yates56 Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hei! Skulle da idag ta fram en gammel Fujitsu Simens Amilo Pro laptop, og installere Puppy Linux på den. Fra før av kjørte den en spess versjon Windows XP. I ca. 2 år har den hatt en liten feilmelding under oppstart: SMART Failure Predicted on Hard Disk 0: TOSHIBA MK4025GAS-(PM) WARNING: Immediately back-up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminet. Press F1 to Continue. Dette har da som sagt kommet opp i ca.2 år, uten at jeg har giddet å brydd meg så mye, dethar faktsik fungert, vært utrolig treig, men ellers fungert utmerket under Windows XP. Når jeg idag skulle installere Puppy Lnux så finner den harddisken, men den får ikke partisjonert noe på den, jeg får bare kjørt live CD. Hvis jeg prøver å starte den opp unten Puppy Linux CD'en i komemr det opp en feilmelding om at den ikke finner operativsystemet. Vil dette si at det var slutten på min kjære 40GB haddisk? Det har forresten vært en jobb PC, som min far rukte på jobben en tid tilbake. Takker for svar! Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Ser mørkt ut. Du kan prøve partisjonering med GParted sin live-CD, men jeg rekner med at du får samme resultat. Du burde ha forventet det i 2 år =p Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Hehe, ja. Er ikke så fryktelig lei meg for at den er ødelagt. Får kanskje prøve å sette den opp med USB minnepinne. Er det veldig viktig med høy overføringshastighet? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Hehe, ja. Er ikke så fryktelig lei meg for at den er ødelagt. Får kanskje prøve å sette den opp med USB minnepinne. Er det veldig viktig med høy overføringshastighet? Viktig og viktig. Har prøvd Puppy Linux på USB-penn med USB 1.1. Vel, det virker jo forsåvidt greit da, men kan ikke sammenlignes med USB2.0 som blir en racer i så måte. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Er vell bare å kjøpe en ny harddisk, de koster så og si ingen ting(faktisk mindre enn en kveld på byen!) Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 Hvor komplisert er det å bytte harddisk på en 5-6 år gammel laptop? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Hvor komplisert er det å bytte harddisk på en 5-6 år gammel laptop? Uvanelige HD fester?????? Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Hvor komplisert er det å bytte harddisk på en 5-6 år gammel laptop? Det pleier å være 1-2 skruer som holder harddisken fast i laptopkabinettet, og 4-5 som holder harddisken fast i ei ramme. Skru ut de, bytt harddisk (2,5"-disk) og sett inn igjen. Mye lettere enn på en stasjonær pc. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Hvor komplisert er det å bytte harddisk på en 5-6 år gammel laptop? Det vanskeligste blir kanskje å finne en med riktig interface. 5-6 år gammel tilsier at den har IDE-interface, og nå er det SATA det går i. (Kontaktene i enden av disken er forskjellige i de to tilfellene, og de kan ikke brukes om hverandre.) Vanligvis sitter disken plassert under sitt eget deksel på undersiden av laptop'en og det bruker ikke være noe problem å ta den ut. Pass på om det skulle sitte noen pluggoverganger e.l. på disken - ikke mist disse; du vil trenge dem til den nye disken. Her. har du f.eks. en oversikt over alle 2,5" IDE-disker som Komplett tilbyr i dag. (De bruker begrepet ATA (ATA-100 sier noe om hastigheten) i.f.t. Serial ATA (=SATA).) Lenke til kommentar
yates56 Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 Hehe, vet faktisk ikke om jeg gidder å bruke 600 kroner på den. Selve maskinen har kanskje en verdi på 300 kroner. Tror nok det blir å kjøre Puppy Linux fra en minne pinne. Det eneste den isåfall skal brukes til er å se på film fra en hjemmeserver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå