Cie Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Prøvde å spørre i mattetråden, men etterhvert som dagen har gått har jeg bare fått flere spørsmål, men ingen svar, så jeg prøver lykken med eget emne... 1. Vi har et lån på 224 000 som skal tilbakebetales etter annuitetsprinsippet (altså like store terminbeløp hele perioden) og har 20 års nedbetaling. Renta er 5,5%, mens terminen er halvårig. Har regnet ut at terminbeløp er 9303,- , noe som skal stemme. Men etter 10 år finner vi ut at vi vil betale restgjelda, hvor mye må vi betale? Skal altså finne restgjelda regner jeg med, etter 10 år. Dette kan jeg muligens finne bare ved å regne ut år for år (håper jeg?), men finnes det en enklere måte å gjøre det på, ved å bruke en formel? 2. Egentlig lik oppgave hvis jeg har forstått riktig, så hvis jeg får svar på 1) trenger jeg kanskje ikke svar på denne.. Vi har et annuitetslån på 80 000, renta er 8%, nedbet.tid 9 år. Årlig innbetaling har jeg regnet til å være 12 806, 38. Hvor stor er restgjelda like etter 7 innbetaling? 3. Lån på 20 000, fortsatt betales etter annuitetsprinsipp. Betales ila. 15 år. De 10 første årene/innbetalingene er renta 5%, så økes renta til 6%, altså 5 beløp igjen. Hvor mye betaler man totalt? Kan jeg her f.eks regne hva restgjelda er etter det 10. beløpet (hvis jeg lærer det i 1) og 2)), og så bruke samme formel som for annuitetslån de 5 gjenværende årene med 6% rente? Fasit sier meg at man betaler totalt 291 705,- , men hvis renta er 5% hele tida er beløpet 28 903. Det var da voldsomt så mye det ene prosentpoenget skulle ha å si??? Har fasiten feil? Som dere ser er det egentlig samme problemet jeg har i alle oppgavene, men jeg aner altså ikke hvordan jeg skal regne det ut ved å bruke en formel... Meget mulig jeg kommer tilbake med flere lignende oppgaver da jeg sliter en del med akkurat dette emnet, og synes boka er litt elendig... Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Ikke at jeg har veldig mye peiling på lån og slikt, men i oppaven 1, så høres det ut som om det kan være fornuftig å bruke summasjon av en endelig rekke. Eller noe i den duren. Lenke til kommentar
Cie Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Ikke at jeg har veldig mye peiling på lån og slikt, men i oppaven 1, så høres det ut som om det kan være fornuftig å bruke summasjon av en endelig rekke. Eller noe i den duren. Joda, men hvordan...? Alle finansformlene jeg bruker (f.eks for å finne terminbeløpet ved annuitetslån) er jo en eller annen variant av summen for rekker. Klarte å finne svaret på 2) ved å ta det "manuelt", altså først finne restgjeld for år 1, så for år 2, så for år 3... Tar jo en evighet på den måten så jeg vil gjerne vite hvordan jeg gjør det med en formel...=) Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Ja, det var det jeg tenkte. Hvis du klarte det, kan du jo sette det opp i et system og prøve å se sammenhengen mellom leddene. Da kan du etterpå sette opp en generell formel for det. Lenke til kommentar
Cie Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 Ja, det var det jeg tenkte. Hvis du klarte det, kan du jo sette det opp i et system og prøve å se sammenhengen mellom leddene. Da kan du etterpå sette opp en generell formel for det. Men det får jeg altså ikke til... Måten jeg har løst 2 på, på den tungvindte måten: Restgjeld etter 1. innbetaling: 80 000 - (12 806,38 -(80000*0,08)) = 73 594 RG etter 2. innbet: 73 594 - (12 806,38 - (73 594*0.08)) = 66 674 osv til 7. innbetaling. Men jeg orker ikke bruke samme framgangsmåte på 1) hvis det finnes en måte å sette det opp i en formel på... 3) vet jeg fortsatt ikke hva jeg skal gjøre på heller... Lenke til kommentar
Cie Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Fortsatt ingen...? Endret 20. oktober 2009 av Cie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå