Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ond sirkel av deprisjoner og problemer.

Gjest Gjestie

Anbefalte innlegg

Gjest Gjestie

Jeg skal prøve å forklare dette så godt som jeg kan. Det er ganske komplisert.

I åttende klasse fant jeg og en kompis ut at vi skulle stikke fra skolen litt før tiden. Forklaringen neste dag var at vi "trodde vi var ferdig"..

Etter den dagen har jeg hatt litt av og på med skulking. I niende hadde jeg rundt 13 dager fravær, og i tiende hadde jeg vel 17..

Kompisen min derimot har slitt med både kyssesyke og sovesyndrom (ME). Og har hatt litt over 70 dager fravær.

Da jeg begynte i niende begynte søstera mi på videregående. Hun hadde mange dager fravær fra skolen og jeg har fått vite i ettertid at hun har sosial angst og sliter med å gå på skolen. Hun har gått på lykkepiller og vært hos psykopat.

Dette slet da veldig på moren min, altså det at jeg skulket skolen og at søstera mi var hjemme fra skolen pga mangen forskjellige ting. Så hun, moren min altså, har vert ganske deprimert en periode på 2 år. Noen ganger glad, og noen ganger så deprimert at hun bare har vert sengeliggende.

Jeg går nå på VG1, og jeg merker at jeg ikke klarer skolen lengre. Jeg har hatt kanskje 8 fraversdager bare til nå.

I dag fikk jeg vite at kompisen min, som ikke har vert på skolen mer enn 3 dager i år, er, på en måte, "redd" for å gå på skolen - slik som søstera mi.

Altså: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Jeg sliter med å komme meg på skolen. Søsteren min sliter med å komme seg på skolen, og med deprisjoner og hun har sosial angst. Kompisen min sliter med å komme seg på skolen, dvs har er på en måte "redd" for det. Og at jeg og min søster ikke kommer oss på skolen sliter veldig på moren min, som jeg tror kommer til å tippe ganske snart, og ikke klare noe mer som jobb osv.

Det bør kanskje nevnes her at tanten min sliter med deprisjoner og har sagt opp jobben og bare er sengeliggende. Ene fetteren min har er også skolelei og har sånn 40 fraversdager i halvåret.

Dette er et rop om hjelp. Hva skal jeg gjøre? Jeg spør for det meste for søstera mi, mora mi og kompisen min. Det er skikkelig innviklet. Jeg tror jeg er den som klarer meg best her, men sånn som jeg har det, kan jeg ikke forså hvordan de andre klarer seg.

Setter virkelig pris på alle svar. Håper på noen gode og seriøst svar !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal prøve å forklare dette så godt som jeg kan. Det er ganske komplisert.

I åttende klasse fant jeg og en kompis ut at vi skulle stikke fra skolen litt før tiden. Forklaringen neste dag var at vi "trodde vi var ferdig"..

Etter den dagen har jeg hatt litt av og på med skulking. I niende hadde jeg rundt 13 dager fravær, og i tiende hadde jeg vel 17..

Kompisen min derimot har slitt med både kyssesyke og sovesyndrom (ME). Og har hatt litt over 70 dager fravær.

Da jeg begynte i niende begynte søstera mi på videregående. Hun hadde mange dager fravær fra skolen og jeg har fått vite i ettertid at hun har sosial angst og sliter med å gå på skolen. Hun har gått på lykkepiller og vært hos psykopat.

Dette slet da veldig på moren min, altså det at jeg skulket skolen og at søstera mi var hjemme fra skolen pga mangen forskjellige ting. Så hun, moren min altså, har vert ganske deprimert en periode på 2 år. Noen ganger glad, og noen ganger så deprimert at hun bare har vert sengeliggende.

Jeg går nå på VG1, og jeg merker at jeg ikke klarer skolen lengre. Jeg har hatt kanskje 8 fraversdager bare til nå.

I dag fikk jeg vite at kompisen min, som ikke har vert på skolen mer enn 3 dager i år, er, på en måte, "redd" for å gå på skolen - slik som søstera mi.

Altså: Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Jeg sliter med å komme meg på skolen. Søsteren min sliter med å komme seg på skolen, og med deprisjoner og hun har sosial angst. Kompisen min sliter med å komme seg på skolen, dvs har er på en måte "redd" for det. Og at jeg og min søster ikke kommer oss på skolen sliter veldig på moren min, som jeg tror kommer til å tippe ganske snart, og ikke klare noe mer som jobb osv.

Det bør kanskje nevnes her at tanten min sliter med deprisjoner og har sagt opp jobben og bare er sengeliggende. Ene fetteren min har er også skolelei og har sånn 40 fraversdager i halvåret.

Dette er et rop om hjelp. Hva skal jeg gjøre? Jeg spør for det meste for søstera mi, mora mi og kompisen min. Det er skikkelig innviklet. Jeg tror jeg er den som klarer meg best her, men sånn som jeg har det, kan jeg ikke forså hvordan de andre klarer seg.

Setter virkelig pris på alle svar. Håper på noen gode og seriøst svar !

Hei du!

Jeg hoppa av nå for 3 eller 4 gang. Det er ille. Jeg har hatt sinnsykt mye fravær! Forrige året da jeg besto så hadde jeg vell et ganske så sinnsykt fravær.

Skjønner situasjonen din og at du er skolelei. Jeg er det selv, foreldrene mine har gitt opp og prøve med å få meg på skolen har nå blitt så gammel så de mener jeg kan ta mine egne valg.

Jeg angrer på at jeg ikke har fullført noe som helst. Er så sinnsykt vanskelig og få seg jobb når du ikke har noe og vise frem. Du blir ganske deprimert når du ikke får fullført noe og!

Veit det frister men anbefaler deg og fullføre. Det gir deg så sinnsykt masse styrke. Ta det positive i skolen, feks venner, de allrighte fagene, friminuttene etc. Og ikke minst ta det 1 uke av gangen. Det var et triks som fikk meg gjennom skoleåret.

Dette med depresjon forstår jeg godt. Det er ikke lett, hvertfall ikke når mennesker som er deg nær sliter og påvirker deg på denne måten. Har du noen venner og prate med dette om eller styrke deg på så tror jeg du kan klare dette ganske så bra!

Lykke til, jeg vet det er tøft. Ta kontakt hvis du vil lette på trykket :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...