olefiver Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Det er i hvert fall hva denne artikkelen jeg kom over fra nature.com sier: Researchers create portable black hole - Mini-hole made of metamaterials ensnares microwave light MERK at det er snakk om mikrobølge lys, selv om jeg selv er litt usikker på hva som egentlig menes med det... mikrobølger er mikrobølger... eller hva? Men det er altså ikke snakk om et sort hull i den konvensjonelle meningen; eller mer presis, ikke et sort hull i det hele tatt... (men jeg er usikker på om det er nature.com forsøker å være sensasjonelle ved å kalle det et sort hull, eller om det er det forskerne involvert i prosjektet som bruker den betegnelsen) The new meta-black hole also bends light, but in a very different way. Rather than relying on gravity, the black hole uses a series of metallic 'resonators' arranged in 60 concentric circles. The resonators affect the electric and magnetic fields of a passing light wave, causing it to bend towards the centre of the hole. It spirals closer and closer to the black hole's 'core' until it reaches the 20 innermost layers. Those layers are made of another set of resonators that convert light into heat. The result: what goes in cannot come out. "The light into the core is totally absorbed," Cui says. I følge artikkelen, og forsker forfatter har snakket med, så skal de ha en versjon av saken som kan absorbere optisk lys i løpet av året. "If it works, it could be used in applications such as solar cells." Tenkte dette kanskje var at interesse for flere her på forumet. Hva tenker folket? Er dette fremtiden for solcellepanel? Endret 16. oktober 2009 av olefiver Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Det er ikke et sort hull, det er forskjellige materialer med forskjellig refraksjonsindeks som leder lyset inn mot sentrum (såvidt jeg har forstått). "Mikrobølge lys" er mikrobølger. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Det er ikke et sort hull, det er forskjellige materialer med forskjellig refraksjonsindeks som leder lyset inn mot sentrum (såvidt jeg har forstått). Vel, ja. Jeg har jo faktisk lagt ved sitat fra artikkelen som forklarer dette... Men mener du at jeg bør endre trådtittel? EDIT: Fant en post fra forumet jeg fant artikkelen som kanskje forklarer hvorfor forskerne kaller det et "sort hull" This new invention has similar properties to the stereotypical description of a black hole so marketing it as a "portable black hole" was all the more logical from a funding standpoint. Endret 16. oktober 2009 av olefiver Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Håper man snart får kjøpt et "portable black hole" som kjæledyr Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Det er egentlig sort hull i riktig betydning, forskjellen er bare at det ikke er rom tid som forskyver fotonene men metamaterialet. Det det ikke er er en singularitet med et høyt gravitasjonsfelt. Lenke til kommentar
Leif.ross Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 ahaha, ble skuffet når det ikke gikk på gravitisjon Den dagen vi finner en måte å manipulere gravitisjon på, så vil det være det største/viktigste mennesket noensinne har gjort Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Eller farligste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå