rrmagne Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hei, Må si jeg begynner å bli overbevist over Jornboss sitt oppsett. men stusser litt over valg av CPU? Ville ikke en i7 920 være et bedre valg? Hvilket hk burde jeg gå får da i tilfelle? Så er jeg veldig i tvil vedrørende valg av skjermkort. kikket litt på HD 4890 og HD 5850. Spør fordi jeg vurderer å gå for en av netshop eller komplett sine modeller og bare endre litt på spesifikasjonene men der kan man ikke velge ifra 5 serien? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Er det meningen det skal være en link til en tråd eller forslaget du har fått noe sted? ... vanskelig å gi råd ellers. -Stigma Lenke til kommentar
rrmagne Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Er det meningen det skal være en link til en tråd eller forslaget du har fått noe sted? ... vanskelig å gi råd ellers. -Stigma Sorry, vet ikke hva som har skjedd her men denne skulle ligget under denne posten: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1161106&hl= Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Jornboss sine forslag ser solide ut de. og HD 5850 annbefales veldig sterkt om duskal kjøpe nå, da det er et kort som gir både høy ytelse, og mye ytelse pr. krone for tiden, og er vanskelig å slå på pris/ytelse, ihvertfall før Nvidias neste modeller kommer ut, men det er jo et godt stykke frem til enda. Du kan gå en en I7 i stedet ja, det ville vært neste steg opp på prosessoren, men forsjellen ligger hovedsakelig i den økte frekvensen, og ikke så mye i at det er en i7 i stedet for i5: https://prisguiden.no/product.php?p...40&cat_id=5 Hovedforskjellen mellom i7 og i5 er bare flere minnekanaler, og du har allerede minnebåndbredde i bøtter og spann med i5'en, så det er absolutt ikke noen nødvendighet for 99,9% av vanlige bruksområder. Meeen... om du synes det er verdt noen ekstra hundrelapper å gå fra 2,66 til 2,8Ghz, så er det ikke noe i veien for det. Både i5 og i7 overklokker meget bra. Vedrørende hva du kna plukke fra Komplett eller Netshop, kan du ikke bare liste opp alternativene for oss her da, så kan vi gi deg et godt alternativ evt? -Stigma Lenke til kommentar
rrmagne Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Jornboss sine forslag ser solide ut de.og HD 5850 annbefales veldig sterkt om duskal kjøpe nå, da det er et kort som gir både høy ytelse, og mye ytelse pr. krone for tiden, og er vanskelig å slå på pris/ytelse, ihvertfall før Nvidias neste modeller kommer ut, men det er jo et godt stykke frem til enda. Du kan gå en en I7 i stedet ja, det ville vært neste steg opp på prosessoren, men forsjellen ligger hovedsakelig i den økte frekvensen, og ikke så mye i at det er en i7 i stedet for i5: https://prisguiden.no/product.php?p...40&cat_id=5 Hovedforskjellen mellom i7 og i5 er bare flere minnekanaler, og du har allerede minnebåndbredde i bøtter og spann med i5'en, så det er absolutt ikke noen nødvendighet for 99,9% av vanlige bruksområder. Meeen... om du synes det er verdt noen ekstra hundrelapper å gå fra 2,66 til 2,8Ghz, så er det ikke noe i veien for det. Både i5 og i7 overklokker meget bra. Vedrørende hva du kna plukke fra Komplett eller Netshop, kan du ikke bare liste opp alternativene for oss her da, så kan vi gi deg et godt alternativ evt? -Stigma Takk for et oppklarende og utfyllende svar. Jeg ønsker bare å være sikker på at når jeg nå går til innkjøp av ny gamer pc at jeg ikke angrer i etterkant og tenker "oi, den skulle jeg jo ha kjøpt i stedet" Når det gjelder maskinene fra komplett og netshop er disse sikkert endel dyrere enn om jeg hadde bygget dem selv men det så ut som om man hadde mange konfigurasjons muligheter her. Legger ved linkene så kan du ta en titt om du har mulighet Komplett: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10386 Netshop: http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=130562 Mvh Roy Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hmm tjsa, grunnen til at de ikke har 5850 som valg er sikkert pga. det er rimelig nytt, samt at tilgangen på de kortene er noe begrenset enda. Forskjellen mellom 5850 og 4890 er ikke enorm, som du kan se her: http://www.overclock.net/ati/590560-crysis...-vs-5850-a.html Så det er ikke helt feil å velge det heller. Den relativt lille ytelsesforskjellen (10-20%) gjenspeiles i omtrent tilsvarende prisforskjell. Du har vel ikke DX11 støtte på 4890, men det spørs om du egentlig vil savne det så fryktelig. Historisk sett så tar det flere år fra kort med ny DX støtte slippes til det faktisk blir noenlunde standard. Heck, det er ikke alle spil som bruker DX10 enda en gang Men, om du vil ha det nyeste og beste, så annbefaler jeg kanskje at du tar en telefon til komplett og netshop og spør om de kan endre litt på pakken for deg evt. Husk at mange av disse selskapene tilbyr bygging av helt fritt utvalgte deler også, slik at du i praksis kan be dem bygge sammen hva som helst, så lenge de har delene tilgjengeig for salg. Det er godt mulig de er fleksible på dette området. -Stigma Lenke til kommentar
rrmagne Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Hmm tjsa, grunnen til at de ikke har 5850 som valg er sikkert pga. det er rimelig nytt, samt at tilgangen på de kortene er noe begrenset enda. Forskjellen mellom 5850 og 4890 er ikke enorm, som du kan se her: http://www.overclock.net/ati/590560-crysis...-vs-5850-a.html Så det er ikke helt feil å velge det heller. Den relativt lille ytelsesforskjellen (10-20%) gjenspeiles i omtrent tilsvarende prisforskjell. Du har vel ikke DX11 støtte på 4890, men det spørs om du egentlig vil savne det så fryktelig. Historisk sett så tar det flere år fra kort med ny DX støtte slippes til det faktisk blir noenlunde standard. Heck, det er ikke alle spil som bruker DX10 enda en gang Men, om du vil ha det nyeste og beste, så annbefaler jeg kanskje at du tar en telefon til komplett og netshop og spør om de kan endre litt på pakken for deg evt. Husk at mange av disse selskapene tilbyr bygging av helt fritt utvalgte deler også, slik at du i praksis kan be dem bygge sammen hva som helst, så lenge de har delene tilgjengeig for salg. Det er godt mulig de er fleksible på dette området. -Stigma Men er det verdt de ekstra pengene syns du? Får den tross alt ferdig bygd og greier. Hvordan ville du satt opp ett oppsett om du skulle kjøpt ny i dag innenfor mitt budsjett? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Sorry, jeg gidder ikke bruke masse tid på å sette opp et fullt forslag. Du har jo allerede fått et slikt forslag dessuten, som jeg har sagt at jeg synes er fornuftig. Hvilket skjermkort du går for har mest med hva prisklasse du vil gå for. Du tabber deg ikke ut med enten eller, da de begge er gode produkter og begge er bra kraftige kort. Det mest komfortable er sikkert å få for 4890 i og med at du kan få det i ferdigpakken. Hvis ikke bør du forhøre deg med butikken. -Stigma Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Det er ingen vits å betale ekstra for i7. Den er knall for videoredigering, rendering og andre flertrådsoppgaver. Men til spilling viser tester at i5 faktisk yter bedre. Når det er sagt vil du i spill, med skjermkortet du har valgt, overhodet ikke merke forskjell om du har i7 eller en prosessor til en fjerdedel av prisen, da skjermkortet vil være begrensningen, ikke prosessoren. Oppsettene du har valgt nå har ingenting til felles med jornboss sine forslag, annet enn skjermkortet. Men her ville jeg nok gått for 5850, da det er hakket kvassere, og i tillegg har støtte for DX11, så er du sikret litt inn i framtiden. Som jornboss viser, så kan du få en rigg til nesten 6000 som vil yte bedre enn den ferdigbygde til 14500 i spill. Det sier noe! Men du skal ikke bygge selv? Det er noen tusenlapper å tjene på det, med tanke på at du kan skreddersy et oppsett og få ytelse der du trenger det. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Jeg er enig med pro til en viss grad. i7 har lite å tilby som ikke i5 gjør like bra. Det at i5 yter bedre i spill er en sannhet med modifikasjoner. i7 er ørlite bedre enn i5 i noen tilfeller og vice versa. Totalt sett er forskjellene veldig små, og de kan regnes som likestillte, ihvertfall for spill, samt det meste annet av vanlige bruksområder. Det med at du ikke trenger en sterk prosessor i forhold til det skjermkortet kommer jo fullstendig ann på hva du spiller, og med hvilke instillinger. Noen spill er veldig GPU intensive, noen er veldig CPU intensive, og noen er relativt balanserte. Jeg har spillt mange spill som som har vist seg å bli CPU-bound selv på min 4GHZ C2D, dog de tilfellene er selvfølgelig i mindretall. Du bør ha en sterk prosessor, men pga. du får mindre for pengene jo høyere du går så vil jeg ikke annbefale å legge inn mer enn rundt 1500 i prosessoren. Spesiellt gjelder dette om du skal overklokke, siden i5'er og i7'er overklokker omtrent like langt selv om du velger en av de billigere modellene. Det er for dumt å legge alt for mange kroner inn i CPUen. Jeg synes også komplett maskinen virker dyr, men om du skal ha ferdigbygget så er ikke det innenfor mitt ekspertiseområde. Jeg kjenner bare til enkeltdelene, ikke hva som er normalt å betale for ferdigbygd. -Stigma Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Altså, tester av i5 750 viser at den er bedre i spill enn i7 920. Selvfølgelig har prosessoren noe å si, men i en spillmaskin er det skjermkortet som er viktigst. Når en prosessor til 500kr kan dra et spill med en forskjell på kanskje 3-5 fps i forhold til en prosessor til 2300, så er det en uforsvarlig dyr investering. La oss se på et lite regnestykke. Prosessor: 2300 Hovedkort: 1500 Da har man brukt 3800 på disse komponentene, og har kanskje 1500 igjen til skjermkort. Til sammen blir dette 5300. Men velger du feks Phenom II 250 fra AMD så har du: Prosessor: 550 Hovedkort: 800 Da har du brukt 1350 så langt, og kan kjøpe et skjermkort til feks 3000 (HD5870). Det siste tilfellet vil yte vesentlig bedre i samtlige spill, og samtidig koste en tusenlapp mindre! Det er ikke meningen å være kverulerende Men i7 er ingen god investering i en spill-rigg. Skal man uansett ha en knall prosessor er i5 750 (1500kr) et bedre valg. Men det må legges til at spillopplevelsen vil bli den samme også med feks PHII 720 (900kr) eller PHII 250 (540kr). Dersom du en av de billigere prosessorene (som likevel er relativt kraftige) så kan du kanskje til og med ta deg råd til en SSD, og da vil i hvert fall den totale bruken av maskinen oppleves mye raskere enn en maskin med i7, svakere skjermkort og vanlig harddisk. Lenke til kommentar
rrmagne Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 Takker for alle gode svar og råd. Og har vel mer eller mindre bestemt meg for å gå for jornboss sitt alternativ som dere alle virker enige om at er godt valg. Når det gjelder prosessor så er jeg fortsatt usikker på om det blir i5 750 eller i7 920. Hvordan er valget av hoverkort i jornboss sitt alternativ? Er dette kompatibelt med begge cpu`er? Hva med vifte til CPU? Bør jeg kjøpe dette utenom? isåfall hvilken? Har også hørt at mange kjører os på SSD? Har dette noe for seg? Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 i7920 er socket 1366 og i5750 er socket 1156. Socket i5750 er det økonomisk beste alternativene av de to. i7920 er det totalt beste alternativet, men ikke noe bedre enn i5750 til spill. Økonomisk totalt sett er Phenom II 720 mest for pengene. du kan se av mine forslag hvilke typer hovedkort som passer til hvilken prosessor:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå