Gå til innhold

Synes du neger er et rasistisk/negativt ladet ord?

Rasisme?  

118 stemmer

1. 1. Synes du neger er et rasistisk/negativt ladet ord?

• Ja
      23
    • Nei
      95

Anbefalte innlegg

Så at du støter de aller fleste som er mørk, men ikke neger, bryr deg ikke? Da er du en sann rasist.

Den setningen må jeg virkelig innrømme at jeg ikke skjønte noe av. Støter jeg de aller fleste som er mørkhudete unntatt negere ved at jeg bruker ordet neger om hvem som helst?

At jeg er en sann rasist skal du få lov til å si, det er ikke nødvendigvis sant. Men det kommer vel inn i rekken av nyeste sos-rasisme-definisjoner av rasisme. Dvs. alt som ikke er positivt er rasisme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble noen typos der. Det jeg mener, er at å kalle alle som er mørk i huden for neger, er rasistisk. Det er noe som støter de aller fleste med farge, å bli kalt neger, vist de ikke er det. Det at du ikke bryr deg, og synes alt er helt ok, fordi du vet selv hva du tenker og mener om saken, gjør det hele veldig frekt og ignorant.

Endret av Cpt
Lenke til kommentar

Premisset ditt er feil, jeg kaller ikke alle som er mørke i huden for negere. Jeg kaller alle, uavhengig av hudfarge for negere. Det er rett og slett blitt et helt vanlig ord å bruke.

Det gjør meg da rasist? Er din definisjon av rasisme:

"Når en mørkhudet føler seg støtt, så er det rasisme"?

Lenke til kommentar
Premisset ditt er feil, jeg kaller ikke alle som er mørke i huden for negere. Jeg kaller alle, uavhengig av hudfarge for negere. Det er rett og slett blitt et helt vanlig ord å bruke.

Nei, det er ikke definisjonen min av rasisme. Men det er jo ganske åpenbart at det er frekt å kalle en person som er mørk, for neger, vist han ikke er en neger, men bare mørk, er det så alvorlig vanskelig å få inn?

Lenke til kommentar

etter en runde med moderering og jeg får sikkert enda mer advarsel for at jeg ble litt irritert er vi tilbake i business. Vær så snill å hold tråden seriøs og fri for rase-diskusjoner. Denne tråden handler om hva forumbrukerne legger i ordet. Er veldig interessert i hvordan pollen ser ut om vi lar den leve en stund.

Mvh Daily

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke definisjonen min av rasisme. Men det er jo ganske åpenbart at det er frekt å kalle en person som er mørk, for neger, vist han ikke er en neger, men bare mørk, er det så alvorlig vanskelig å få inn?

Hvorfor er det frekt?

Lenke til kommentar

Hvis 9 av 10 mener at en ser ut som en "neger" bør man ikke bli sint da det er den allmenne oppfattelsen av utseendet. Uvitenhet? kanskje, rasisme? neppe

Vist du ikke skjønner det, så er det ikke vits å forklare det.

By all means, forklar det. Hvorfor er det frekt å kalle en mørkhudet neger og samtidig, hvorfor er det frekt å kalle en lys kar for neger?

Uten at jeg skal trekke noen konklusjon, kan det virke for meg som at CPT legger noe negativt i ordet, og ikke vil bli forbundet med det. Da håper jeg han svarer ja på pollen så den siden av saken også blir representert.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Når jeg sier mørk, så mener jeg farge. Vist en person er skikkelig svart/brun i huden, og samtidig har klassiske negro trekk i ansiktet og kanskje til og med det stereotypiske neger-håret, så er det slettes ikke rasistisk.

Men, for og ta meg som et eksempel, som er litt brun i huden og er halv arabisk, ligner jo overhodet ikke på en neger, skulle man da kalle meg for en neger, så ville det vært rimelig frekt. For det viser en uvitenhet over hva ordet egentlig betyr.

Dog er det i en kameratslig og tøysete setting, så blir jo saken annerledes.

Jeg svarte på pollen at jeg ikke synse neger er et negativt ladet ord.

Fordi det er ikke det, brukt rett.

Endret av Cpt
Lenke til kommentar

Så med mørk, mener du egentlig hvite?

Vel, du begynner ihvertfall å komme deg. Jeg kommer nok til å beskrive deg som solbrun. Hvordan høres det ut?

Men nå er jo topic feil. Hvorvidt det er et negativt ladet ord eller om det er et rasistisk et er to helt forskjellige ting. Kanskje det bør være tre alternativer:

Hva synes du om ordet neger:

"Det er rasistisk"

"Det er negativt ladet"

"Det er et nøytralt ord og hvorvidt det er negativt, positivt eller rasistisk avhenger av kontekst og intensjon"

Men det blir jo også brukt i positivt ordlag. Så det bør kanskje være et "Det er et positivt ladet ord" også?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Så med mørk, mener du egentlig hvite?

Vel, du begynner ihvertfall å komme deg. Jeg kommer nok til å beskrive deg som solbrun. Hvordan høres det ut?

Det høres helt ok ut. Med mørk mener jeg rett og slett personer som har en viss brunfarge i huden, uavhengig av årstid og bruk av solarium ect.

Kan du nå være så snill og slutte å kverrulere? Jeg får en følelse av at du skjønner poenget mitt, men bare prøver å irritere.

Lenke til kommentar
@ glimti: lager heller en ny tråd enn å bumpe en fra januar 2008

Robert som har moderert i denne tråden lot nå nettopp en tråd fra 2007 som var blitt bumpet få leve i beste velgående!

Men for å svare på spørsmålet: I utgangspunktet mener jeg ikke at det er rasistisk å kalle noen neger eller mørkhudet for den saks skyld, men det vil nok i disse dager oppfattes rasistisk pga. at rasistene har forvrengt uttrykket. Akkurat som med symbolikken i hakekorset egentlig.

Synes forøvrig at pollen skulle inneholdt et Vet ikke/ingen formeningalternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...