Gå til innhold

Er denne "forsikringstvisten" mulig og lovlig?

toretang5

Anbefalte innlegg

Case:

Vi har 2 biler. Jeg har 85 % bonus på den som er registrert i mitt navn. Min samboer har 10 % på den som er registrert i hennes navn, da hun har hatt diverse smådunker.

Vi kjøper ny bil nå. Den registrerer jeg på meg, og skroter min gamle. Dermed får jeg 85 % bonus på den nye.

Vi betaler over 8000 i året for forsikring på min samboers bil.

Jeg tenker:

1) Vi omregistrerer min samboers bil til meg

2) Jeg står da som eier av 2 biler. Den ene allerede med 85 % bonus.

3) Jeg forsikrer bil nummer 2. I og med at den står på meg får jeg også høy bonus på den.

4) Det jeg sparer i forsikring overstiger det jeg betaler i omregistrering, da vi snakker om en 1998 bil

5) Dermed har jeg netto gevinst på bil 2 etter første året

Lovlig/mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge dere er (registrerte) samboere skulle det vel ikke være noe problem å eie/forsikre begge/alle bilene på den ene part.

Samboeren vil likevel ha full disposisjonsrett på begg/alle bilene (såfremt sertifikatet er i orden).

Du vil imidlertid normalt ikke få 85% bonus "automatisk" på bil/kjøretøy nr 2 (og 3 - 4 - 5 osv), men de fleste forsikringsselskap gir deg likevel rundt 50% startbonus om du har flere/tidligere kjøretøy skadefritt forsikret.

Jeg har selv bil og motorsykkel. Begge med topp-bonus på 75%, som jeg har valgt selv slik at jeg kan ha én kaskoskade uten bonustap. Da jeg kjøpte sykkelen og skulle førstegangsforsikre den fikk jeg starte på 55% bonus siden jeg ikke har/hadde noen negativ forsikringshistorie.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

85% bonus? Hvem er det som går så høyt? Uansett får du ikke dette automatisk på bil nr 2. Enten får du en grei startbonus, eller du kan flytte bonus mellom bilene, og da tar du selvsagt høyest bonus på den som er dyrest å forsikre.

Dersom du skal omregistrere, får du vel høye kostnader med dette. Det er ikke noe problem at forsikringen står i annet navn enn bileiers.

Lenke til kommentar
Jeg mente 70% bonus (uten bonustap ved første bruk av forsikring) var den høyeste bonusen man kunne få.

Hvor får du 85% bonus?

80% toppbonus eller 75% uten bonustap på første skade er så vidt jeg vet det vanlige. Noe selskap som gir 85% har jeg ikke hørt om, men det finnes tydeligvis.

Du har rett, det lå litt vagt i minne, det er lenge siden jeg har drevet med det der. 85% er dog noe uvanlig så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...