Gå til innhold

Hva er en D-vippe?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble nysgjerrig selv, og her er forklaringen:

La meg bare kort repetere D-vippens oppførsel da denne er den som er enklest i bruk. Har du et datablad for hånden for en 4013 eller 74xx74 krets, er dette nyttig i øyeblikket. Merk at jeg kaller spenningsnivåene som opptrer for Høy og Lav, ikke 1 og 0. Etter min mening er 1 og 0 noe man opererer med i programvare, og med alle de inversjonene og "aktive Lav" funksjonene blir det bare forvirrende i forbindelse med hardwaren. L betyr nær 0V og H betyr nær driftsspenningen for CMOS eller ca 3.5V for 5V TTL.

D-vippen, som de andre vippene har to stillinger, og to utganger som er motsatt hinannen, vanligvis merket med Q og /Q. Dersom Q er Lav er /Q Høy og omvendt. Den har også fire kontroll-innganger, to av disse er de samme som for SR-vippene: Preset aktivert (på 7474 er den aktiv Lav, på 4013 er den aktiv Høy) vil sette Q til Høy og /Q til Lav. Reset aktivert vil likeledes sette Q til Lav og /Q til Høy.

De viktige inngangene, som gjør D-vippen til det den er, er klokke-inngangen, og D-inngangen. For D-vippene vil alltid Q følge D, og bli oppdatert hver gang Klokke går fra Lav til Høy. På symbolet vises det med en trekant innover i "boksen" ved denne inngangen. Når Klokke holder seg Lav eller Høy, eller går fra Høy til Lav, vil Q (og /Q) forbli konstant:

Q Q+ D

x L L

x H H

Her betyr x at Q kan være enten H eller L, det spiller ingen rolle. Q er nåværende tilstand av Q, mens Q+ er etterfølgende tilstand av Q.

Kobler man /Q tilbake til D, vil vippen skifte stilling for hvert klokkeslag (Klokke fra L til H). resultatet er en T-vippe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...