Gå til innhold

Ekstern NTFS disk på et Ubuntu oppsett.

Anbefalte innlegg

Er det mulig å koble til en ekstern hdd til et ubuntu oppsett for så å kopiere til og fra denne eksterne disken og så bruke den feks på en windows maskin, hvor man kan fult lese og skrive.

Går dette?

Er det isåfall noen bakdeler med å gjøre det sånn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par ting kan vært verdt å merke seg når en bruker NTFS i GNU/Linux.

- Journaling støttes ikke, så hvis filsystemet/journalen er "dirty" (f.eks. ikke "trygt fjernet" i Windows) vil ikke disken mountes uten at du tvinger den (force)

- Alle filer i NTFS partisjonen vil i utgangspunktet eies av uid og gid til prosessen som mounter den, kan overstyres med uid= og/eller gid= som opsjon.

- For å kunne skrive til NTFS under GNU/Linux må du mounte med enten ntfs-3g eller ntfsmount (en del av ntfsprog)

Endret av HawP
Lenke til kommentar
Et par ting kan vært verdt å merke seg når en bruker NTFS i GNU/Linux.

- Journaling støttes ikke, så hvis filsystemet/journalen er "dirty" (f.eks. ikke "trygt fjernet" i Windows) vil ikke disken mountes uten at du tvinger den (force)

- Alle filer i NTFS partisjonen vil i utgangspunktet eies av uid og gid til prosessen som mounter den, kan overstyres med uid= og/eller gid= som opsjon.

- For å kunne skrive til NTFS under GNU/Linux må du mounte med enten ntfs-3g eller ntfsmount (en del av ntfsprog)

Ser ut som den blir mountet ganske automagisk med ntfs-3g i Ubuntu 9.04 (Properties - Volume - File System). Jeg har formatert hele disken som ntfs i xp.

Prøvde å kopiere endel jpg filer fra en minnepenn til MyBook disken (i Ubuntu), unmountet, plugget i xp maskina, filene kunne fint åpnes.

Lenke til kommentar
Ser ut som den blir mountet ganske automagisk med ntfs-3g i Ubuntu 9.04 (Properties - Volume - File System). Jeg har formatert hele disken som ntfs i xp.
Jepp, de fleste "ferdig" distroer har ntfs-3g eller ntfsmount inkludert, og satt opp slik at usb-disker automatisk mountes med din bruker som eier av filene.
Lenke til kommentar
jeg har ikke hatt noe problemer men det så lenge jeg tar en unmount når den skal fjernes.

Og der er ett av de store problemene med NTFS, er den ikke koblet fra skikkelig i Win eller Linux så det ett problem så lenge du kun har tilgang til Linux-bokser.

Lenke til kommentar

Absolutt. Har brukt en NTFS-disk mellom Linux-baserte og Windows-baserte maskiner i et par år nå. Det eneste problemet jeg har støtt på noensinne er da når jeg har vært litt slapp med å koble fra riktig osv. Utover har det funka knall.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...