Kynxx Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Hei. Jeg har nå søkt litt rundt på nett etter hvordan jeg kan løse et problem jeg har med pc'n min. I dag fikk jeg tak i 6 harddisker som jeg koblet til, gikk inn i BIOS for å aktivere RAID, satte opp alt i RAID5 da jeg fikk frem en meny. PC'n bootet og alt gikk bra, helt til neste boot da jeg fikk beskjed med stor skrift på skjermen hvor drivere til ACHI og RAID manglet. Jeg har nå endelig klart å finne driverne som passer til mitt hovedkort, jeg har bare et lite problem... Når man skal installere slike drivere så bør man ha en diskettstasjon og en diskett eller to.. Men det nærmeste jeg kommer til ekstern media er en USB pinne. Er det noen der ute som vet hvordan jeg klarer å få min USB pinne til å fungere som en "diskett"? I feltet her er jeg rimelig uvitende og utrygg, så hjelp ønskes hjertelig velkommen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Det er forskjell på om det er disken med Windows på eller bare lagringsdisker det gjelder. Diskett trengs bare når du installerer Windows. Har du byttet kontroller modus (RAID) for Windows disken? Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 Det er forskjell på om det er disken med Windows på eller bare lagringsdisker det gjelder. Diskett trengs bare når du installerer Windows.Har du byttet kontroller modus (RAID) for Windows disken? Jeg kan utdype meg: Alle 6 diskene fungerer nå som OS disk. (og så partisjonerte jeg opp alt det der til totalt 2 partisjoner. 100 GB OS partisjon, og resten er stasjon D). Har en egen harddisk som fungerer som lagringsplass utenom, men det er en IDE harddisk. og har egentlig ingenting med saken her og gjøre. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 OK, så det er under installasjon du trenger drivere. Tror ikke USB er et alternativ. De råd jeg har sett går på å lage en ny CD med drivere inkludert. Det kalles Slipstreaming. nLite er et egnet program til det. Finnes mye guider på nett, eks: http://www.maximumpc.com/article/How-To--S...XP-installation Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 OK, så det er under installasjon du trenger drivere.Tror ikke USB er et alternativ. De råd jeg har sett går på å lage en ny CD med drivere inkludert. Det kalles Slipstreaming. nLite er et egnet program til det. Finnes mye guider på nett, eks: http://www.maximumpc.com/article/How-To--S...XP-installation Men nlite tar vel bare windows XP? jeg vet om det der med slipstreamingen, har prøvd det på windows7 f.eks, men der fungerte ting ikke helt bra. Samme med vista etter det jeg kan huske. Bruker ikke windows xp lenger og det er derfor jeg spør om det med USB sticks, men frykt ei. Jeg har en svigerfar borti høgget som skal komme innom med en floppy i morgen.. Så løsningen nærmer seg suksess til slutt. Men uansett takk for hjelpen! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Under installasjonen spør Windows deg om du vil installere tredjeparts-drivere (for RAID for eksempel) Det skal da bare være å dytte USB-pennen inn i maskinen, eller brenne det på en CD. Disketter er ikke lenger nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå