Gå til innhold

TEST: Gainward GeForce FX 5800 Ultra


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

w00t! SPRØTT! Av alle tesne ejeg noensinne ahr lest har alltid 5800 fått MYE dårligerer resulteter ennd et der. Way to go Gainward!

 

Forresten så var jeg meget skuffet over AA og AF "testingen" din.. :/

 

Er ikke mulig å begynne med fast innslag i skjermkort tester at en tester AA og AF på minst 2 forskjellige instillinger, 2X og 4/6X samt AF på minst to, 4X og 16/10X (Eller hva det når er), samt FAKTISK bilde. Ikke BARE tall og FPS, men altså screenshots fra spillet for å vise hvor bra bildet faktisk blir. Blant annet er dette ganske viktig på FX5900, da de fleste tester refser kortet for å ha høye FPS, men bildet er faktisk ikke like bra som hos Ati sine kort...

Lenke til kommentar
w00t! SPRØTT! Av alle tesne ejeg noensinne ahr lest har alltid 5800 fått MYE dårligerer resulteter ennd et der.

Husk at de nye Detonator 44.03 øker ytelsen ganske betraktelig. Det vel ikke så mange tester av GF FX 5800 Ultra der ute med 44.03-driverne.

 

Forresten så var jeg meget skuffet over AA og AF "testingen" din.. :/

Vi kan godt vurdere større vekt på AA/AF i fremtidige skjermkort-tester. Når det gjelder billedkvalitet ser man kun minimale forskjeller selv på stillbilder, og da faller jo mye av poenget bort. Men takk for kommentarene, vi tar de til etteretning! :)

Lenke til kommentar
w00t! SPRØTT! Av alle tesne ejeg noensinne ahr lest har alltid 5800 fått MYE dårligerer resulteter ennd et der.

Husk at de nye Detonator 44.03 øker ytelsen ganske betraktelig. Det vel ikke så mange tester av GF FX 5800 Ultra der ute med 44.03-driverne.

 

Ah. Oki. Er det faktisk ytelse alt dette her da eller, eller er det tweaking til applikasjonene? Fjerning av eksplosjoner i flyspill for å øke FPS og lignende..:? :/

 

Forresten så var jeg meget skuffet over AA og AF "testingen" din.. :/

Vi kan godt vurdere større vekt på AA/AF i fremtidige skjermkort-tester. Når det gjelder billedkvalitet ser man kun minimale forskjeller selv på stillbilder, og da faller jo mye av poenget bort. Men takk for kommentarene, vi tar de til etteretning! :)

 

Faktisk, i følge flere av de bildene jeg ser i tester hos HardOCP og lignende, ser man ganske klare forskjeller i tillbilder. Kombiner dette med artikkelforfatterens korte sammendrag over hvordan bildet så ut in motion, får en et ganske godt bilde av hvordan det var..

 

AA og AF føler jeg bør få mer eksposjon da dette er noe fler og fler velger å ah på. Gjør bildet mye mer "smooth" og øker spillopplevelsen... Spesielt i strategispill... Hvpr en ser gjerne på bildet litt lengre enn ved FPS hvor en bare hopper og spretter mens kulene flyr :)

Lenke til kommentar

Ja Gainward/Nvidia har gjort en god jobb med kort og drivere. Hvis kvaliteten på bildet er like bra som ati, kan det se ut som et troneskifte er på gang. Men pleide ikke gainward være overklokkerens beste venn? men de kan vel kanskje ikke trylle de heller :roll:

Lenke til kommentar

Ah. Oki. Er det faktisk ytelse alt dette her da eller, eller er det tweaking til applikasjonene? Fjerning av eksplosjoner i flyspill for å øke FPS og lignende..:? :/

Med det blotte øyet har vi iallfall ikke kunnet se forskjeller mellom de nyeste driverne og de litt eldre. Men noen grundig vurdering av billedkvaliteten i alle mulige situasjoner har vi ikke foretatt.

 

Ta f.eks. en titt på denne artikkelen, hvor de har vurdert de nye driverne grundig. Flere liknende tester finnes.

 

Faktisk, i følge flere av de bildene jeg ser i tester hos HardOCP og lignende, ser man ganske klare forskjeller i tillbilder.

Ja, hvis man zoomer inn noen hundre prosent på et stillbilde kan man kanskje se antydninger til en eller annen forskjell ;)

 

Poenget er uansett tatt, vi skal se om vi ikke får inkludert noen skjermbilder i kommende tester.

Lenke til kommentar

Tap av fps ved bruk av af er nesten ikke-eksisternede(etter min erfaring), den begynner bare og halte ved høyere aa. Synes det var en fin test som var fair mot ytelsen til fx5800, da altfor mange tester konkluderer med lav ytelse pga dårlig helhetsintrykk(støyete og stort tap ved aa).

 

:woot:

 

(nå må jeg og komme meg over 6k i 3dmark, ny cpu ligger i posten idag :wink: )

 

edit: hvorfor finner jeg ikke saken på framsiden av hw.no?

Lenke til kommentar
VR zone fikk fX5900 Ultra 256MB opp i 7,2K i 3DMark'03, synd at kortet koster skjorta.http://www.vr-zone.com/reviews/NVIDIA/FX5900U/

Skjorta? Tja. Syns 4000kr er en overkommelig pris jeg da men.

 

256mb koster minst 5600 :o bare sjekk prisguiden.

Prisguiden? Kortet finnes ikke enda da!

 

Jeg har regnet meg frem til prisen ved å sammenligne prisen på Gainward sitt Geforce FX 5800 Ultra med Geforce FX 5900 Ultra og får da en økning på noen 100 lapper.

 

Hvis du da går til de litt billigere produsentene som Asus og Creative, vil du ende opp med en prise på ca. 4000 kr +- noen 100 lapper for Geforce FX 5900 Ultra 256 MB.

 

Mitt prisanslag for Geforce FX 5900 Ultra 256MB: 4000-4500kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...