler i enden.

Man stiller inn ønsket temperatur ( må være opp til 100 grader ) og så skal denne da hvis la oss si jeg stiller den inn på 70 grader. så hvis temperaturen der man setter føleren blir over 70 gradere redusere effekten. må være sånn at hvis man setter stikkkontakten fra feks en ovn inn i dette produktet og setter føleren på ovnen, så skal den være i stand til å redusere eller øke effkten slik at den ligger konstant på den samme temperaturen hele tiden. skal ikk eha no termostat som slår totalt av når den når riktig temperatur og slår seg på la oss si 5 grader under..

håper dere forsto hva jeg mente. hadde vært fint om dere kjenner til det jeg vil ha. evt. hva jeg må gjøre for å lage en.

Takk for svar!

Endret av griped
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temperaturen du ønsker utelukker i hvertfall elektrisk varme.

Hadde ikke kravet vært opp mot 100 grader hadde dette latt seg gjøre med en radiator og en V.V.T med sikulasjonspumpe og reguleringsventil men temperaturen gjør det hele vanskelig.

Selv ikke badstuovner kan operere i lufttemperaturer på opp mot 100 grader.

Lenke til kommentar

Skal brukes til Hrmf destillering av vann :)

Så i toppen av kolonna, skal jeg ha en temperatur føler som gir beskjed til en effektdimmer som gjør at den dimmer ned effekten når det blir for varmt, og dimmer opp når det blir for kaldt. til slutt vil den jo finne den stabile temperaturen jeg har stilten den inn til.

føleren skal jo da gå i mot metall -> kobber.

Lenke til kommentar

OK, da er det regulering av en varmekolbe du trenger.

Da må det et lite stykke automasjon inn i bildet med effektregulator som enten kan regulre trinnløst ut fra føler dersom du får tak i dette eller en PLS som styrer regulatoren med 4-20mA signal.

Hårek:

Hvilken stueregulator er det du mener effektregulerer trinnløst?

De effektregulatorene jeg har vært borti regulerer med perioder av og på ettersom gulvvarme er såpas tregt som det er.

Er billigere for store laster også.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Du burde kanskje fortelle litt om din bakgrunn og om du vet hva dette prosjektet innebærer ? Kan ta fryktelig mye tid om du har nada peiling på regulering, pls programmering eller generelt automatisering. Det kan også fort koste en del høvdinger.

Lenke til kommentar

Skulle jeg ha laget reguleringskrets for å fordampe ved 78 grader ville jeg ha bygget en beholder med en spiral av kobberrør inni og brukt et varmtvannstank som varmekilde, ei vannpumpe til sirkulere vannet med og en reguleringgsventil styrt av en PLS som får input av en temperaturføler, alternativet hadde vært og styre pumpa direkte med en frekvensomformer ug droppet ventilen.

Still termostaten på tanken på maks og bruk 90 grader varmt vann til å varme opp det man skal fordampe med det varme vannet fra tanken.

Varmtvannstanken kobler man rett og slett til rørsystemet i huset på vanlig måte.

Det skal i hvertfall ikke være noe fare for å brenne noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...