TheClown Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Hei, jeg har et problem med å lage et multidimensjonalt array (hvis dette er korrekt navn på det jeg er ute etter). Anyways, jeg lager et array som henter info fra en mysql-spørring i med while. Jeg har prøvd på: while ($AJAX_FAG = mysql_fetch_assoc($ajax_hent_fagq)) { $FAG_LISTE[]['navn'] = $AJAX_FAG['fag_navn']; $FAG_LISTE[]['id'] = $AJAX_FAG['fag_id']; } Men denne stukturen blir feil. Jeg er ute etter et array som lagres slik: Array ( [0] => Array ( [navn] => Engelsk [id] => 1 ) [1] => Array ( [navn] => Engelsk [id] => 1 ) ) Åssen må jeg gjøre dette da? Endret 15. oktober 2009 av TheClown Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Du må lagre den i samme indeks. Det du gjør nå er å lagre navn i en og id i den etterfølgende (f.eks 0 og 1). Det du i stedet må gjøre er å hente ut første ledige numeriske indeks og legge begge inn der. I koden din kan det gjøres slik: $i = 0; while ($AJAX_FAG = mysql_fetch_assoc($ajax_hent_fagq)) { $FAG_LISTE[$i]['navn'] = $AJAX_FAG['fag_navn']; $FAG_LISTE[$i]['id'] = $AJAX_FAG['fag_id']; $i++; } alternativt kan det også gjøre slik: while ($AJAX_FAG = mysql_fetch_assoc($ajax_hent_fagq)) { $i = count($FAG_LISTE); $FAG_LISTE[$i]['navn'] = $AJAX_FAG['fag_navn']; $FAG_LISTE[$i]['id'] = $AJAX_FAG['fag_id']; } Den siste vil fungere fordi du henter ut antallet mens første indeks man tar i bruk vil være 0, dvs. hvis antallet er 10 vil 0 til 9 være opptatt og neste man tar i bruk være 10. Red.: En tredje måte å gjøre det på er while ($AJAX_FAG = mysql_fetch_assoc($ajax_hent_fagq)) { $FAG_LISTE[] = array('navn' => $AJAX_FAG['fag_navn'], 'id' => $AJAX_FAG['fag_id']); } Endret 15. oktober 2009 av Ernie Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Åja, det var så enkelt, ja. Takk skal du ha. Får prøve det ut med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå