koffa Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Jeg kjøpte en PC (i deler) for ca halvannent år siden: Hovedkort: ABIT IN9 32X-MAX Wi-Fi CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 GFX: NVIDIA GeForce 8800 GT RAM: 2 x 1GB DDR2 PC2-6400 Corsair XMS2 Nå som jeg har formatert og installert win 7 tenkte jeg å gi PC'en min en liten oppgradering så jeg kjøpte OCZ DDR2 PC2-6400 Vista Performance Gold 4GB Dual Channel. Problemer er bare det at PC'en fungerer bare når jeg har 3 av rambrikkene satt i. Jeg har prøvd forskjellige kombinasjoner, forskjellige plasseringer og single brikker i alle slots. Alt fungerer som det skal, men ikke når jeg har i alle 4 brikkene. Det skyldes ikke at hovedkortet ikke støtter 6 gb ram, for max er 32gb. EDIT: Skrev feil navn på OCZ ram Endret 17. oktober 2009 av koffa Lenke til kommentar
Zonin89 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Mulig at ein ram brikke er defekt. Har prøvd og flytte på ram brikkene? Det er kansje best og sette 2gb brikkene i port 1 og 3 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 om du har sjekket at alle slotsene fiungerer for seg selv, så kan det evt. ha med spenningen å gjøre. Om du har latt den stå på default så kan det være at du leverer i underkant av det minnet ditt skal ha. Når du så bruker flere brikker så kan det stresse strømleveransen mer og levere litt lavere spenning som resultat - som kan være akkurat nok til at maskinen ikke starter normalt. Sjekk hva brikken dine skal bruke, og sett det manuellt i BIOS. Se om det hjelper. -Stigma Lenke til kommentar
koffa Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 På hjemmesidene til RAM brikkene stod det at den ene (OCZ 2x2GB) skulle ha 1.8v, og den andre (Corsair 2x1GB) skulle ha 1.9. I BIOS er den automatisk satt til 1.850v. Med 1.850v fryser den ved hovedkortlogoen. Når jeg setter den til 1.9v så klikker den helt (masse alarmer går og den sier at den ikke finner media A:floppy (noe jeg aldri har hatt), står også noe om BIOS checksum error). Etter det booter maskina selv og når den starter opp kommer den noen ganger forbi hovedkortlogoen, men da vil den ta en slags recovery av OS'et mitt. Når jeg avbryter det restarter den og henger seg ved hovedkortlogoen. Og når jeg setter den til 1.8v fryser den også ved hovedkort logoen. Er det sannsynelig at det er krasj mellom volten på de to forskjellige rammen som er årsaken til dette? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Nei. om en skal hja 1.8 og en skal ha 1.9, så sett spenningen på minst 1.9. For mye spenning gjør ikke RAMen mindre stabil. For mye spenning er bare et problem i forhold til ekstra varme, samt muligheten tiol å til slutt ta livet av RAMen dersom du går veldig høyt - men da må du mye høyere enn 1.9 Forsk 1.9 eller kanskje til og med ett hakk over for å være på sikre sidne dersom du fremdeles har problemer. Om du fremdeles får trøbbel da så tror jeg du kan se bortifra spenning som årsaken (men du bør fremdeles bruke 1.9). -Stigma Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Det første du bør gjøre er å forsikre deg om at du har nyeste bios! Nvidia 680i brikkesettet er vel ikke det mest tilgivende når det kommer til bruk av minne. Øk også spenningen til North Bridge (NB) noen hakk. Lenke til kommentar
Tittentei26 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 ville bare kommentere at jeg kom borti det samme problemet når jeg oppgraderte mitt hovedkort med 4 stk 2 Gb brikker. Kunne bare bruke 3 stk om gangen. Hos meg viste det seg at det var Hz på minnebrikkene som var for høy (800 MHz). Kunne ikke bruke 800 Hz når jeg benyttet meg av maks minne som hovedkortet tålte. Skulle ha kjøpt minnebrikker som opererte på 667 MHz. (sto forklart i manualt når jeg finleste den) Prøvde å overstyre til 667 MHz i bios, men det ble ikke stabilt. Måtte redusere til 3 brikker for å få systemet til å fungere stabilt. Jeg har hatt samme problem med Vista 64 og Windows 7 - 64. Håper dette var nyttig info :-) Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 I første post, er det OCZ PC2-6400 Platinum Enhanced Bandwidth 4GB brikker(2.1V) som er nevnt. Dem blir gjenkjent av NVIDIA® SLI™ chipsets på hovedkortet ditt, og prøver å boote dem med max klokkehastighet og best timings. Så det blir nok en konflikt når du også prøver å kjøre brikker uten EPP, som har en annen SPD (5-5-5-18) at 1.9V Se om du får disablet EPP i bios, og sett manuelt (5-5-5-18) timing, og 1.9V, og prøv å boot opp med bare ocz brikkene, hvis du er sikker på at det er rett CM2X1024-6400 brikker du linker til! Det kan også hende at du tjener på å bare bruke ocz brikkene! Lenke til kommentar
koffa Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Jeg må ha kopiert feil navn på OCZ brikkene i førsteposten. Det er OCZ DDR2 PC2-6400 Vista Performance Gold 4GB Dual Channel (som jeg linker til i andre posten) som er korrekt, sorry. Lenke til kommentar
koffa Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2009 Er det mulig å sette for høy volt på rammen? Hvor høyt kan man går før det blir skadelig på noen av komponentene? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Det spørs hvilken ram man bruker. De ocz brikkene beholder livstids garantien opp til 2.1 Volt, og Corsair brikkene opp til 1.9 Volt(er som regel max volt som oppgis på brikker). Hva står det i CPU-Z, under SPD på de Corsair brikkene? Du ser at du kan velge hvilken ram slott du skal se på i SPD i cpu-z! Lenke til kommentar
koffa Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Jeg orka ikke å legge så alt for mye innsats i dette, så jeg kjøpte heller en pakke til med ocz ram. Nå har jeg 4 like brikker og alt fungerer som det skal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå