Raijin Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Duh, janteloven er en del av oss alle. Ingen liker arrogante blærer som prøver å være mye kulere enn det de egentlig er. Til trådstarter, Usikre mennesker analyserer mer. Det finnes både usikre gutter og jenter. Så selv om jeg synes overtolking og analysering av andre mennesker er litt typisk jentete, kanskje fordi jenter er mer interessert i sosial-livet enn gutter, så vil jeg tro at det er omtrent likt for begge kjønn. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Det stemmer ikke helt Raijin. Sikre og usikre mennesker analyserer nok ganske like så mye, men sikre mennesker er mindre bekymret ift hva andre mener og tolker nok andres handlinger i en mer positiv retning enn det usikre mennesker gjør. Eks: Ei jente smiler til en gutt. Er gutten sikker, vil han kanskje tenke at hun smilte fordi hun er intressert eller liknende. Er gutten usikker, vil han heller tolke smilet til at hun synes han er rar eller noe i den duren. Kanskje satt litt på spissen, but you catch my drift Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Jeg forstår hva du mener Hugo, men jeg er likevel uenig. En usikker person, da tenker jeg på en person med dårlig selvtillitt, som er usikker i sosiale sammenhenger, vil tillegge andres handlinger ufattelig mye mer verdi enn en selvsikker person. Spesielt personer som den usikre ønsker skal ha et gødt inntrykk av ham. For å ta ditt eksempel. En selvsikker person får et smil av ei jente og tenker "Yeah Baby!" eller rett og slett ikke tenker så mye over det fordi han er vant til at personer smiler til ham. Mens en usikker person, hvor det at jenten kan like ham ikke henger på greip, vil være en kilde til uro og usikkerhet som vil spinne videre og videre: "Hun smilte til meg, hvorfor smilte hun til meg? Gjorde jeg noe rart, har noen fortalt noe om meg? Er det klærme mine, eller kanskje håret. Smilte hun i det hele tatt til meg? Kanskje det var noen bak meg. Men hun så på meg. Virket det som. Jeg vet ikke. Synes hun kanskje at jeg er en snill person? Men hun kjenner meg ikke. Dessuten er jeg ikke en av de kule. Hun kommer aldri til å like en som meg. Men, hvorfor smilte hun? Hun har et utrolig vakkert smil..." Argumentet mitt er at usikkerhet sprer usikkerhet. Derfor panikk sprer seg som ild i tørt gress. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Jepp, men etter å ha jobbet en del med dette, så er min erfaring at folk som også er sikre faktisk analyserer andres handlinger og hentydninger i like stor grad som usikre. Du har helt sikkert rett i at en usikker person tenker over det i lengre tid, men så blir det litt et definisjonsspørsmål om hva "analysere" er. En sikker person kommer raskt til en konklusjon han/hun er sikker på og velger å stole på denne og enten ta til seg hentydningen (hvis det er noe positivt/konstruktivt) eller ignorerer den (hvis det er noe negativt/ukontruktivt). En usikker person vil derimot bruke mye lengre tid på denne prosessen og gruble mye mer over den, og bruker med andre ord mye mer tid. For å spikke masse fliser så analyserer de like mye, men prosessen er mye sikrere, raskere og konstruktiv hos personer med god selvtillitt. Men vi er i grunn enige Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Takk for opplysningen. Du fikk meg til å se ting fra et annet perspektiv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå