m0g1e Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Har feilsøkt dette problemet i flere måneder, men har gitt opp flere ganger da jeg har forsøkt det meste. Nå skal jeg til å hive hovedkortet mitt Problemet er at uavhengig hvilket Windows OS (testet W7,XP og Vista) jeg benytter, så henger "Welcome" skjermen seg mer og mer etter hver reboot jeg gjør. Dette er kun få reboots etter helt ferdiginstallert system, testet både med og uten IDE/ACHI drivere. Problemet oppstår uavhengig om det er SSD/HDD jeg benytter som systemdisk. Har testet en flere HDD disker og 2 SSD-disker. Jeg ser at HDD-LED dioden på frontpanelet mitt blinker kort med ca 1 sek intervall hver gang denne "hangen" inntreffer på PC. (Den "leser" kort hvert sekund m.a.o) Den gjør dette i 10-90 sek og dermed raser den videre med loading som om alt skulle fungerer helt fint. Det skjer også under bruk av programmer, med er mindre merkbart da PC er meget rask fra før. Det er ingen bestemte oppstartsprogrammer som trigger problemet, da hang oppstår uten noen installert foruten OS-et. Jeg har og delvis testet om det kunne være IDE/ACHI mode som forårsaker dette. Så vidt jeg husker er det ikke dette. Maskinvare: Asus P5Q-E hovedkort (nyeste BIOS V.2101) Core 2 E8500 @ 3.16Ghz OCZ RAM (har testet 3 forskjellige, de fungerer fint) SSD X-25/WD 500GBHDD. (begge nye disker, opplever samme type "hang") Har gått over de fleste BIOS settings, og ingenting spesielt er * SPM er da hvilke prosesser/programmer er det som evt trigger dette problemet. Har lest litt om at det kanskje kan være nettverket mitt som gjør dette? Likevel litt diffust da problemet oppstår under f.eks. Opera nettleser i bruk (5-10sek hang). Kan det være en "buffer" som samler seg opp og gjør at ting "låser" seg? Jeg lover 100kr i dusør for den som løser problemet da dette har gått meg på nervene i lang tid. Endret 16. oktober 2009 av mogie Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Har selv opplevd at maskinen har hengt seg opp ved oppstart av Windows (før velkomstskjermen). Da skyldtes problemet en feil på hovedkortet. Lenke til kommentar
MrNilsen1986 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Jeg ville forsøkt og nedgradere BIOSen. Har hatt samme problem tidligere, og da var det bug i nyeste BIOS, nedgraderte denne ett par versjoner, så fix Lykke til Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 AV-gutten: Skal gjerne gi en dusør, men behøver og litt spesifikke detaljer hvorfor dette skjer Oppdatering 2: Glemte å nevne at "hangen" har vært så kraftig at PC-en har og låst seg helt med kjørende Windows XP. Har forøvig testet med ved å aktivere/deaktivere mange forskjellige elementer i BIOS (ekstra IDE-kontrollere, COM, LAN-kontrollere osv.) Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Prøvd å boote på PE? F.eks. Bart? Edit: Evt. Ubuntu LiveCD Endret 16. oktober 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 Jeg ville forsøkt og nedgradere BIOSen. Har hatt samme problem tidligere, og da var det bug i nyeste BIOS, nedgraderte denne ett par versjoner, så fix Lykke til Har forsøkt dette helt ifra starten, og problemet var allerede ved kjøpt av HK. Gjør uansett et forsøk ned til P5Q-E BIOS 1406 nå selv om jeg har kjørt det lenge tidligere. Oppgraderte fra P5Q-E BIOS 1703 til 2101 nå for noen minutter siden. Noen som har anelse på hvordan AHCI/IDE/RAID funksjonen kan evt ha innvirkning på et problem som dette? Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 Prøvd å boote på PE? F.eks. Bart? Edit: Evt. Ubuntu LiveCD Når du nevner det så forsøkte jeg Backtrack 3 nå nylig. Fikk error om at "en slik feil burde ikke oppstå, trykk Ctrl+Alt+Del for reboot"(står i engelsk). Skal teste Ubuntu 9.04 nå. Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Jippi PC har nå låst seg ved LiveCD Ubuntu. Loadingbaren her har stoppet opp og CAPS og Scroll-lock lampene blinker som gale. Skjermen har fryst seg helt m.a.o og loadingbar står stille. Ingen output for feilsøking. Kaster inn i Linux Mint 7 nå, og forventer det samme NB: Jeg benytter SATA kontroller på min BD/DVD-ROM. Kan dette være en feilkilde på noe så nytt som Ubuntu 9.04 desktop 32-bit LiveCD ? Endret 16. oktober 2009 av m0g1e Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Jeg var ikke ute etter dusøren, om det var det du trodde. Ønsket bare å dele mine erfaringer, da de kunne ha relevans for ditt problem. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Er nok ganske så sikkert et hovedkortproblem, ja. Hva som har forårsaket det vet jeg ikke. Noen ganger slutter ting å virke uten grunn, mysteries of the IT-world! Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Ikke bra.. Linux Mint 7 LiveCD starter OK. Må få prøve å finne noe output av Ubuntu Live på hva som skjer. Noen som vil hjelpe meg med noen tags for å få en output? Update: Ubuntu starter normalt. Tydelig periodisk problem dette. Endret 16. oktober 2009 av m0g1e Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 I XP kan man jo laste systemet verbost (F8/F12? -> "Safe mode") for å sjekke hva den henger på. Du kommer tydeligvis forbi diskinitiering greit, så kanskje en eller annen tidlig hk-driver ? Om det er f eks usb, kan du disable funksjonalitet du ikke gjenkjenner som viktig i bios -> usb... Hadde et program før som analyserte oppstart, og som ikke var malware, men husker ikke navnet siden jeg kjører Amd-chipset nå Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 harke prøvt å starte maskine ved å kun kjøre 1 rambrikke og 1 hardisk, koble av alt annet? Gå i bios og øk volten 1 lite hakk. Har du speciel ram som krever mer volt enn normalt. Lenke til kommentar
anotherzen Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Jeg hadde et problem ikke ulikt dette før, det viste seg at kun 2 av 4 kjerner i CPUen fungerte, dette var et hovedkort problem. måten jeg fant ut av det var at eneste jeg kunne boote var Ubuntu, den viste at det var kun 2 cores aktiv, jeg fikk nytt hovedkort fra komplett ikke sikkert det er samme, men symtomene var isåfall lignende, til slutt kom jeg kun fram til velkomst skjermen til XP/Vista og der hang den. Endret 16. oktober 2009 av anotherzen Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Jeg hadde et problem ikke ulikt dette før, det viste seg at kun 2 av4 kjerner i CPUen fungerte, dette var et hovedkort problem. måten jeg fant ut av det var at eneste jeg kunne boote var Ubuntu, den viste at det var kun 2 cores aktiv, jeg fikk nytt hovedkort fra komplett ikke sikkert det er samme, men symtomene var isåfall lignende, til slutt kom jeg kun fram til velkomst skjermen til XP/Vista og der hang den. Har merket dette problemet på en Ubuntu server med 6600 Core 2 CPU.. .at den kun viser 2 kjerner. Litt irriterende da det var 810. ubuntu versjon som absolutt burde støttet Quadcore. Uansett.. bottomline er at jeg har bestilt et midlertidig P43 chipset kort (som jeg vet suger balle på overklokking) for å se om ting fungerer stabilt for første gang ever. Returen vil ta minst 2 uker da det var kjøpt gjennom et firma jeg har jobbet i. "Når du har jobba med fisken, vil du ikke spise den" mao. Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) harke prøvt å starte maskine ved å kun kjøre 1 rambrikke og 1 hardisk, koble av alt annet? Gå i bios og øk volten 1 lite hakk. Har du speciel ram som krever mer volt enn normalt. RAM-en har vært en liten historie i seg selv. Fordi PC-en har vært stabil enkelte ganger med Memtest (updated versjon ofc), og etter noen reboots så er den ustabil igjen. Vil anta det har noe med DRAM spenningen å gjøre, isåfall enda et godt argument for å skaffe et nytt HK. Hele problemet er selvsagt at hangene oppstår periodisk, og RMA kan bli vanskelig pga dette. (har selv vært datatekniker og vet rutiner for slikt.. men nå er det ikke firma mitt som feilsøkr kortet her da nu må alkoholen få hviles ut først.. Endret 17. oktober 2009 av m0g1e Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Har du installert OS med diskene satt i vanlig SATA/IDE modus, for så å velge AHCI i biosen? I såfall anbefaler jeg deg å deaktivere AHCI (eller reinstallere og laste inn RAID-drivere under OS-installasjon hvis du vil benytte AHCI). Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Har du installert OS med diskene satt i vanlig SATA/IDE modus, for så å velge AHCI i biosen? I såfall anbefaler jeg deg å deaktivere AHCI (eller reinstallere og laste inn RAID-drivere under OS-installasjon hvis du vil benytte AHCI). Nupes. Er fullstendig klar over problematikken med dette og har erfart dette Lenke til kommentar
dabooo Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 var jeg deg ville jeg testa en annen strømforsyning, høres sikkert teit ut, men så random som problemene dine høres ut og intreffe, tror jeg du har ustabil spenning i strømforsyninga di. Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Venter nå på en nytt HK (P43 chipset) for testing før RMA av det jeg har nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå