Gå til innhold

Norges engasjement i Afghanistan og dettes fremtid, Hva ønsker du?

Anbefalte innlegg

Det er fullt mulig å vinne over både Taliban og Al-Qaida i Afghanistan! Etter innvasjonen som følge av terrorangrepet mot USA 11/09-2001 skulle hele AAfghanistan blitt sikkret mes Taliban og Al-Qaida lå nede. Desverre gjorde kolallisjonen en elendig jobb med dette under ledelse av Bush så opprørerne har fått ta over store deler av Afghanistan igjen. Anntageligvis må man la en ny massiv offensiv rulle over hele landet og deretter ta kontroll før opprørerne klarer å reise seg igjen, men det er mulig å bekjempe dem!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.dagbladet.no/2009/10/28/nyheter...karzai/8763109/

broren til den afganske presidenten jobber for CIA, og er mistenkt i opium smugling (what a suprise) neida, det er jo selfølgelig ett demokrati der.. kremt.

som jeg sa tidligere, jeg driter i å hjelpe USA med å selge opium og jeg tror de fleste er enige at det ikke er noe å "vinne" med å fortsette å være der. hele taliban gjenger dro på tur til pakistan anyway

Lenke til kommentar

En god terrorist er en død terrorist og da spesielt når de tillhører et så omfattende og farlig nettverk som Al.Qaida eller en så omfattende og farlig gruppe som Taliban! De har truet med å angripe Norge blant mange andre og hadde de fått sjansen hadde de sikkert satt i verk angrep som har rammet Storbritania og USA i Norge også! De trenger ikke noen annen unnskyldning for å hate og ville drepe oss enn at vi er dem vi er!

NATO og alle som måtte ønske å bidra må bli værende i Afghanistan inntill terroren er død og landet er stabilisert selvom det er fristende å trekke seg ut og overlate problemene til den afghanske befolkningen!

Lenke til kommentar

norge og USA støtter og støttet terrororganisasjoner som Al Qaeda Al CIAeda hva du vill kalle det. mens vi sloss for å ta de slemme terroristene som prøver å ta våres "friheter" blir våres friheter sakte sugd ut av våres egna allierte som snuser rundt.

Lenke til kommentar

Husker jeg leste at Gordon Brown mente første prioritet var å trene Afghanistans egne hær. Lagde en tråd om det som ble flyttet til Oppslagstavlen.

Mener forøvig at han har rett i at de afghanske soldatene må bli bedre tent og utrustet, men samtidig må opprørene bekjempes mens opplæringen av de afghanske soldatene foregår.

Lenke til kommentar

Mye av problemet er jo at vi ikke kan fortsette å bekjempe i deet uendelige, på ett tidspunkt er vi nødt til å opprettholde sikkerheten der, ikke bare drive ut fienden. Ideelt skulle vi hatt veldig mange flere folk der for å kunne gi Afghanerne trygghet. Håpet er nok at Afghanerne selv skal kunne fylle opp dette rommet.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at vi må drive al qaida og taliban fra eksistens. Problemet er jo bare at begge får gode muligheter for rekruttering når de kan vise til masse vestlige tropper stasjonert i landet deres!

For å være ærlig så har jeg ikke peiling på hvordan vi kan fikse dette. Jo mer vi sloss mot dem jo flere "mord" kan de vise til og jo flere rekrutter får de. Om vi utrydder begge så dukker det sikkert opp en ny en, eller ti. Vi må overbevise det afghanske folket om at vi ikke er fienden og at de har det mye bedre på vår side av konflikten. Så vidt jeg kan se så er eneste muligheten å bygge opp landet deres, og holde folket trygt, men jo mer tropper vi plasserer jo mer fascistisk vil det jo se ut!

Kanskje må vi trekke ut og foreta en massiv propagandakampanje... Hvordan konverterer du et fiendtlig folk til din side egentlig? Jeg er klar over at mange afghanere er vestligvennlige, men mange er fiendtlige og, ellers så hadde vi jo ikke hatt noen å sloss mot.

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje om vi lar alle som vil innvandre til vesten? Da vil alle som er interessert i å forsvare Afghanistan bli igjen, og da dreper vi hele gjengen? Nei?

Jeg skjønner at vi selvfølgelig vil slippe inn massevis av terrorister, men kan man ikke innføre en supersikker sone i Europa der terrorisme blir umulig? Et lite land, ala 1984 med superpoliti og megaovervåkning? Så kan alle velge om de vil bo i Afghanistan eller om de vil flytte til jernstaten i Europa. Så kan vi la alle barn som blir fødd inne i denne sonen flytte ut til andre land i Europa om de vil, for andregenerasjonsinnvandrere er generelt mye mer moderate i min erfaring, og dermed mindre terroristvennlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...