Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batterifeil Mini Cooper 2004


hansjqrg1

Anbefalte innlegg

Hei,

per nå har jeg hatt min Mini Cooper 04 i over et år, og det har aldri vært noe galt med den. Men før eller siden måtte jo det første svakhetstegnet komme, og det ble i dag.

Det hele startet da jeg fyrte opp doningen på morgenen i dag, etter en kald natt. Det var ikke gått lenger enn ca en kilometer inn i kjøringen før feilindikatoren for batteriet lyste på dashbordet. Det var ikke snakk om en konstant lysing, men tidvis blinking, akkurat som om en kontakt satt dårlig i e.l.

Jeg prøvde å lade opp batteriet, men når jeg skulle ta Minien ut på en tur på kvelden oppsto det samme problemet igjen. Denne gangen merket jeg at turtallet sank ned til rundt 700 rpm i et sekund, før det igjen økte til 1000 rpm (hvilket tomgangen vanligvis går på). I tillegg merket jeg at lysene var ujevne. Jeg begynte å frykte for at jeg ikke skulle komme meg hjem i det hele tatt, da speedometeret skrudde seg av. Det var tydelig at det nå ikke var nok størm til å drifte dette.

Men jeg kom meg hjem, og lurer nå på hvor problemet ligger. Selv ville jeg tippet på en regulator e.l. som sitter mellom dynamoen og batteriet, som gir ujevn strøm. Men jeg håper dere med litt mer peiling kan komme på banen og hjelpe meg med dette problemet.

 

Takk!

 

e; her er forøvrig et bilde av feilindikatoren (markert i rødt)

 

cooper1.jpg

Endret av hansjqrg1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skjedde akkurat det samme på en bil jeg hadde, lampa begynte å lyse i blant, så lyste den hele tiden. var dynamoen som var gåen der. sjekk også om det er dårlig kontakt på batteripolene, evt skru de av og puss de med sandpapir.

 

speedometret skal ikke skru seg av hvis bilen går. en gang jeg kjørte uten dynamo så måtte jeg skru av alle lys for at bensinpumpa skulle få nok strøm, så er det nok strøm til å drive bensinpumpa og motorstyring, så er det nok til speedometeret.

Lenke til kommentar

ABS-lampen lyste ikke.

I forhold til saken med speedometeret tror jeg det fungerer sånn at bilen kutter strømmen til det minst viktige først (dvs speedometeret osv).

 

Men jeg har et lite spørsmål til:

Bilen skal inn til service hos Bavaria Autozentrum nå snart, men det er om lag 45 minutters kjøretur unna. Klarer jeg å kjøre dit med Cooperen? Er det noe jeg kan gjøre for at batteriet skal holde lenger?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...