Gå til innhold

Norges engasjement i Afghanistan og dettes fremtid, Hva ønsker du?

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden hørt om at det har vert planer om å hente hjem prten i Meymaneh, noe som vistnok ikke ble noe av. Hva som har skjedd osv. er jeg selv usikker på men jeg er i allefall sikker på hva eg selv ønsker for Norges del. Hva tror dere? Øke/minke, kursendring osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Det ville helt klart vært feil å trekke seg ut nå - den jobben de norske soldatene gjør i bl.a. PRTen i MEY er veldig viktig. Om man skal gjøre endringer i bidraget, burde man vurdere om man kan bidra på andre områder i tillegg. Kampen om "hearts and minds" må ikke undervurderes, og om ikke feks amerikanerne er flinke nok til dette, så må vi iallefall bidra med det vi kan :)

Lenke til kommentar
Det blir iafall ingen seier i Afghanistan. Det kan vi slå fast.

Jeg er også interessert i hva du legger i seier? Tråden heter "Norges engasjement i Afghanistan og dettes fremtid, Hva ønsker du?" Norge bidrar med fredsbevarende styrker, og er ikke ute etter å seire i form av vestlig militærdominans i Afghanistan. Forsvaret bidrar med styrker for å sikre en tryggere og bedre fremtid for landets innbyggere - det er ihvertfall det som er meningen.

De elsker geriljakrig og de har Iran som naboland, samt stammeområdene i Pakistan.

Stammeområdene i Pakistan er for øyeblikket under sterkt press fra den pakistanske hæren, og vil vel nødig kjempe en krig på to fronter. Angående geriljakrig er jeg enig - slike angrep blir man nok ikke kvitt med det første, og krigen i Waziristan vil nok føre til ytterligere angrep på sivilbefolkningen.

Lenke til kommentar

Jeg synes vi burde følge det NATO synes, hvis de mer om flere styrker i Afghanistan så synes jeg vi bør sende flere stryker dit. Helt ærlig synes jeg ikke at vi kan trekke oss ut nå. Vi har kommet langt og vi har mistet mye styrker når jeg sier "vi" mener jeg jo inkludert Nato.

Trekker vi oss ut nå kommer bare Taliban til å ta tilbake kontrollen i landet. Vi må gjevne dem med jordet, uannsett hvor lang tid det tar. Når tiden kommer skal jeg selv dra og tjenestegjøre for landet mitt i NATO.

La oss fullføre hva vi begynte på, fjerne terrorisme.

Lenke til kommentar

Jeg var tillhenger av innvasjonen av Afghanistan som respons på terrorangrepet mot USA 11/09-01 og er fortsatt tillhenger av krigshandlingene der ettersom de er nødvendige! Det vil være et sterkt knyttneveslag i ansiktet på NATO og hele Vesten om Taliban og Al-Qaida klarer å drive dem ut slik de gjorde med Sovjetunionen. Husker jeg leste i avisen nylig av det var nettopp dette Taliban ønsket, å drive vekk enda en supermakt! De har forsikret Vesten om at de ikke vil være en trussel om de får være i fred, men det har jeg ingen tro på.

Når det kommer til hva vi kjemper for er det en annen ting. Om demokrati og respekt for menneskerettighetene vil vokse når Afghanistan før eller siden blir fritt gjennstår å se, men nå som USA og koallisjonen valgte å innvadere og okkupere Afghanistan må man bli værende der til motstanden er nedkjempet og finden knust!

Norske soldater får trening og erfaring utav det som Astralnoise alt har påpekt og det er nyttig. Dessuten er det godt om Norge får litt mer erfaring med det å være i krig generelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...