Gå til innhold

"Pokker ta Twitter" - Er sosiale nettverksmedier uviktig?


Dotten

Anbefalte innlegg

Lars Nyre, førsteamenuensis i medievitenskap ved UiB, gikk tidligere i år til frontalangrep på blant annet Twitter og Facebook. Nyre foreleser til daglig i nye medier og burde jo vite hva han snakker om. Eller?

 

"Sosiale nettverksmedier utgjer ein velorganisert kommunikativ opportunisme der det viktigaste er å skriva noko smart slik at vennene dine kan sjå kor smart du er."

 

Hva mener du? Har han et poeng, eller undervurderer han de sosiale arenaene? Han er jo selv på Twitter, men kanskje han bruker det til annet enn å fortelle "kor smart han er"? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil i første omgang nøye med meg å skrive at jeg langt på vei er enig med Nyre, men også litt uenig på enkelte punkt. Mange journalister overvurderer Twitter noe helt infernalsk. Skulle tro Twitter var deres første møte med diskusjoner på nett. Vi andre har jo diskutert, kranglet, ledd og knyttet vennskap på nett i mange herrens år på IRC, forum, News, IM og blogg. Nuvel, mer på et senere tidspunkt. :)

Lenke til kommentar

Har litt samme inntrykk. Virker som endel journalister ikke helt har hengt med i tiden. Evt. tiltaler twitter mer fordi man, mer enn på forum, "selger seg selv". Twitter er vel mer en ego-boost vil jeg absolutt påstå.

 

Men den har nå absolutt en verdi vil jeg si, det er en bra formidlingskanal. Ikke særlig ulikt et forum, bortsett fra at man selv velger hvem man vil høre på mens man i et forum er utsatt for alle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Facebook er sosialiserende, hvorfor skulle det da være uviktig?

For meg er det personlig i allefall strålende å kunne holde kontakten med de jeg har på vennelista, fortelle om fester og lignende, dele lenker, bilder og så videre.

Lenke til kommentar

Som skribent vil jeg påstå at twitter faktiisk er et ganske viktig verktøy, identi.ca like så. Dog forsvinner folk som twittrer om at "i dag spiste jeg pølser" fra lista mi fortere enn man kan blunke. Likevell har inspirasjonen til en rekke artikkler jeg har skrevet blitt hentet nettopp fra lenker folk poster på twitter.

Lenke til kommentar

Kan informere om at debatten var ganske god, men synes de ikke klarte å knytte Twitter opp mot alle andre former for nettdebatter. Vel, bortsett fra Nyre da som nevnte at Twitter egentlig ikke er noe revolusjonerende. Jeg skrev på Twitter at det som skiller Twitter fra andre former for nettdebatt er at "kultureliten" (meningsbærere, skrivende middelklasse, kommentatorer) deltar. Og jeg mistenker at de også stort sett følger hverandre, så sånn sett er ikke Twitter så langt fra Lorrys eller hvor pokker journalister henger. Det finnes selvsagt andre forskjeller også, f.eks. at du komponerer din egen feed gjennom de du følger.

 

Velvel, det var interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...