Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dårlig mic, hjelp?

Anbefalte innlegg

Miccen min er helt fuckt etter jeg formaterte pcen. Det høres ut som jeg sitter i andre enden av rommet. Det funker når jeg tar på mikrofon forsterkning, men det summer noe jævlig. Er det noe dritt jeg har glemt og stille opp eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Operativsystem?

Generellt sett, hvis du for eksempel bruker mikrofonen til Ventrillo eller lignende, så må du ALLTID prøve å for å bruke instillingene i operativsystemet for å justere mikrofonstyrken så langt som muig før du benytter instillingene internt i ventrillo.

lav OS instilling + ekstra høy ventrillo vil gi riktig volum for eksempel, men ekstrem forvrengning siden ventrillo overforsterker et signal som i utangspunktet er for svakt.

Annbefaler følgende:

- Sett på +20db mikrofon boost (i noen tilfeller kan +30 være nødvendig, men skjeldent for "vanlige" mikrofoner)

- Sett volumet i OSet til rundt 90% av maks. Det bør gi et godt utgangsunkt.

- Unngå å bruke ventrillo sliderene så langt som mulig, men det er ikke så farlig å justere NED der. Å justere opp lyden over midtpunktet internt i programmet derimot bør absolutt unngås om du kan.

Utenom voluminstillingene, og at du bruker RIKTIG input på maskinen/lydkortet så er det ikke så mye annet å tenke på i forhold til instillinger/installasjon. Husk at på noen lydkort kan du få lyd også på feil inntak, eksempelvis line-in, men det er ikke godt egnet til mikrofon som regel. Dobbeltsjekk det for å være sikker.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg har vista btw. Problemet er at jeg ikke finenr riktig ut hvordan jeg skal stille opp lyden på windws. Det jeg gjør er at jeg trykker på lyden ned til høyre, finner mikrofonen og setter den på fullt. Har også ventril på fullt. Men allikevell høres lyden ut som om jeg sitter langt ifra miccen. Jeg har satt på mikrofon forsterkning, men det bråker og suser så fælt i mikken at jeg må finne en annen løsning. Hadde hvert flott med en forklaring? :thumbup:

Jeg har miccen i riktig inntak tror jeg, har alltid hatt den der og det funka før formateringen :ermm:

Lenke til kommentar
Takk for svar.

Jeg har vista btw. Problemet er at jeg ikke finenr riktig ut hvordan jeg skal stille opp lyden på windws. Det jeg gjør er at jeg trykker på lyden ned til høyre, finner mikrofonen og setter den på fullt. Har også ventril på fullt. Men allikevell høres lyden ut som om jeg sitter langt ifra miccen. Jeg har satt på mikrofon forsterkning, men det bråker og suser så fælt i mikken at jeg må finne en annen løsning. Hadde hvert flott med en forklaring? :thumbup:

Jeg har miccen i riktig inntak tror jeg, har alltid hatt den der og det funka før formateringen :ermm:

Som sagt: ventrilo på fullt = fy fy fy fy!! Uansett hva du gjør, så lenge ventrillo er på full forsterkning så VIL det høres jævlig ut. Du må kort sagt klare å øke volumet i windows i stedet.

Jeg sitter på win7, men jeg kan høyreklikke på volumikonet, velge "recording devices" og få en liste med bla. anet mikrofonen som jeg kan klikke på. Der inne kan du sette volumet for mic + boost nivå.

prøv:

- sett ventrilo til 50% (midt på slideren)

- Sett mic nivå til 90%

- Sett boost til +20db

Sjekk på nytt.

Hvis alt dette går galt så ta et screenshot av hvordan både ventrillo og instillingene for din mikrofon ser ut nå.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...