Gå til innhold

CAT5(e) veggutak x2 - koblet feil?


veggiz1

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet og har litt problemer med å trekke nettverkskabler og gjøre dem så usynlige som mulige. Det har seg slik at det at det ved tv'en og bak modemet er rj45 veggutak (99% sikker på at de hører sammen, tilogmed merket likt på lokket av begge). Når jeg plugger i uttakene som en "skjøteledning" mellom router/modem på den ene, og switch på den andre siden, skjer det ingenting på switchen, og jeg mistenker at det er koblet feil inne i uttakene. Jeg har lagt ved bilder av uttakene som viser at de er ganske forskjellige koblet, og lurer derfor på om jeg kan gjøre noen tjuvtriks for å få dette til å fungere

 

uttak ved modem (routerside):

dsc1015.jpg

 

uttak ved tv (switch/pc side)):

dsc1014.jpg

Endret av veggiz1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okai, var det jeg var redd for.. ikke skjønner jeg hva elektrikern har drivi med her :/. Skal sies jeg ikke har no særlig erfaring med å koble sånne uttak, men regner med de skal være like? Lik rekkefølge med tanke på farger? If so kan jeg jo gjøre et forsøk for den er rimelig ubrukelig sånn som den er nå :)

Lenke til kommentar

tipper at noen av de sorte lederene har blitt byttet om, kan hende du må avisolere den hvite kabelen litt for å klare å se hvilke ledere som er tvinnet sammen!

evt. hvis du har et multimeter med summer kan du kortslutte svarte og fargede ledere i den ene enden og "lage deg egene par"

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
Okai, var det jeg var redd for.. ikke skjønner jeg hva elektrikern har drivi med her :/. Skal sies jeg ikke har no særlig erfaring med å koble sånne uttak, men regner med de skal være like? Lik rekkefølge med tanke på farger? If so kan jeg jo gjøre et forsøk for den er rimelig ubrukelig sånn som den er nå :)

 

Det er vel ikke så merkelig og se hva som er gjort her, det første inntaket er hovedkontakten i huset, der kommer det inn fire par telefonledninger, du bruker kun det ene og det er videreført til telefonuttaket bak TV-en.

Det enkleste for deg er og erstatte hovedkontakten med en dobbel elko, ta telefonen på den ene og dra en cat5 mellom de to uttakene. Bruker du ikke telefonkontakten til noe kan du bare dra kabelen.

 

Du har ikke en koblingsboks på loftet?

Du burde hatt to sett med kabler inn på 4 og 5 på hovedkontakten hvis det var koblet direkte, er det flere telefonuttak?

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Takk for svar.

 

Nei det er bare 2 uttak i leiligheten. Leiligheten er bare noen år gammel så jeg er 100% sikker på at disse uttakene er beregnet på nettverk og ikke telefonlinje. Jeg fikk uansett fikset problemet på en annen måte

 

Hvorfor tror du det?

De var koblet som telefonuttak, det er ikke vanlig med nettverksuttak selv i nye leiligheter med mindre byggherren bestiller det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...