Gå til innhold

Ekstern forsterker til carputer, trenger noe med god lyd!

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten plan om å lage til en PC i bilen min.. Planen er å bruke en netbook, og jeg er ikke så imponert over det integrerte lydkortet der, så jeg trenger noe som spiller mye penere. Hva er å anbefale? Har ikke lyst til å bruke mer penger enn nødvendig, men det må være ganske grei lyd altså.

Sakser likesågodt planen min inn hit;

Takk for svar! :D

Så jeg sitter her og funderer litt og leker med en tanke om carputer i bilen..!

Jeg har ikke AC i bilen min, så der klimakompressoren antakeligvis skal være, er det igrunn ingenting. Tenkte der var et bra sted for plassering.

Her er foreløpig utkast!

507820.jpeg

Deler jeg trenger

• VCDS-kabel

-skal jeg lage dette bra bør jeg jo egentlig skjøte kabelen og koble denne med velgebryter før den kommer opp i diagnosekontakten i midtkonsollen, så jeg slipper å ha en svær plugg stående i der. Men det er litt stress da

• Asus Eee-PC m/ Windows

Jeg har krav på en enkel og grei netbook som har +12v inn, men den skulle gjerne vært litt raskere altså..

Skal brukes til offline spotify, mediamonkey, vagcom, etka, elsa, kanskje vlc. Samt nettsurfing.

• Varseltrekantbryter

Jeg antar disse har glødelampe inni og ikke LED, så jeg tenkte å kjøpe en slik bryter, bytte ut lyset med en passende grønn LED, og la dette lyset være PWR_LED. Bryterens funksjonalitet blir altsp PWR_SW, jeg skjøter det på bryteren som står på PCen.

• Tastatur på utrullbar hylle

Jeg hadde en idé om å få til et tastatur i toppen av hanskerommet, skrudd på en utrullbar hylle, så du kan åpne hanskerommet og rulle det ut, så har du samtidig et solid nok underlag for å skrive på.

• Trådløs mus

Tenkte å bruke en Logitech VX Revolution til dette, siden jeg har den liggende allerede. God mus, liten og lett. Legges i hanskerommet når ikke i bruk.

• Skjerm

Tenkte meg rundt 7", helst touchskjerm. Litt usikker hvor jeg vil plassere denne, altså.

• AUX-kabel fra Alpien CDA9887R med minijack converter

Inn til Eee-PCen, for å koble opp lyden

• Legge opp og integrere en forelengelse til USB

For å koble til flyttbare medier, cdrom osv.

Jeg har på følelsen at dette kan bli dritbra, og ikke spesielt dyrt! Noen tanker og ideer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Ganske grei lyd" og "ikke mer penger enn nødvendig" er ikke akkurat nøyaktige målestokker ;) Men et helt normalt USB-lydkort til rundt tusenlappen bør oppfylle kravene dine. ESI Gigaport HD har 8 analoge utganger, så da har du mulighet til å kjøre 7.1 surround (om du av en eller annen grunn vil det) eller et 4-veis aktivt, digitalt delt oppsett.

EDIT: glemte å legge ved link. Ibsenstudio selger ESI :) Et annet alternativ er selvsagt å se på Finn eller liknende etter brukte M-Audio Mobile Pre eller liknende.

ghd.jpg

MobilePre.jpg

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Hmm, jeg trenger ikke noe 8-kanaler nei, det blir stereo RCA inn som blir upmixet med intern splitting i headunit til et 4.2 signal da.

Den gigaportgreien så litt jalla ut altså... Men ikke misforstå, resten av systemet mitt er rimelig kostbart, og jeg kjøper jo et eksternt kort fordi jeg vil ha vesentlig mye bedre lyd enn det som det interne kortet kan gi meg.

Har ingen peil på eksterne lydkort, men Creative lager jo noen eksterne X-fi greier, hvordan er de da? Jeg vet ikke hvor prisklassene går her jeg, men tenkte vel høyere mellomklasse kanskje, da.

Lenke til kommentar

Whoops, jeg har prestert å skrive forsterker i emnefeltet jeg ja.. Jeg mente jo såklart lydkort!

Men ja, det du linket der ser jo veldig bra ut egentlig!!

Signalet går fra kilde, gjennom lydkort til en Alpine CDA9887R-spiller, blir delt digitalt, går til en Genesis Profile Four forsterker og videre ut til (foreløpig) noen Hertz HSK130.

Lenke til kommentar

Ne-ei.. det er ikke så mange som har det egentlig. Faktisk så er RCA-in ekstrautstyr det óg. Signalprosseseringen i en sånn headunit skal være rimelig bra da, jeg har vært imponert over det jeg har spilt av av CDer og sånt iallefall.

Trenger også forslag til touchskjerm da, den må iallefall ha veldig god innsynsvinkel, helst litt skarpe farger (litt blikkfang, trenger ikke å være behagelig å nistirre på hele dagen), sånn at man lett ser hva som foregår der.

En tanke er jo også å koble iphone til en 7" skjerm slik at jeg får Navigon på den.. det hadde jo vært konge. Da har jeg plutselig spart mange tusenlapper :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...