Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ta betalt for noe på forhånd

TMB

Anbefalte innlegg

Hei.

Broren min som går i 6. klasse skal samle inn penger til leirskole.

De har fått kakebokser de skal selge (ca 50 kr pr stk).

Jeg gikk selv og solgte slike bokser da jeg gikk på ungdomsskolen. (Og leverte penger til skolen etter salg).

MEN, nå har de (klassekontaktene) fått for seg at elevene må kjøpe boksene selv først, for så å selge de videre.

Har de i det hele tatt lov til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette hørtes da meget rart ut..

Det er vel frivillig om man vil gjøre det eller ikke? isåfall er det vel lov..

Det er vel lov men synes det virker som en veldig rar måte å gjøre dette på, faktisk er det vel ikke alle som har penger for å legge ut for dette så ett slikt krav vil virke usosialt og henge ut de barna/familiene/foreldrene som ikke har penger til dette.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke lov å presse noen til å kjøpe kakene. For det første så er det ikke tvang å selge disse boksene, det er basert på frivillighet og dugnad.

For det andre så kan et slikt tvang stride mot gratisprinsippet i opplæringsloven. Med andre ord kan man ikke kreve at elevene dekker utgifter til leirskoleopphold i skolens regi. Dette er noe kommunen skal bekoste, jfr. oplæringsloven §2-15.

Når det gjelder kakaesalget så går det sikkert under det man kalle dugnad, og som nevnt så er dette basert på frivillighet. Det holder ikke at det må være frivillig, det må være reelt frivillig. Er det ikke reelt frivillig vil det stride med §2-15.

Med andre ord er det ingen som kan tvinge elevene eller foreldrene å selge disse boksene, langt mindre å kjøpe dem.

Lenke til kommentar

Dette er nok ein lettvindt måte for skulen å gjere det på. Ved å overlate investeringsutgifta til kvar enkelt elev/foreldre så slepp skulen å sette av og investere penger i å kjøpe inn kakebokser (med påfølgende risiko for tap om kakene ikkje blir solgt).

Så her kjem gratisprinsippet inn. Skal skulen samle inn pengar til ein skuletur så bør det forgå kun med middler som ikkje innebærer fare for tape på investeringane som blir lagt ned. Ein billegare måte å gjere det på vil f.eks på å spleise på å kjøpe in mjøl og sukker og bake kakene sjølv på skulekjøkkenet? Blir mykje høgare profit også av det.

Lenke til kommentar

Det er to veier til leirskole om man legger "gratisprinsippet" til grunn:

a) Skolen/kommune/fylke dekker hele kostnaden, leirskolen inngår som en del av undervisningen.

b) Foreldrene til de som ønsker å dra på leirskole dekker alle kostnadene selv, elevene blir permittert fra skolen. Øvrige elever følger undervisningen på skolen.

I tilfelle b) som det virker som om gjelder din bror, har åpenbart foreldregruppen blitt enige om å helt eller delvis finansiere gjennom kakesalg. Det virker som om klassekontakten ikke ønsker å sitte med risikoen for kakesalget sev og ønsker å fordele dette på de som har sagt seg villige til å dekke kostnaden. Helt kurant spør du meg.

Lenke til kommentar
b) Foreldrene til de som ønsker å dra på leirskole dekker alle kostnadene selv, elevene blir permittert fra skolen. Øvrige elever følger undervisningen på skolen.

Dette alternativet trur eg ikje funker, dei aller fleste skular praktiserer eit alle eller ingen prinsipp.

Derimot kan ein foreldra til dei som ønsker å dra på leirskule gå sammen å samle inn nok penger til å sende heile klassen på leirskule (men etter som eg forstår må dette gjerast annonymt).

Om klassen blir delt på denne måten så blir det også dyrare for skulen siden dei då må skaffe ein vikar for dei som eventuellt blir igjen, så det å splitte klassa trur eg ikkje nokon skule ville gått med på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...