bo0ze Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Jeg skal sette sammen en PC som takler 1080p uten hakking og trenger hjelp til å velge billige komponenter. Støy er ikke et problem da PCn står i et annet rom enn TVn. Jeg har kabinett(ATX) og harddisk (1TB) fra før. Videosinalet må overføres med HDMI-kabel til LCD TVn. Forsterkeren min har ikke HDMI inngang så surroundlyden(5.1) må overføres via spdif, coax eller 3 x stereo. Jeg trenger vel hovedkort, CPU, RAM, PSU, og et skjermkort hvis hovedkortet ikke har intergrert HDMI utgang. Noen som kan hjelpe? edit: skal bruke VLC til videoavspilling Endret 15. oktober 2009 av bo0ze Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hovedkort: AMD 785G Eksempelvis: Asus M4A785D-M PRO Alternativ: Asus M4A785G-HTPC/RC Prosessor: AMD AM3 Eksempelvis: AMD Athlon II X2 250 Alternativ: AMD Athlon II X4 620 || AMD Phenom II X2 550 Black Edition PSU: Arctic Cooling Fusion 550 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Om maskinen er primært til HD video, så er det en viktig ting vi må vite: Kjører du hovedsakelig bare standard materiale med standard codec, slik som blueray plater osv.? Eller kjører du ofte HDmateriale fra nettet (som vanligvis ligger i h.264) ? Hvis førstnevnte trenger du bare et billig skjermkort med hardware decoding støtte for de vanlige formatene. Hvis sistnevnte, så vil ikke skjermkort hardware decodingen kunne ta mange av formatene du skal bruke, og du trenger da en kraftig prosessor. Anre komponenter er egentllig ikke viktige, og du kan trygt gå for billig hovedkort, billig RAM osv. PSU trenger heller ikke være voldsomt sterk nødvendigvis, hvis det bare er en sterk CPU + noen harddisker osv. den skal drive. 400watt burde holde i massevis, og det er jo rimelig standard vare disse dager. Har du sterk CPU er det ingen vits å gå for noe dyrt skjermkort - billig og lite strømkrevende er det du vil ha da, eller til og med integrert løsning i hovedkortet om du finner et greit hovedkort med det. Jeg vil på det aller sterkeste anbefale en quadcore CPU. Kjøp gjerne den billigste quadcoren du finner, men kjøp en quadcore i stedet for dualcore. Grunnen til at jeg sier dette er fordi videodecoding er nå så bra multithreaded at du ikke trenger spesiellt rask CPU så lenge du har nok cores, og med 4 cores 2Ghz eller mer så kan du kjøre selv hihg-bitrate 1080p i h.264 lett. Bare husk å bruke en decoder som støtter multithreading bra. Generelt sett vil du bruke denne versjonen av FFDshow (eller nyere): http://www.afterdawn.com/software/video_so...ers/ffdshow.cfm Merk at siste stable versjonen av FFDshow tror jeg ikke har multithreading support, så vær obs på at du bruker en ny nok versjon. -Stigma Lenke til kommentar
bo0ze Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 ser denne handlevogna til 3018 kr grei ut? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Ser bra ut det ja. Veldig mye for pengene til det du skal ha det til. Bare et par notiser: - Merk at hovedkortet ikke har veldig mange HDD innganger, hvis du skulle ha det... - Du kunne nok spart enda 1-200kr på billigere RAM strengt tatt hvis du ikke skal overklokke (hvilket du egentlig ikke har behov for), men det er jo ikke snakk om store pengene. Ellers så ser det ganske så ideelt ut i grunn. Så lenge du bruker codec med multithreading støtte så vil den prosessoren være et monster på video decoding -Stigma Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Nå støtter vel FFDshow kun to kjerner. Så du får ikke utnyttet denne CPUen. Strømforsyningen er ikke av beste kvalitet, så ville byttet ut den. Svennis forslag er mye bedre i hht støy og strømforbruk. Athlon II 250 har ikke problemer med å dekode noe HD materiale alene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå