efikkan Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 DirectX 10 bydde på en god del nye muligheter blant annet geometry shaders som forenklet sagt kan brukes til å optimalisere modellene til å kutte detaljer der de er unødvendige, og glatte ut der det er ønskelig. Ved riktig bruk vil dette la utviklere bruke GPUen mer optimalt, men dette fungerer ikke på noe magisk vis som gir supergrafikk. Uansett så mangler SM3.0-klasse-GPUer en del funksjonalitet som er nyttig i en del shadere, f.eks. shadere til å lage et hav. De mest imponerende demoene i DirectX 10 og OpenGL 3.2 vil nok være vanskelig å få til i DirectX 9.0c eller OpenGL 2.1, men det vil nok være teoretisk mulig å få til noe som er nesten like pent, men som da innebærer mye mer arbeid og høyst sannsynlig har dårligere ytelse pga. manglende funksjonalitet i maskinvaren Når det gjelder PlayStation 3 så er det åpenbart at RSX gjør rendering, ingen i sin villeste fantasi ville finne på å sette en slik chip til å tegne pikseler, da kunne de like gjerne tatt en billig chip fra midten av 90-tallet. Men det som Sony har gjort er at de lar utvikleren bruke CPUen mer aktivt som en del av rendering-prosessen, men desverre så hjelper det ikke så veldig mye. Så i praksis betyr det at RSX yter noe bedre enn 7800GTX i spill der utviklere har gjort en god jobb, men ikke noe som kan måle seg med senere generasjoner topp-GPUer. Og dagens siste skrik har den mangedoble ytelsen. Jeg vil minne om at en del spill på konsollene ikke kjører full oppløsning, og en god del ikke bruker antialiasing i serlig grad (noe som typisk spill-PCer bruker 4x eller mer av) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Når det gjelder PlayStation 3 så er det åpenbart at RSX gjør renderingIngen har sagt at RSX ikke gjør typiske GPU oppgaver, men ikke i like stor grad som på en PC for de flotteste spillene på PS3. ingen i sin villeste fantasi ville finne på å sette en slik chip til å tegne pikseler, da kunne de like gjerne tatt en billig chip fra midten av 90-tallet.Hvilken chip tegner pixlene om ikke RSX? Men det som Sony har gjort er at de lar utvikleren bruke CPUen mer aktivt som en del av rendering-prosessen, men desverre så hjelper det ikke så veldig mye Det virker ikke som studioene bak Uncharted 2 og bla. Killzone 2 er helt enig der. Samtlige intervjuer jeg har lest rundt lansering av disse spillene så uthever de nettopp hvor tungt de bruker Cell til å forbedre grafikken kraftig. Så i praksis betyr det at RSX yter noe bedre enn 7800GTX i spill der utviklere har gjort en god jobbRSX er en tweaket/videreutviklet 7800GTX (spesialbestilling), derav la jeg på en +. men ikke noe som kan måle seg med senere generasjoner topp-GPUerHvem i alle dager mener du ville innbille seg at 7800GTX+ kan måle seg med dagens GPUer? Jeg vil minne om at en del spill på konsollene ikke kjører full oppløsningDette tror jeg alle er klar over, og ingen har påstått noe slikt. Jeg er ikke engang sikker på om det er en eneste fullverdig 1920x1080 tittel på konsoll som ikke oppskaleres fra en annen HD oppløsning. Endret 24. oktober 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg