Gjest Gutt 18 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Nå har jeg endelig fått meg selv til å poste et innlegg her som jeg lenge har tenkt på. Jeg er en gutt på 18 år som lenge har vært forelsket i ei jente. Faktum er at når jeg tenker meg om, har jeg likt henne i over to år. Vi går i samme klasse på en av de bedre videregående skolene i Oslo, og begger er seriøse og flinke. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal ta kontakt med henne. Hun er en av de peneste jentene (det er gutta enige om), men hun er sjenert og tilbakeholden. Hun har sine venninner som hun er med, og hun jobber ved siden av skolen. Hun snakker sjelden med gutter, men slik er det også med jenter som hun ikke kjenner. Når hun ikke er med venninnene sine i fritimene, sitter hun og gjør lekser eller øver til prøver, og flere ganger har jeg tenkt på å gå bort til henne og snakke med henne når hun sitter der alene. Men hun virker opptatt, og jeg vet ikke hvordan jeg kan sette i gang en samtale uten at det blir smalltalk. Når jeg er rundt henne, virker det ikke som om hun legger merke til at jeg er der. Vi har jobbet med prosjekter sammen flere ganger (fordi læreren har delt inn i grupper), men da er det også andre på gruppa, slik at det ikke er mulig å være særlig personlig. Etter siste prosjekt har følelsene mine for henne nådd nye høyder, og det går ikke et sekund uten at jeg tenker på henne. Det virker ikke for meg som om hun savner noen i livet sitt. Hun er helnorsk mens jeg har asiatisk bakgrunn, og dette er også noe jeg tenker på. Jeg ser på meg selv som norsk, har norsk som morsmål, tar etter norsk kultur og føler meg ellers norsk. Men jeg vet ikke om min bakgrunn kan ha noe å si. Jeg har prøvd på dette med blikkontakt, men hun gir tvetydelige signaler. Når jeg ser på henne, ser hun vekk. Innimellom ser hun på meg, nærmest tilfeldig virker det som fordi hun ser rundt i klasserommet, men når jeg prøver å møte blikket hennes, ser hun alltid vekk. De eneste gangene hun faktisk ser på meg, er når jeg sier noe høyt i klassen, men da gjør jo alle det. I det siste har jeg ikke gjort annet enn å tenke på henne, og det er blitt vanskelig for meg å konsentrere seg om andre ting. Hver dag gleder jeg meg til å se henne, men når jeg ikke tør å snakke med henne (hovedsakelig fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal få i gang en samtale og hva jeg skal si), synker selvtilliten mer og mer når jeg tenker på det i etterkant. Slik situasjonen er nå, er jeg ikke redd for å bli avvist, men jeg holder ikke ut lenger på denne måten. Det hender at jeg tenker så mye på henne at jeg mister matlysten. Så først og fremst trenger jeg å finne ut hvordan jeg skal få snakket med henne. Hun er som sagt sjenert og omgås lite med gutter, og derfor vil hun nok lure på av hvilken grunn jeg tar kontakt med henne. Hva skal jeg si? Hvordan skal jeg sette i gang samtalen? Hvordan skal jeg få henne interessert, og hvordan skal jeg finne ut av om hun er interessert i meg? Oi, dette ble et langt innlegg... Endret 30. oktober 2009 av Robert Endret emnetittel. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Du sier hun jobber mye med lekser og prøver så tipper en god start kan være en standard alà "Hei, jeg bare lurte.. kunne du hjelpe meg litt med dette problemet?" Lenke til kommentar
Gjest Gutt 18 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Problemet er hun alltid sitter med lekser i fag som jeg ikke har. Vi har bare fellestimer sammen. Lenke til kommentar
Gjest Gutt 18 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Flere forslag? Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Utover å snakke med henne, og gi lang faen i hvorvidt det bare blir smalltalk? Nei. Be a man, do it. Lenke til kommentar
Gjest Kjeltringen Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Hei! Jeg skjønner at dette kan være litt skummelt når du bare er 18 år, men hadde dette vært deg i en alder av f.eks 25, så hadde du sikkert gått rett bort og snakket henne i senk. Small talk og sånne ting blir mye enklere når man blir eldre synes i hvert fall jeg. Med tanke på spørsmålet ditt så synes jeg du bør legge en slagplan Det er ingen fasit på å sjekke damer, men det er i hvert fall sånn jeg ville gjort det hvis jeg var nervøs for å gå frem til en dame. 1. Planlegg i hvilken situasjon du skal gå bort til henne, f.eks når hun sitter alene og gjør lekser. Dermed kan du planlegge hva som passer å si i den situasjonen. 2. Så planlegger du hva det første du skal si er. Noe som ikke er direkte sjekkende, bare hyggelig prat. I tillegg må det være noe som virker naturlig at du vil si. Ikke gå bort og spør "Hei, så du fotballkampen i går", hvorfor skulle du plutselig begynne å prate med henne om fotball liksom? Men du finner sikkert på noe som kan passe. 3. Så til det viktigste. Du må planlegge hvordan du skal avslutte samtalen, slik at det blir en naturlig avslutning. Og ikke sånn at det bare blir en lang, pinlig pause og så sier du hadet. Du bør også ha planlagt når du skal avslutte, slik at du ikke bare venter med å avslutte til det kommer en lang pinlig pause. Og du må selvfølgelig avslutte med en naturlig invitasjon til en date. Du kan for eksempel begynne med: "Hei Lene, har du sett Gunnar?" "Nei, jeg vet ikke hvor han er" "Ok. Sitter du og koser deg med leksene eller?" **så bare planlegger du på forhånd noen småting du skal snakke om her, slik at du naturlig jobber deg mot et spørsmål om dere skal gå på date. Men jeg synes ikke du bør bygge opp mot "det store øyeblikket", så dropper du bomben liksom. Hele samtalen bør planlegges slik at du naturlig kan si "ja, vi burde gå på bowling sammen?". "Ja, det kan vi godt". "Jeg kan sende deg en melding jeg". Så kan du heller sende henne en melding med tid og sted, så får du ikke alt det presset når du står der med henne. Bowling og lignende synes jeg er bra fordi der GJØR man noe, og ikke bare spiser middag for eksempel, for det kan bli litt awkward hvis man er dårlig på small talk. Med bowling dukker det hele tiden opp situasjoner som man kan kommentere og man har hele tiden noe å snakke om, og man kan le av hverandre. I tillegg får du sett litt på rumpa hennes Og husk, det viktigste er ikke at du ikke er nervøs. Men at du ikke viser at du er nervøs. Jeg holder noen ganger presentasjoner for større forsamlinger. Noen ganger kan jeg være ganske nervøs inni meg. Men jeg nekter å la det vises på utsiden, dermed virker det ikke som jeg er nervøs. Det er et skuespill liksom Det ble langt dette her. Mange sier ofte "Bare vær deg selv". Men det er jo ikke så enkelt når man er dritnervøs. Planlegg sier jeg Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Gjest Guest_Guest_* Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Jeg har så å si akkurat det samme problemet som deg. Eneste forskjel er at jenten jeg liker går ett trinn under, og jeg har aldri snakket med henne før. Noe som gjør det hele mye vanskeligere. Jeg vil tro at det Kjeltringen kom med, er en veldig fin måte å gjøre det på. Og det er nok en liknende måte jeg kommer til å bruke selv når jeg skal få kontakt med jenten jeg liker. Håper det ordner seg. Og post gjerne oppdatering om det skulle fungere. Lenke til kommentar
Gjest Geest Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Sterk historie man...stærkt!! huff....jeg ønsker deg alt vel, og kjør på! du skal nok klare det min asiatiske venn! :!: tulla...ække norsk heller selv! men du må som sagt prøve deg med den derre småltalken. De de dustene sier "vær deg selv" det!!! det er noe alle sier på dette pokkers forumet. Du må spørre henne om faglige ting, som foreksempel, meninger om lærere eller fag. Spørre hva dere har i felles fagslekser og ettehvert spør du ho litt om ting som "lekser hva? vel....du er sikker super der, men hva driver u med i fritida a"? skjønner? fyr løs gammern!! dette drar u i land!! hilsen Mr.X Lenke til kommentar
Gjest Gutt 18 Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Takk for gode svar! Nå har jeg funnet ut at hun ikke vet at jeg er interessert i henne. Hvordan skal jeg svare henne hvis hun sier "Hvordan det?" når jeg spør henne om å være med på noe. Lenke til kommentar
Gjest Ripple Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Det aller, aller viktigste er å være nonchalant. Virkelig. Du trenger ikke kjøre Harley og banke opp medelever, men det er viktig at du viser at du ikke er avhengig/bryr deg av henne og hva hun måtte tenke om deg på noen som helst måte. Det kan være vanskelig om du er så forelsket som du påstår du er, men du må rett og slett "ikke være" det. Stikkordet er selvtillit. Det senker jo lista betydelig at hun er så sjenert, men om jeg ikke tar feil er du også en ganske så sjenert fyr. Du må snakke til henne som om å snakke til pene jenter er noe du gjør flere ganger daglig, og at hun bare et alternativ ut av mange andre. 99% av alle jenter tenner ikke på at en gutt gjør hva som helst for henne. Tenk at hun må gjøre seg fortjent til den tiden du bruker på/med henne, og at det er du som velger henne. Ikke hun som tar til takke med deg. Det psykologiske aspektet ved tiltrekning er viktig og det er ikke noen "pick-up" lines som egentlig funker. Det viktigste er at du jobber med din egen selvtillit slik at det å snakke med henne ikke er noen "big deal". Fakta er at det som lettest bygger din selvtillitt er suksess med det motsatte kjønn. Du har heldigvis nok av muligheter til å øve deg; snakk med jenter! Bruk selvtillit og få dem til å ville ha deg, uten at du synger serenader og øser ut komplimenter ol. Kan være litt vanskelig å forstå i begynnelsen men tenk lenge og grundig over dette og ting vil falle på plass! Lenke til kommentar
chris_123 Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Kom også med noe naturlig... slik som: "jeg veit ikke, tenkte vi begge kunne trengt en pause" eller "Kjeder meg, har bare lyst til å finne på noe" good luck Lenke til kommentar
Pilkern Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Tror også ting å prate om kommer om ikke mye, men iallefall litt av seg selv. Er ganske sjenert selv, men her om dagen hadde jeg fritime på skolen og kjedet meg noe så utrolig. I kantinen satt det tre jenter som går 1.året musikk/dans/drama, selv går jeg 3.året studiespesialisering. Hun ene jenta kjente jeg litt fra før + vi hadde begge vært i syden i høstferien, samme land til og med, så jeg tenkte at det bare var å hoppe i det, så jeg gikk bort å slo av en prat med dem. Konsentrerte meg først mest om jenta som jeg kjente litt fra før, vi snakket litt om hvordan vi hadde hatt det i syden, så spurte jeg hva de to andre jentene hadde gjort i høstferien (er jo en stund siden høstferien, men det virket ikke som det hadde noe å si, for jammen pratet de i vei ). Hun ene hadde vært og danset på et slags opplegg, mens den andre hadde drevet mye med hesten sin, så da spurte jeg hva slags hest hun har osv osv, først bare for å virke interessert, men det var faktisk ganske interessant Så la jeg merke til at hun ene hadde spist en baguett, og spurte om hun og hadde fått smaken på den herlige kantinematen, så pratet vi litt om det. Det lå også et russekort på bordet dems av en eller annen grunn, så sa hun ene 'Ja du er vel russ i år du?' så hadde de noen spørsmål rundt det, og selvfølgelig om jeg visste hvem som kom på svartelisten, siden de hadde hørt jeg var med i russestyret. Var kanskje ikke så mye hjelp å få utifra det jeg skrev, men ville bare vise at mye av praten kommer etterhvert og det er vanskelig å planlegge alt man skal si/prate om. Det kan selvsagt være lurt å tenke ut kanskje en eller to ting man kan prate om, tilfelle det skulle bli en pinlig stillhet mellom dere. Lykke til Lenke til kommentar
chris_123 Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Må si jeg er enig med Pilkern. mye kommer av seg selv. Hvis dere ikke har noe som helst å snakke om, det blir masse pinlige pauser og dere ikke har noe som helst til felles, så burde du bare glemme henne. Lenke til kommentar
Gayatri-mantra Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Mye i det som Pilkern og chris_123 skrev. Det beste du egentlig kan gjøre for å prøve å bli bedre kjent med henne er å begynne med small talken. Ta det litt som det kommer men ha noen ess i erme i tilfelle det blir pinlig stillhet. Bygg gjerne videre på noe hun har sagt ved å spørre om det hun sa. Prøv og finne ut om dere har noen fritidsaktiviteter, hobbyer eller felles interesser. Hvis dere har det så blir det med en gang mye enklere å snakke sammen. Personlig ble jeg bedre kjent med en jente når jeg fant ut av at både jeg og henne gikk på karate. Ps, hvor i Asia kommer du fra? Morssiden av familien min kommer fra Asia. Lenke til kommentar
chris_123 Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Det jeg pleier å gjøre er å (hvis det blir pinlig stillhet) fortelle en liten historie du "nettopp" kom på. En litt morsomt, kanskje pinlig uten at det går for langt, story å fortelle om deg selv. Lenke til kommentar
Gjest Gutt 18 Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hei, Nå har jeg endelig tatt kontakt med henne. Jeg spurte henne om hun ville bli med ut, og det ble hun med på. Hun spurte meg om det var noe spesielt, og jeg fortalte henne at jeg bare ønsket å snakke. Vel, vi snakket i noen minutter om et prosjekt vi begge er med på, men så måtte hun gå for å rekke en time. Timingen for samtalen var elendig. Jeg hadde en hel time på meg, men jeg spurte henne ikke før det bare var fem minutter igjen av fritimen, og dermed var det ikke mulighet for å snakke noe særlig. Men de få minuttene med smalltalk vil jeg også betegne som mislykkede, selv om samtalen gikk naturlig. Jeg må innrømme at jeg følte at hun ikke var interessert. Så da antar jeg at jeg er like langt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå