sdf123 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Er det mulig å koble til en ekstern hdd til et ubuntu oppsett for så å kopiere til og fra denne eksterne disken og så bruke den feks på en windows maskin, hvor man kan fult lese og skrive. Går dette? Er det isåfall noen bakdeler med å gjøre det sånn? Lenke til kommentar
JAH Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 jeg har ikke hatt noe problemer men det så lenge jeg tar en unmount når den skal fjernes. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Jeg har en ekstern MyBook som faktisk er fat32, den monteres automagisk når jeg logger inn, og fungerer ellers bra. I Windows fungerer det selvsagt også som det skal. NTFS skal fungere minst like bra. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Et par ting kan vært verdt å merke seg når en bruker NTFS i GNU/Linux. - Journaling støttes ikke, så hvis filsystemet/journalen er "dirty" (f.eks. ikke "trygt fjernet" i Windows) vil ikke disken mountes uten at du tvinger den (force) - Alle filer i NTFS partisjonen vil i utgangspunktet eies av uid og gid til prosessen som mounter den, kan overstyres med uid= og/eller gid= som opsjon. - For å kunne skrive til NTFS under GNU/Linux må du mounte med enten ntfs-3g eller ntfsmount (en del av ntfsprog) Endret 16. oktober 2009 av HawP Lenke til kommentar
Decline Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Det er innebygd støtte for ntfs i Ubuntu. Lenke til kommentar
balleballe Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Et par ting kan vært verdt å merke seg når en bruker NTFS i GNU/Linux. - Journaling støttes ikke, så hvis filsystemet/journalen er "dirty" (f.eks. ikke "trygt fjernet" i Windows) vil ikke disken mountes uten at du tvinger den (force) - Alle filer i NTFS partisjonen vil i utgangspunktet eies av uid og gid til prosessen som mounter den, kan overstyres med uid= og/eller gid= som opsjon. - For å kunne skrive til NTFS under GNU/Linux må du mounte med enten ntfs-3g eller ntfsmount (en del av ntfsprog) Ser ut som den blir mountet ganske automagisk med ntfs-3g i Ubuntu 9.04 (Properties - Volume - File System). Jeg har formatert hele disken som ntfs i xp. Prøvde å kopiere endel jpg filer fra en minnepenn til MyBook disken (i Ubuntu), unmountet, plugget i xp maskina, filene kunne fint åpnes. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Ser ut som den blir mountet ganske automagisk med ntfs-3g i Ubuntu 9.04 (Properties - Volume - File System). Jeg har formatert hele disken som ntfs i xp.Jepp, de fleste "ferdig" distroer har ntfs-3g eller ntfsmount inkludert, og satt opp slik at usb-disker automatisk mountes med din bruker som eier av filene. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 jeg har ikke hatt noe problemer men det så lenge jeg tar en unmount når den skal fjernes. Og der er ett av de store problemene med NTFS, er den ikke koblet fra skikkelig i Win eller Linux så det ett problem så lenge du kun har tilgang til Linux-bokser. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Litt varierende tilbakemelding her, men i bunn og grunn så burde det gå greit å bruke en NTFS disk både i windows og linux bare man er flink til å koble av/ut, før man drar den ut fysisk? Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 (endret) Absolutt. Har brukt en NTFS-disk mellom Linux-baserte og Windows-baserte maskiner i et par år nå. Det eneste problemet jeg har støtt på noensinne er da når jeg har vært litt slapp med å koble fra riktig osv. Utover har det funka knall. Endret 18. oktober 2009 av Kadmium Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Sliter litt her, da mine FAT32 minnepenner eller eksternharddisk ikke automounter/ mounter i det heletatt. Bruker ubuntu9.10 beta, og lurer på hva som kan ha skjedd. Noen ideer?? NTFS fungerer greit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå