silverlit Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 hei, bare sopa rundt på nettet å fikk merlig nok lyst til å lage et spill. 3d shooter elns. å lurte bare på hvordan man gjør det.. så noen greier å syntes det så tøft ut men jeg har ingen anelse om hvordan man gjør det eller hvilke programmer jeg skal velge. noen som har noen forslag? Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Kikk først på C# og XNA, men tror du setter deg høye mål her. Lykke til uansett Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg bruker ihvertfal C# (XNA, BEPUPhysics) eller C++ (OpenGL, OpenAL, PhysX, ++) til slikt. Nå har ikke jeg laget noen FPS spill før dog, men jeg har vært borti mange av algoritmene som kreves, som BSP og lignende. Det er dog et KRAV at du kan programmere temmelig godt før du begynner med noe slikt. Kan du ikke programmere, er det der du burde begynne. Velg deg et språk. Jeg foreslåt C# eller Java fotdi de er forholdsvis lette å lære seg, men har samtidig begge et godt utvalg av biblioteker og er samtidig veldig effektive. Når du har funnet et språk, setter du deg ned og lager Hello World og lignende enkle programmer til du forstår strukturen, funksjonen og logikken innen programmering. I bunn og grunn er det ikke vanskelig, men det er svært mye en må lære seg, og det vil ta årevis før en blir faktisk flink til det. Det er dog anbefalt å velge seg en spillmotor, som fører til at det blir langt mindre arbeid. Det finnes minst en for nesten hvert eneste programmeringsspråk som finnes. Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Tror du må være klar over at du står ved begynnelsen av en veeeeeeeeeldig lang vei. Å lage 3d-spill er ikke noe man lærer seg på en uke, men hvis du er motivert for å virkelig arbeide så ønsker jeg deg lykke til. Ps. noe du bør ta titt på er 3d-vektorer i matte. Hvis du har en mattelærer, så spør han om han kan det/kan vise deg det. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Hvis du ikke har erfaring med programmering er det et altfor høyt mål. Det er nesten så høyt at det bare er å glemme det de neste 2-3 årene. Du kan f.eks begynne med enkel grafikk og eksperimentere med fysikk. Her er et lite simpelt fysikkprogram jeg har laget med golfballer som du kan prøve å lage. Når ballene har roet seg ned kan du klikke venstre musknapp for å få de igang igjen. Baller.rar Endret 8. november 2009 av Databamse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå