Gå til innhold

Synes du neger er et rasistisk/negativt ladet ord?

Rasisme?  

118 stemmer

1. 1. Synes du neger er et rasistisk/negativt ladet ord?

• Ja
      23
    • Nei
      95

Anbefalte innlegg

Ja litt.

Nigga er litt mindre negativt laddet tenker jeg. :)

hehe.. De sier det til hverandre i ette sett, men det var en jeg kjenner som hadde sagt det til en kompis av seg. Fyren ble slått ned av sin beste venn. Siden han var hvit ble det plutselig rasisme på det groveste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvfølgelig gir det mening, at det er negativt ladet betyr ikke at det er rasistisk. Rasisme er en ganske bestemt ting. Raseoverlegenhet, rasehat. Det er en ganske stor forskjell der.

Cut and run, det skal du få lov til. Ikke noe interessant å vite at du skal ut og drikke dog. Ser ikke heller at "arrestasjon" skal dukke opp her når vi diskuterer emnet.

Hvordan kan du referere til hudfarge/ genetisk opphav med negativ ladning, UTEN å kalle det rasisme? Det gir ingen mening. Vet du i det hele tatt hva rasisme er?

Les det noen ganger til, Rampage. Daily-Drifter har helt rett, å rakke ned på noen på grunn av hudfarge må kunne kalles rasisme.

Virkelig? Så når jeg kaller frøkner som har hatt en litt mildt sagt dårlig tan-job for gulrøtter så er jeg rasist? Nei, i dette tilfelle er det fullt mulig at neger er et negativt ladet ord, uten at det er rasistisk. Rasisme har en klar definert betydning. Og ordet neger kan brukes negativt uten at det er rasistisk ladet.

Lenke til kommentar

Kommer helt på sammenhengen.

Må da være greit å si f.eks.

- *** skal være med på tur.

- *** ****?

- Nei han neger'n.

Jeg ser ikke på neger som negativt i utgangspunket. Bleking er da ikke mindre rasistisk?

Men jeg skjønner at det er frustrerende å bli kalt neger støtt, så klart.

Lenke til kommentar

Misforstå meg rett, jeg bruker 'neger' rett som det er. Men stort sett for å være kjip, eller informativ på en kjip måte. Å kalle jenter med med brunoransje hud for neger er vel i og for seg greit, men da fremstår man som en litt merkelig fyr. Å kalle noen (være seg en neger eller ikke) 'neger' i en negativ sammenheng er vel rasisme, det handler i alle fall om at man setter seg selv høyere enn negere, utelukkende fordi de er - du gjettet riktig - negere. På samme måte blir både 'homo', 'boms' og 'hore' brukt for å rakke ned på folk. Å dra frem "det er ikke noe bedre å bli kalt bleikning"-argumentet hele tiden er bare kjedelig, man blir ikke kalt bleik om man ikke virkelig er det - og er det da noe problem? De fleste av mine mørkhudede venner har ikke noe problem med ordet neger, men det er klart at det er helt annerledes å få det slengt etter seg ute blant ukjente enn sammen med "gutta". Det samme gjelder i alle fall meg, blir nok ikke særlig glad om jeg en dag skulle få kastet en haug med unødvendige kommentarer etter meg.

Lenke til kommentar

Dette er et interessant spørsmål. En viktig del av spørsmålet er hvorvidt vi objektivt kan bedømme et ord som negativt.

Et ord er objektivt negativt dersom det er universelt oppfattet som noe negativt. Eksempler på dette kan være å omtale et hus som en "rønne", å kalle noen en "idiot" eller å kalle en av våre nye landsmenn en "sandape". Disse begrepene er utvetydige i sin betydning, det er ingen som roser et hus som en "rønne", det er ingen som roser et annet menneskes intellekt ved å kalle ham eller henne en "idiot", og det er heller ingen som bedømmer et menneske som et menneske ved å omtale dette mennesket som "sandape".

Nå, i hine hårde dager, lenge før jeg ble født, på den tiden da John McCain gikk i bleier, sto det i Store Norske Ordbok at "neger, en - afrikansk innfødt, god rytmesans, fysisk styrke over gjennomsnitt, laverestående intellekt, liker å slå på bongo-trommer [...]".

(Fritt sitert etter hukommelsen, poenget kommer uansett frem.)

Den definisjonen av neger var definitivt rasistisk. Rasistisk på samme måte som et stykke indrefilet av okse definitivt er kjøtt, og ikke en rotfrukt.

Men vi snakker ikke om den definisjonen i dag. I dag er det ingen som regner en neger som et menneske som har fin rytmesans og laverestående intellekt, de finnes, men det er langt flere som tror at alle øst-europeere har naturlig fagbrev enn de som tror at negere har naturlig rytmesans. :)

Objektivt kan vi vanskelig definere "neger" som et udelt negativt ladet ord. Vi kan ei heller definere det objektivt som et rasistisk ord. For min egen del er det på ingen måte rasistisk å bruke ordet neger med mindre man bruker det på en nedlatende måte. Om noen kaller en mørkhudet mann en "stygg jævla neger", omtaler mørkhudede menn som "forbanna negeraper", da kan vi kanskje snakke rasisme.

Når faren til en av mine venner forteller om "den første negeren i Sandnessjøen" er han ikke rasistisk, han bruker et ord han er kjent med. Jeg bruker også dette ordet, siden jeg er av den generasjonen som faktisk hørte det ordet fra lærerens munn på skolen. I fremtiden kommer nok færre til å bruke dette ordet, for alt jeg vet.

Men det er et sitat fra en Simpsons-episode som påpeker noe som like fullt er ganske viktig.

"There's being right, and there's being nice."

Jeg ville ikke finne på å omtale en mørkhudet mann som en neger i hans nærhet. Ikke fordi jeg er en rasist, jeg vet at jeg ikke er en rasist. Men fordi jeg vet at det kan provosere, at det kan såre og at det til syvende og sist også er unødvendig.

I vårt lille land er det blitt så politisk korrekt å ikke bruke ordet neger at en litt for ofte maler ikke-rasistisk adferd som rasistisk. Men det skal også sies at det er ganske mange som av prinsipp ikke regner noe som helst som rasisme. Det er en ide om at siden enkelte tullinger kaller alt rasisme er ingenting rasisme. Begge ideen er for ordens skyld tullete vås.

:)

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke i utgangspunktet at ordet "neger" er et negativt. Men, jeg prøver å unngå å bruke ordet. Organisasjoner som Vigrid og NP bruker ordet hyppig og har ikke lyst til å havne i samme bås som de. Men det kommer selvfølgelig an på i hvilken sammenheng det blir brukt.

Lenke til kommentar

Om en jøde forteller en jødevits kan den være morsom da? JA!

Om en nazist forteller en jødevits, er det morsomt? Ytterst tvilsomt.

Selv om negre selv bruker ordet, betyr ikke det at andre skal bruke det.

Jeg snakker ofte "stygt" om min egen familie, men jeg liker ikke når andre disser den.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke finne på å omtale en mørkhudet mann som en neger i hans nærhet. Ikke fordi jeg er en rasist, jeg vet at jeg ikke er en rasist. Men fordi jeg vet at det kan provosere, at det kan såre og at det til syvende og sist også er unødvendig.

Det jeg lurer på er HVORFOR skullde de bli provosert eller såret? er akkurat som du skulle bli provosert og såret om du besøkte kongo og folk omtalte deg som den hvite mannen? hadde du blitt såra da? Jeg ville ihvertfall ikke det.

Det er akkurat som at det ligger så mye jævlig i være neger og at man skal gjøre alt man kan for å ikke minne på de som er det at de er det. Hvor kommer denne tankegangen fra? det er bare natural selection over lang tid i et land med mer sol og høyere temperatur.

Om jeg kaller kompisen min en neger i en annen sammenheng enn at jeg skulle si et stygt adjektiv foran hadde han aldri blitt fornærma.

Lenke til kommentar

Hvorfor? At mange bruker dette begrepet som et negativt begrep. Ikke minst er det svært generaliserende, for ikke å snakke om at det er ganske fjollete å gå bort til en ukjent mann og spørre "er du neger?". Dersom du kjenner nevnte mann går jeg ut fra at du hilser med navnet hans.

Jeg har en god venn, en svært god venn som er mulatt. Ikke noe galt i det, men vi har en intern spøk med at han er byens neger. Dette finner han usedvanlig morsomt, spesielt etter en halv flaske rom. Han omtales også som Alexander Rybakk, og finner det ganske morsomt. Det kan jeg gjøre fordi han er en svært god venn av meg som jeg av tidligere erfaring vet setter pris på dette og finner det morsomt. Men det betyr ikke at det er greit å opptre slik mot fremmede mennesker, eller mennesker jeg ikke kjenner så godt. Samtidig skal det nevnes at jeg har en god trøndersk venn, han kaller meg "jævla kattkuk", siden jeg er fra Helgeland, der slikt er lov, går han under kjælenavnet "jævla hæstkuk". Men jeg hilser ikke på fremmede mennesker med "heisann, din hæstkuk". Det er dårlige manerer.

Er det lov å hilse på folk med "jævla hæstkuk"? Nei, det er det ikke. Men det betyr ikke at vi bør bruke det ukritisk.

:)

Lenke til kommentar

Når jeg snakker om erfaring kan jeg med hånden på hjertet si at nesten hver gang hører noen si neger som ikke er en neger selv, er det en negativt ladet baktanke ved bruket.

Det kan være noe så enkelt som liten diss for å sette deg på plass, eller en ufyselig bemerkning for å fryse en ut. Uansett ser jeg på direkte bruk av ordet til personen det gjelder som en potensiell "tell" av svakhet. Det kan hende personen er usikker på deg i henhold til sin egen selvtillit, eller er malisiøs og vil forstyrre deg på et spirituelt nivå. Sist men ikke minst kan det rett og slett være en markering om dominanse, som jeg forøvrig finner meget primitivt.

Dette kan egentlig sidestilles med hva som helst som går på person. F.eks hvis du er mindre uheldig med utseendet og noen kaller deg "Gøggen" så kjenner du jo den på person liksom.

Lenke til kommentar

Rasistiske holdninger er noe samfunnet innprenter i oss gjennom media og undervisning. Rasisme eksisterer egentlig ikke. Merkelig at du ikke ville ha den jobben - helt til du ser en neger som vil - da tar de plutselig jobbene våre. Da er det innprentingen som våkner i deg, du reagerer slik du har blitt trent. Vi mennesker skal ikke være forent og istand til å samarbeide, slik at de som virkelig styrer verden kan ha sin vilje med oss. Slik har det vært i tusener av år og slik vil det være i lang tid for selv om det er en generell oppvåkning i verden i dag så er Norge og vesten forøvrig en eneste stor "Zombie Nation." Går på autopilot hele livet, skjønner ingenting. Får sin daglige dose desinformasjon på TV, magasiner, tidsskrifter. Tar swine flu shoten sin full av kvikksølv og squalene, setter seg i fosterstilling i sofaen og strirrer endeløst inn i "mind control tuben."

Negre er like ulike som oss andre, man kan ikke skjære alle over en kam.

En neger er ute og hygger seg en weekend. Han prater jeg gjerne med i baren og han kommer kanskje og tar meg i hånden på gaten noen uker siden og sier "Hei. Husker du meg?"

En annen neger vanker i en kriminell gjeng, stjeler og selger dop. Er frekk og ufyselig mot de fleste han møter.

Evt en som "bare" er frekk og liker å sloss utenfor utestedet eller har en lei tendens til å alltid komme i bråk hver dag/helg.

Han har jeg ikke så mye til overs for, like lite som enhver annen person som oppfører seg dårlig.

Det er da personens natur som bestemmer om vedkommende er ufyselig eller ikke, ikke rase.

For en del år siden var den svarte mannen i lenker som slave. I dag er den svarte mannen fri. I dag er den hvite mannen er slave til banksystemet og corporatistene. Den hvite mannen arbeider hele livet og alle pengene går til bankene og elitistene. Alt den hvite mannen får igjen for et langt liv med arbeid er en gjeld som aldri kan betales. Kun ny og ubetalelig gjeld kan betale eksisterende gjelds renters rente. Det har aldri vært så mye slavedrift som i dag. Det angloamerikanske emperium.

ALDRI snakk stygt om en neger med mindre det er berettiget pga hans eller hennes oppførsel. Det er du som er en slave til det siviliserte samfunnet du lever i. Det er du som er en uvitende idiot.

Det er neppe rasisisk å si neger. De som snakker nedverdigende om den rasen sier gjerne apekatt og lignende.

Feks i 20-30 år gamle filmer og serier der de skyter etter mørkudede mens de roper "Dance monkey".

Rasister er uvitende amøber som er ført bak lyset og mangler en reell oppfattelse av virkeligheten.

Ingen er så stor slave som den hvite mann. Han prøver å betale sine renters rente med ny gjeld. Tenk at det går an. Og for de som har penger, det er bare et symbol på andres gjeld, for penger kan kun skapes ut av gjeld. Den tusenlappen du har i lommeboken er det en eller annen som står i gjeld for.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Rasistiske holdninger er noe samfunnet innprenter i oss gjennom media og undervisning.
En utdypning om hvordan dette går for seg ville jeg satt pris på.

ALDRI snakk stygt om en neger med mindre det er berettiget pga hans eller hennes oppførsel. Det er du som er en slave til det siviliserte samfunnet du lever i. Det er du som er en uvitende idiot.
Ja, fordi jeg er hvit, ikke sant? Hvem er den fordomsfulle rasisten nå?

Rasister er uvitende amøber som er ført bak lyset og mangler en reell oppfattelse av virkeligheten.
Ført bak hvilket lys? Hvorfor er rasisme ensbetydende med uvitenhet? Hvordan kan du påstå at et annets menneskes oppfatning av virkeligheten ikke er sann? Hvordan kan du i det hele tatt påsta at din egen oppfatning av virkeligheten er sann? Det er din oppfatning, og kun dét.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...