Sethpistol Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hei Jeg er på jakt etter et rimelig teleobjektiv. I den sammenheng har jeg sett på dette Noen som har noe å si om dette? Positivt eller negativt. Prisen passer meg bra, men gjør meg også skeptisk da man vel får det man betaler for. Det jeg er på jakt etter er et bra objektiv som i hovedsak vil bli brukt til ski- og andre actionbilder(sykkel osv). Det er kun på hobbybasis og jeg trenger dermed ikke det aller beste. Det skal monteres på et Nikon D50(inntil videre). Prismessig skal det helst passe til et studentbudsjett, m.a.o. så lite som mulig. Håper noen tar seg tid til å svare meg, og være tålmodig med evt dumme spørsmål jeg måtte stille senere, da jeg er rimelig fersk i utstyrs-gamet. Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Personlig synes jeg det er en stor fordel med bildestabilisator på teleobjektiv. Det du har linket til har ikke det, og det billigste jeg fant i prisguiden var Nikons 55-200mm VR til knappe 2000 i billigste nettbutikk. Det er altså dyrere og gir mindre tele enn Sigma-zoomen du nevnte. Jeg har ikke brukt objektivet du har linket til og heller ikke Nikon-zoomen så jeg kan egentlig ikke si så mye mer, men det finnes noen nettsteder som tester mye objektiv og aknskje du kan finne mer info der. http://www.slrgear.com/reviews/index.php http://photozone.de/ Endret 15. oktober 2009 av se# Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Jeg er også på utkikk etter et teleobjektiv. Som jeg har forstått det så er det mye bedre med IS spesielt på tele. Jeg har selv sett på Canon 55-200 IS, så det er jo mulig å lese diverse tester på disse og sammenligne. Denne koster også ca 2000kr. EDIT: Tele er nok ikke noe du vil prøve deg på uten stativ skulle jeg tro, hvertfall ikke uten IS. Endret 15. oktober 2009 av jacoobholm Lenke til kommentar
arela Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Det er ingen problemer å bruke tele uten IS/VR eller stativ, bare det er nok lys til at du får hurtig nok blender. Jeg bruker gjerne 500mm uten IS/VR på frihånd, og får mye bra bilder. Til action bilder hjelper uansett IS/VR deg i svært liten grad. Du bør imidlertid ha et objektiv som har innebygd fokusmotor. Jeg kjenner ikke det objektivet du linker til, men vet at Nikon sin AFS 70-300 er helt i toppen i denne klassen. Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Forsåvidt enig med arela at man godt kan få skarpe bidler med tele uten stabilisator (og stativ), men under marginale forhold øker du sjansen for et skarpt bilde. Spørsmålet er hvor myd det er verdt for deg. Også enig i at Nikons 70-300 er et bra valg, men prisen er også mye høyere. Forøvrig passer ikke Canon-objektivet jacoobholm nevner på en D50. Lenke til kommentar
Sethpistol Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 Takker for svar alle sammen, skal gjøre litt research videre, men har vel kommet fram til at å kjøpe det billigste bare er dumt. Har jeg flere spørsmål maser jeg sikkert videre, men inntil videre sier jeg bare takk for hjelpen. Synd at lommeboka ikke er tykkere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå