ATWindsor Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 ATW: Det spørs hva du er ute etter. Sammenligning: Core i5 750 Lynnfield: 2,66 GHz (turbo: 3,2 GHz) * 4 kjerner (4 tråder), 8 MB L3, 95 Watt, 196$ Core i5 660 Clarkdale: 3,33 GHz (turbo: 3,6 GHz) * 2 kjerner (4 tråder), 4 MB L3, 73 Watt, 196$ NB. 73 watt inkluderer GPU-delen. Dersom den ikke brukes så vil man jo aldri nå helt opp til 73 Watt TDP. Hvor mange watt GPU-delen utgjør finner jeg ingenting konkret på, men ut i fra forskjellene på i5 660, 661 og 670, samt versjonene for bærbare PCer så virker det som GPU-delen utgjør en betydelig del. Kanskje 10-20% av total TDP. Ytelsemessig kan man ha i bakhodet at ingenting skalerer perfekt med antall kjerner. Ytelsen skalerer mye bedre med klokkehastigheten. I tillegg så kan HT utjevne noe av forskjellene på grunn av antall kjerner. Alt i alt tror jeg 660 kan yte i gjennomsnitt omtrent like bra som 750, noe jeg tror prisen også reflekterer. Selv sikter jeg meg inn på i5 650. (Jeg synes forskjellene i spesifikasjoner opp til 660 er for små i forhold til prisen) Bruker jo mindre effekt, det er jo bra, samtidig synes jeg egentlig 4 kjerner fungerer ganske greit, og med automatisk klokking så blir det ikke så langt unna å få det beste fra begge verdener. AtW Lenke til kommentar
Kjellrs Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Det jeg spør meg om er om dette vil resultere i merkbart billigere hovedkort (som før hadde integrert grafikk) for disse CPUene med integrert GPU. Tja, nå ser det ut som det bare blir Intel-brikkesett fremover siden nVidia har satt alt på hold. Så om du betaler Intel (CPU) + Intel (chipset m/GPU) + resten av hovedkortet eller Intel (CPU m/GPU) + Intel (chipset) + resten av hovedkortet kommer nok på ett ut. I praksis er det Intel som styrer prisen på begge deler. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Mao., man får kjøpe AMD om prisene blir ille. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Ellers ønsker jeg meg en 32nm 4C/8T/GPU til LGA1156, men det blir vel forbeholdt LGA1366? Jeg tipper det dukker opp et kodenavn for en sånn i 1. kvartal 2010, med lansering 3. kvartal. De tar nok 45->32 nm overgangen litt gradvis. 4-kjernene står trolig litt lengre bak i køa enn 2- og 6-kjerner. Gulftown blir sikkert en stor brikke, men det er jo bare snakk om yield. GPUen og PCIe-kontrolleren tar til sammen ca halvparten så mye plass som en prosessorkjerne. Bare for å presisere det, så har Gulftown hverken GPU eller PCIe kontroller. Gulftown har i likhet med andre LGA1366 brikker en QPI (QuickPath Interconnect) kontroller. Tipper Intel oppdater 4-kjerne prosessorene til 32nm Westmere-akritektur sommeren 2010. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå