seidon Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hei. Jeg sliter litt med å forstå noen reaksjonslikninger. Jeg skal ha prøve i morgen så jeg er litt stresset :S Ved Pb platene - den negative polen skjer denne reaksjonen: Likning: Pb --> Pb2+ + 2e- hvordan blir Pb til Pb2+ + 2e-? Hvor skaffer det seg de andre elektronene å atomene? Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Hei. Jeg sliter litt med å forstå noen reaksjonslikninger. Jeg skal ha prøve i morgen så jeg er litt stresset :S Ved Pb platene - den negative polen skjer denne reaksjonen: Likning: Pb --> Pb2+ + 2e- hvordan blir Pb til Pb2+ + 2e-? Hvor skaffer det seg de andre elektronene å atomene? Det du viser her er en oksidasjon siden dette er bare en halvreaksjon eller en del av en redoks reaksjon. Riktigere burde denne skrives: Pb (s) --> Pb2+ (H2SO4) + 2e- Siden det er fast bly som går ut i en svovelsyreløsning. Du trenger dermed en reaksjon til nemlig reduksjonen for at dette skal virke. Jeg har ikke bøkene mine her så jeg husker ikke i detalj akkurat hvilken reaksjon som var reduksjonen. Bruker du Kjemien Stemmer for Kjemi 2 mener jeg å huske at i en sånn gul-tekst blokk står hele blyakkumulatoren forklart. Cobos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå