Xp3ri3nZ Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hei eg har en laptop som eg ikke hukser passordet på i biosen. Får eg skulle legge inn windows men nå eg sette i bootdvden så booter han ikke. Så eg tenkte at eg sikkert måtte inn i biosen og stille at den skulle boote i fra dvd romen. Men kommer ikke inn i biosen, noen som vett hvordan eg kan restarte passordet? Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 XP or Vista ??????? Lenke til kommentar
Jaguaren Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Samme om det er XP eller Vista, eller Windows 7 eller Windows ME, eller noen udde Linux greier. BIOS er BIOS, Nå spørs det heller hvilken pc du har, og med det mener jeg hvilket merke. Kortversjon: 1. Se etter Cmos batteri på hovedkort, finner du det så koble det av og sett på etter en god halvtime. 2. Se etter noen mikrobrytere, finner du det (som nesten er utenkelig, men kan skje) så slå alle over på andre siden, restart, slå av og sett bryteren tilbake igjen. 3. Ingenting av dette over funker (som er mest sannsynlig), da har du en BIOS chip som uavhengig av hva du gjør husker passordet, denne chipen må enten finnes på hovedkortet og resettes med en spesiell framgangsmåte, eller byttes fysisk ( typisk IBM) Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Punkt 3 gjelder også DELL. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Nå har vel stort sett alt av laptops i flere år vært utstyrt med TPM chip (Trusted Plattform Module). Finns ikke noe metode ved å ta av batteri (cmos) , reset av cmos som fjerner et TPM satt passord. Denne er også stort sett loddet på hovedkortet og maskinen må stort sett sendes inn til produsent for å fikses dersom bruker har fått programmert TPM med setup passord/drivelock etc. Lenke til kommentar
Jaguaren Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Punkt 3 gjelder også DELL. Ja, jeg var litt upresis, med fysisk skifte mente jeg IBM, Dell er typisk resett Cmos chipp ja. Nå har vel stort sett alt av laptops i flere år vært utstyrt med TPM chip (Trusted Plattform Module). Finns ikke noe metode ved å ta av batteri (cmos) , reset av cmos som fjerner et TPM satt passord.Denne er også stort sett loddet på hovedkortet og maskinen må stort sett sendes inn til produsent for å fikses dersom bruker har fått programmert TPM med setup passord/drivelock etc. Dette er feil, er pr i dag kun IBM av de store som driver med dette, (100% TPM) HP, Dell, og de andre har Cmos chipper som kan resettes med å fysisk manipulere dem mens pc står på. Vi snakker om to forskjellige chipper med forskjellig delenummer. Jeg har hatt nye pcer inne der kunden har lekt seg med passord, for etterpå å glemme hvor og hva. Og produsent skifter ikke denne TPM chippen hvis du lurer, de skifter nok hele hovedkortet, sånn har det vært før hvertfall. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Uansett TPM modul finns i HP modeller i NC 6xxx/NC8xxx "jeg" har jobbet med iallefall , disse kom rundt 2003/2004 , samme er det med Toshiba og Lenovo laptops. Dell er også på lista mfl. TPM matrise 2004-2006 http://www.tonymcfadden.net/tpmvendors_arc.html Har heller ikke sagt at TPM chip kan byttes heller: Denne er også stort sett loddet på hovedkortet og maskinen må stort sett sendes inn til produsent for å fikses dersom bruker har fått programmert TPM med setup passord/drivelock etc. Endret 16. oktober 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Xp3ri3nZ Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 hmm må eg skru opp laptopen får å komme til denne? Eller er det bara å ta av det store batteriet? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Den må demonteres slik at du kommer til hovedkortet i den og dermed cmos batteriet . Det ligger ofte servicemanual for ulike typer lappiser på nettet som kan hjelpe deg med demonteringen. Google på din modell sammen med ordet "service manual" angitt i fnutter ". Edit: Slik ser det ut (Coin Cell Lithium Cmos Battery) : Endret 16. oktober 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Jaguaren Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Uansett TPM modul finns i HP modeller i NC 6xxx/NC8xxx "jeg" har jobbet med iallefall , disse kom rundt 2003/2004 , samme er det med Toshiba og Lenovo laptops. Dell er også på lista mfl. TPM matrise 2004-2006 http://www.tonymcfadden.net/tpmvendors_arc.html Har heller ikke sagt at TPM chip kan byttes heller: Denne er også stort sett loddet på hovedkortet og maskinen må stort sett sendes inn til produsent for å fikses dersom bruker har fått programmert TPM med setup passord/drivelock etc. Som sagt det er to, eller flere chipper, den råeste må byttes fysisk, feks selges dem på Ebay. Dette gjelder IBM pcer spesiellt. Når det gjelder dem som du ramser opp har jeg resatt flere av de modellene, UTEN å måtte bytte fysisk noe som helst. Har du noengang resatt en BIOS chip? Og jeg snakker ikke om stasjonære pcer. Tror du skal prøve selv før du leser deg opp på emnet. Trådstarter har ennå ikke klart å fortelle hvilken pc han har, så inntil han gjør det så er det ingen som vet hva han må gjøre. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Har tidligere drevet med programmering og modding av BIOSer , så ja jeg vet "nok" om emnet. Man får dessuten ikke "resatt" en BIOS chip - resett er cmos memory block , som ligger annet sted - BIOS chip kan "reprogrammeres vha erase/+program" . Til trådstarter som "jaguaren" nevner - fortell i trådene du lager om hvilket produkt det gjelder (fabrikant/modell) for å få spesifikk hjelp til å løse et problem. Endret 16. oktober 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Xp3ri3nZ Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Her skal skrive hvilken modell det er nå! Skal bare finne den fram, sånn. Ok Husk at eg trenger å få resete passordet i biosen på laptopen! Får den booter ikke fra windows dvd! Den går rett inn i windows xp og der har eg heller ikke passordet. Viss dere vett om en lur måte å knekke passordet i windows sånn eg får loga meg inn. Så kan eg jo installere windows på nytt inne i windows! Laptop : Acer TravelMate 4072WLMI Intel Pentium M prossesor 740 (1.73)GHz, 533 MHz FSB, 2MB L2cache) 15,4 WXGA wide TFT LCD Intek Graphics Media Accelerator 900 100 GB HDD DVD-Dual double layer 1GB DDR2 302.11b/g wireless LAN Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 På min Compal, kan jeg trykke F2 (mener jeg å huske, eller var det F12?) for å velge bootmedium. Mulig du også har denne muligheten? Lenke til kommentar
Xp3ri3nZ Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 På min Compal, kan jeg trykke F2 (mener jeg å huske, eller var det F12?) for å velge bootmedium. Mulig du også har denne muligheten? aaha det skal eg prøve med en gang! Nå som du sier det så eg og vert borti pcer som har en egen bootmeny da slipper eg å gå inn i biosen! Takk får hjelpen poster om noen min om eg fikk det til. Lenke til kommentar
Xp3ri3nZ Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Nopp prøvd alle f tastene. Eneste er F2 tasten da kommer eg inn i setup står det, og det er jo biosen så lenger kommer eg ikke. Er det ikke litt rart at den ikke booter fra dvden da? Pleier ikke det ver default? Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Hva med alt+F10 som nevnt i denne tråden? Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Bare jeg som synes det er litt overflødig med BIOS-passord hvis man ikke engang klarer å huske det? Lenke til kommentar
Jaguaren Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Ja, du har valgene listet opp her, hvis du føler deg kompetent nok til å demontere pcen for å prøve å fikse. Lenke til kommentar
Xp3ri3nZ Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2009 Hmmm da skrur eg den opp å så er det vell bare å lete etter batteriet! Høres enkelt ut men det blir nok stress ja. Håper det funker da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå