Gå til innhold

Sony versus Sony


Anbefalte innlegg

Sony kommer dem, men det er ikke slik at kamera basert på 10 MP CCD sensoren er noe åpenbart valg med tanke på ISO egenskaper. :innocent:

A500 har en 12MP CMOS-sensor, men jeg ser ikke helt hvorfor en CCD-brikke må være dårligere. Tregere, ja, men tross alt har Phase One P65+ en CCD-brikke ...

 

De kunne med enkle grep ha produsert bedre kamera om de hadde folk på designavdelingen som hadde bedre smak. Jeg tror de trenger å kvitte seg mest mulig med likheten til Minolta og legge seg nærmere konkurrentene i design. A700 mangler en liten LCD skjerm oppe, og har en joystick jeg forbinder med gamle og defekte mobiltelefoner. Sony hadde fått til om de hadde hatt ansatt mer intelligente designere som skjønte hva folket vil ha.

Hva nå da? Først angriper du Sonyes støyhåndtering, men plutselig er det designet til kameraene som er problemet!Jeg har aldri savnet det, selv om jeg brukte D80 i over et år før jeg kjøpte Oly E-520. Men siden du legger så stor vekt på slike ting, antar jeg du selv har et kamera med en LCD-skjerm på toppen.

 

Du må gjerne velge det kameraet som tilfredsstiller dine behov, bare ikke kom her og tro at det vil være like godt for alle.

 

Med A500 håper jeg at probleme som har preget de kameraene med 10 MP CCD skal bli borte, og at de også greier å utnytte sensoren skikkelig, slik at de kan slå kamera som D90 på støy. Selv om A500 skulle greie det savner jeg fortsatt et skikkelig design slik det er på D90. Sony er på rett vei, men jeg tror det vil ta flere år før de har tatt igjen Canon og Nikon.

 

Jeg er ikke så misfornøyd med Sony som merke, jeg bare blir forundret over kritikken. Jeg har en tv fra LG. Den var bra for prisen, men jeg vet både Samsung og Sony lager bedre apperater. Om noen kritiserer LG plager det meg ikke. Slik er denne diskusjonen, bortsett fra at Sony er der på speilrefleks som LG er på TV.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter å ha lest denne tråden sitter jeg igjen med spørsmålet om det som er viktigste egenskapen ved et dslr er ekstreme ISO verdier?

 

Selv har jeg aldri oppfattet Sony som sære. Og jeg synes de henger flott med i dslr konkurransen.

 

De kunne med enkle grep ha produsert bedre kamera om de hadde folk på designavdelingen som hadde bedre smak. Jeg tror de trenger å kvitte seg mest mulig med likheten til Minolta og legge seg nærmere konkurrentene i design. A700 mangler en liten LCD skjerm oppe, og har en joystick jeg forbinder med gamle og defekte mobiltelefoner. Sony hadde fått til om de hadde hatt ansatt mer intelligente designere som skjønte hva folket vil ha.

 

Nå er vel design veldig individuelt. Jeg tror nok Sony jevnt over har gode folk og valgene de gjør er nok godt begrunnet.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest denne tråden sitter jeg igjen med spørsmålet om det som er viktigste egenskapen ved et dslr er ekstreme ISO verdier?

 

Selv har jeg aldri oppfattet Sony som sære. Og jeg synes de henger flott med i dslr konkurransen.

 

De kunne med enkle grep ha produsert bedre kamera om de hadde folk på designavdelingen som hadde bedre smak. Jeg tror de trenger å kvitte seg mest mulig med likheten til Minolta og legge seg nærmere konkurrentene i design. A700 mangler en liten LCD skjerm oppe, og har en joystick jeg forbinder med gamle og defekte mobiltelefoner. Sony hadde fått til om de hadde hatt ansatt mer intelligente designere som skjønte hva folket vil ha.

 

Nå er vel design veldig individuelt. Jeg tror nok Sony jevnt over har gode folk og valgene de gjør er nok godt begrunnet.

 

Jeg tviler veldig sterkt på at de hadde kommet frem til A700 om de hadde gjort som Canon når de lagde 7D og spurt noen tusen fotografer. Kanskje jeg tar feil, men jeg har inntrykk av at Sony hittil er for nybegynnere som ikke vet bedre, og eldre Minolta brukere som alt er fanget. Jeg tror Sony behøver å jobbe mer for å ta andeler fra de som nå bruker Canon eller Nikon og er i kategorien semiproff.

Lenke til kommentar
Jeg tviler veldig sterkt på at de hadde kommet frem til A700 om de hadde gjort som Canon når de lagde 7D og spurt noen tusen fotografer. Kanskje jeg tar feil, men jeg har inntrykk av at Sony hittil er for nybegynnere som ikke vet bedre, og eldre Minolta brukere som alt er fanget. Jeg tror Sony behøver å jobbe mer for å ta andeler fra de som nå bruker Canon eller Nikon og er i kategorien semiproff.

 

Tror generelt du har veldig liten peiling på det du fremlegger.....

 

Og du unnviker å svare på direkte spørsmål......

Lenke til kommentar

Det sier seg selv at Sony tar markedsandeler, men det er nok vanskelig å finne en undersøkelse som går direkte på de som er i kategorien semiproff hos Canon og Nikon.

 

Jeg tviler veldig sterkt på at de hadde kommet frem til A700 om de hadde gjort som Canon når de lagde 7D og spurt noen tusen fotografer. Kanskje jeg tar feil, men jeg har inntrykk av at Sony hittil er for nybegynnere som ikke vet bedre, og eldre Minolta brukere som alt er fanget. Jeg tror Sony behøver å jobbe mer for å ta andeler fra de som nå bruker Canon eller Nikon og er i kategorien semiproff.

 

Tror generelt du har veldig liten peiling på det du fremlegger.....

 

Og du unnviker å svare på direkte spørsmål......

Jeg har da holdt et A700 i hånden. Den er utelukket fordi et kamera i den klassen skal ha LCD, og fordi joystick løsningen ikke holder over tid. Jeg må få lov til å si det jeg mener etter å ha studert forskjellige kamera. Det er ikke til om at det er bra nok for mange, men om jeg skulle bruke mye penger ville jeg se etter best og ikke bra nok.

 

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Det sier seg selv at Sony tar markedsandeler, men det er nok vanskelig å finne en undersøkelse som går direkte på de som er i kategorien semiproff hos Canon og Nikon.

A700 er semiproff, A850 er semiproff/proff og A900 er vel å regne som ren proff.

Sjekk litt før du fremlegger fler usannheter og surreuttalelser....

 

Jeg har da holdt et A700 i hånden. Den er utelukket fordi et kamera i den klassen skal ha LCD, og fordi joystick løsningen ikke holder over tid. Jeg må få lov til å si det jeg mener etter å ha studert forskjellige kamera. Det er ikke til om at det er bra nok for mange, men om jeg skulle bruke mye penger ville jeg se etter best og ikke bra nok.

 

Hvem sier skal ha.....???? Når informasjonen er i LCD og søker og......

Og hva er feil med "joystick" og quicknavi?

 

Makan til trolling.....................

 

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Det sier seg selv at Sony tar markedsandeler, men det er nok vanskelig å finne en undersøkelse som går direkte på de som er i kategorien semiproff hos Canon og Nikon.

A700 er semiproff, A850 er semiproff/proff og A900 er vel å regne som ren proff.

Sjekk litt før du fremlegger fler usannheter og surreuttalelser....

Fordi markedet er i sterk vekst er det ikke lett å kunne fastslå i hvilken grad tidligere semiproff brukere hos Nikon og Canon faktisk skifter system slik at de kan glede seg med A700. Jeg skjønner ikke hvorfor de skulle gjøre det.

 

fordi joystick løsningen ikke holder over tid.

 

Den bør holde i 5 år, og hvis den ikke gjør det er det jo bare å bruke reklamasjonsretten å be dem fikse det. Og etter 5 år er nok de fleste klare for en ny oppgradering på kamerafronten uansett.

 

Kanskje folk ikke bør bry seg om kvaliteten på høye ISO innstillinger, eller om det er elendige joystick løsninger. Det er bra det er konkurranse.

 

Jeg føler meg som en BMW entusiast inne på et Citroën forum, mens jeg prøver å argumentere for at BMW har bedre kjøreegenskaper :grin:

 

## trippelpost slått sammen av ilpostinno ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Det sier seg selv at Sony tar markedsandeler, men det er nok vanskelig å finne en undersøkelse som går direkte på de som er i kategorien semiproff hos Canon og Nikon.

A700 er semiproff, A850 er semiproff/proff og A900 er vel å regne som ren proff.

Sjekk litt før du fremlegger fler usannheter og surreuttalelser....

Nei nei, de er alle nybegynnerkameraer, det vet du også. Akkurat som alle de elendige objektivene Sony/Carl Zeiss lager. For ikke å snakke om den elendige byggekvalitet til A900. Oppløsningsevnen er mildt sagt tragisk og søkeren knøttliten og mørk. Så må de selvfølgelig fikse bildestabilisatoren, nå fungerer den i praksis ikke. Pluss at prisen er latterlig høy.

 

Og ikke få meg til å begynne med A700 også!

 

:fun:

Lenke til kommentar
Det sier seg selv at Sony tar markedsandeler, men det er nok vanskelig å finne en undersøkelse som går direkte på de som er i kategorien semiproff hos Canon og Nikon.

A700 er semiproff, A850 er semiproff/proff og A900 er vel å regne som ren proff.

Sjekk litt før du fremlegger fler usannheter og surreuttalelser....

Nei nei, de er alle nybegynnerkameraer, det vet du også. Akkurat som alle de elendige objektivene Sony/Carl Zeiss lager. For ikke å snakke om den elendige byggekvalitet til A900. Oppløsningsevnen er mildt sagt tragisk og søkeren knøttliten og mørk. Så må de selvfølgelig fikse bildestabilisatoren, nå fungerer den i praksis ikke. Pluss at prisen er latterlig høy.

 

Og ikke få meg til å begynne med A700 også!

 

:fun:

Hehe, ja det vet jeg jo ;)

Lenke til kommentar
Jeg føler meg som en BMW entusiast inne på et Citroën forum, mens jeg prøver å argumentere for at BMW har bedre kjøreegenskaper :grin:

Så du mener ett kameramerke er best???

Så da er det bare idioter som kjøper noe annet enn det du har funnet ut er best????

Du er sannelig noe for deg selv........

 

Først tillegger du meg en mening jeg ikke har. Etterpå "slakter" du den meningen. Gratulerer :innocent:

Lenke til kommentar

Les hva du har skrevet da ; "Det er ikke til om at det er bra nok for mange, men om jeg skulle bruke mye penger ville jeg se etter best og ikke bra nok"

Hvis du ikke klarer å holde tråden og stadig vrir deg vekk fra å svare på direkte spørsmål, så er det umulig å diskutere fornuftig med deg.....

Lenke til kommentar
Les hva du har skrevet da ; "Det er ikke til om at det er bra nok for mange, men om jeg skulle bruke mye penger ville jeg se etter best og ikke bra nok"

Hvis du ikke klarer å holde tråden og stadig vrir deg vekk fra å svare på direkte spørsmål, så er det umulig å diskutere fornuftig med deg.....

 

Da har du en merkelig måte å tolke det jeg skriver på. Jeg ser både K7, Eos 50D, D300S, D300, D90, 7D og K20D som bedre valg enn A700. Når jeg tenker på E-30 blir jeg usikker. Jeg tror faktisk jeg hadde tatt E-30 og EOS 40D foran A700, men jeg føler meg ikke like trygg her.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvem i huleste er det som tror at de kjøper seg et proffkamera når de kjøper seg sony

2xx,3xx serie sony?

Dette er entrylevelkameraer av billigste sort ala. canon 350,400,450 evt. nikon d50,d40,d40x,d60

Liveview på A3xx serien vil også gjøre at søkeren blir mindre enn på kameraer uten liveview.

Vil du ha bedre kvalitet da går du sony A700,A850,A900

 

Desverre har sony plukket vekk en del funksjoner på billigmodellene siden A100 feks. dof preview,mirror lockup,muligheten til å bruke objektiver uten chip i A-mode osv.

Derfor mener jeg at sony A2xx, A3xx er av av lavere klasse enn det A100,km5d/km7d var i sin tid.

km7d sin avløser kan man si at sony A700 er,derimot har ikke sony laget en avløser for sony A100/km5d..

 

Vel de nye sony A500/A550 er muligens hva sony har tenkt seg som erstatter for disse kameraene.

Med høyeste ISO 12500 burde dette bli en verdig erstatter ISOmessig,derimot bruken av sd card/sony memorystick istedet for compact flash faller ikke i god jord for min del.

mirrorlockup har kommet tilbake,ikke dofpreview.

 

For min del har ikke sony produsert noe jeg vil ha som erstatter for mitt kamera foruten A700,A850,A900, de to siste er for dyre for min lommebok :/

Lenke til kommentar

Bare for å kommentere dette rundt design og brukergrensnitt. Dette er høyst subjektivt. For meg som Nikon bruker er det angst å bruke et Canon kamera (vanesak). På samme måte ser det om jeg får et Sony kamera i hånda.

 

Når det gjelder støy på ISO400 og oppover så det helt klart stor forskjell mellom D3x og A900, men prisen er også ganske forskjellig. Forøvrig er ikke sensorene identiske, D3x har annen "topping" på Sony-sensoren. Så å sammenligne disse blir litt feil (muligens påvirkende årsak til prisdifferansen?).

 

Har forøvrig heller ingen tvil om kunnskapene til Sony's ingeniører, dette henger kanskje mer sammen med tilgjengelige ressurser for å designe kamera (gruppen som har designet sensor er ikke de sammen menneskene som har laget kamera).

 

Sony har fokus på å få så høyt salg ved design av nytt kamera som muliggjør å pushe markedsandeler fra Canon og Nikon, Nikon og Canon derimot fokuserer på toppmodeller for profesjonelle fotografer og ruller denne nedgjennom modellene etterpå. Husk at pengene ligger på salg av entrylevel DSLR (grunnen kvantum), samt det er også på entrylevel man "suger" nye kunder inn. Sony kunne kjørt samme fokus også, men da hadde de ikke tjent mye penger, da entrylevel og konkurranse på pris for mer utstyrte modeller gjør det mulig å ta markedandeler.

 

Tips: kjøp det du liker/prefererer, og la resten av verden gjør sitt valg.

 

Edit:

Det hjelper lite å ha det kuleste kamera på markedet om man har kundemasse på under 1%. Hadde Canon eller Nikon startet DSLR produksjon nå hadde de kjørt samme fokus som Sony. Kan mene my om Sony, men forståelsen av markedskreftene kan de bedre enn noen andre.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...