Gå til innhold

Registrer dine artsobservasjoner!

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg henvender meg her fordi jeg vet at dette er et forum som leses av mange naturinteresserte. Vi ønsker deres hjelp til å kartlegge norsk natur. Nettstedet artsobservasjoner.no er en registreringsdatabase der brukerne selv legger inn registreringer av dyr og planter i Norge. Dataene som legges inn vil være tilgjengelig for alle, og brukes av forvaltningsmyndighetene. Selv om nettstedet ikke har eksistert i mer en 1,5 år, finnes det allerede over 2,6 millioner (!) observasjoner i basen.

Merkelig nok er det modulen for virveldyr som har færrest innrapporteringer. Vi ønsker at flere skal legge inn observasjoner av virveldyr, og vet at brukerne av dette forumet kan være en ressurs i så måte. Jeg er selv jeger og vet hvor mye man observerer av å bruke time etter time på post, eller på vandring gjennom skauen.

Det legges ingen føringer for hva som skal legges inn, det er opp til brukeren selv å bestemme. Først og fremst skal dette være en nettside som det er gøy å bruke, hvor man kan sammenligne sine egne data med andres registreringer, søke etter observasjoner i bestemte områder eller av bestemte arter, eller bla i bildearkivet.

Også observasjoner av helt trivielle arter er ønsket i basen. Det er særlig ønskelig at spesielt interessante observasjoner dokumenteres, for eksempel med bilde. Observasjon av sportegn kan også legges inn i artsobservasjoner.

Dere oppfordres herved til å besøke www.artsobservasjoner.no. Forhåpentligvis vil dere selv få lyst til å bidra med observasjoner.

Med vennlig hilsen

Hallvard Holtung

Kartleggingskoordinator

Norsk Zoologisk Forening/ SABIMA

[email protected]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...