205gti Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Har en 205 gti som er så pass rusten i rammen at jeg må bytte. Spørsmålet er bare om jeg kan ta en hvilken som helst 205 å flytte over maskinen (+komplett understell, el. osv)? Det jeg er usikker på er om jeg evnt må betale avgifter hvis jeg tar chassi fra en 80 hk opp til de 100+ jeg har. Evnt hvor går grensen for hva som er chassi bytte? Kan jeg ta bakparten av en og sveise sammen med den jeg har. Vise den få det godkjent så hjem og bytte ut fremparten. Også få det godkjent også. Noen som har god peiling på dette? Har ikke lyst til at denne 1,9 gti'en skal på skrothaugen heller. Klassisk bil som det er svært få igjen av. Spesielt med 1,9l. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Det er KUN godkjente opprettere som kan gjøre en slik jobb lovlig Lenke til kommentar
joka Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 du kan søke om avgiftsfritak ved oppbygging av bil... les mer her: http://www.toll.no/templates_TAD/CircularL...;epslanguage=NN Lenke til kommentar
trra Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Så lenge bilen du setter motor i er registert i Norge for 10 år siden eller mer er det ingen avgifter pga økt effekt. Endret 15. oktober 2009 av trra Lenke til kommentar
Rick Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Kan jo svare litt.. Letteste du kan gjøre er å søke om ett karosseribytte, det er IKKE BARE GODKJENTE VERKSTED SOM KAN FÅ DET INNVILGET! Det kan en hver person få gjennom, da det kun er mekanisk arbeid. Det som skjer da er at når du har kjøpt inn en til rustfri 205 så leverer du søknad om ett karosseribytte, dette må begrunnes og vist det er mer rust på din 1.9 enn hva som er forsvarlig å sveise opp igjen burde du få ett ok fra biltilsynet. Ved ett karosseribytte må du bytte 3/4 av bilens hovedkompontenter (motor, girkasse, bakstilling og forstilling). Du må drage begge bilene til en av biltilsynet sine stasjoner, eller få en biltilsyn mann hjem til deg. Han plomberer da de delene + begge karosseriene, altså merker dem med en noe lignende stålstreng som de du finner på splinten til ett brannslukkingsapparat. Når det er gjort er det bare å skrue over alle delene, i ditt tilfelle slipper du jo bare ned forstilling og motor med gir i ett stykke, også smeller det opp igjen på det rustfrie karosseriet (en helg med jobb i rolig tempo vist du ikke har mer så 6 tomler). Så er det å vise bilene til biltilsynet igjen, da fjærnes det gamle rammenummeret på den bilen du har flyttet alt over til og den får innrisset rammenummeret til det som var din orginale 1.9GTi. Sånn er det ett karosseribytte gjennomføres i korte trekk, noen år siden jeg var med på det men tror ikke jeg har glemt noen større detaljer. Vist du finner en bil med mindre motor å flytter alt over til, skal du ikke se bort ifra at BT blir å kreve at du flytter over bakstellet også siden du øker bra med hestekrefter. Skal du først gjøre den jobben burde du uansett flytte over alt av interiør også bare for syns skyld Endret 15. oktober 2009 av Rick Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Skjøting av bil, som trådstarter spør om, er det kun godkjente som kan gjøre. BT godkjenner ikke sveising fra hvem som helst. Er det kun snakk om å bytte deler over på annet karosseri, så kan han søke selv Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Skjøting av bil, som trådstarter spør om... Nå var det jo faktisk ikke bare det han spurte om, og når du bare svarer på ett av spørsmålene, uten å si hva du svarer på, så forvirrer det egentlig mer enn det opplyser. For å konkretisere førsteposten litt: Spm. 1: Spørsmålet er bare om jeg kan ta en hvilken som helst 205 å flytte over maskinen (+komplett understell, el. osv)? Spm. 2: Kan jeg ta bakparten av en og sveise sammen med den jeg har. Vise den få det godkjent så hjem og bytte ut fremparten. Leser man den siste setninga skikkelig, så ser du at han faktisk vurderer å først bytte ut bakparten med en uskadd, få det godkjent, for deretter å skjære bilen i to en gang til og så bytte ut fremparten med en uskadd (som kanskje opprinnelig hang sammen med den uskadde bakdelen brukt i første runde), noe som er totalt unødvendig siden man lovlig kan bytte hele chassiset (el. selvbærende karosseri) i en operasjon. For å prøve å svare på spørsmål 1: Ja, du kan bytte ut karosseriet, uten å styre med å skjære og sveise og bytte bare halvparten om gangen, men det er mulig du må ha et karosseri fra en 205gti, om det er fysiske forskjeller mellom det og et vanlig 205-karosseri; tenker på konstruksjonsstyrke, sikkerhet etc. Lenke til kommentar
205gti Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 Kjempe flott! Da er det bare å sette i gang med papirmøllen mot bt. Gira som pokker her nå. hehe godt det er helg. Tusen takk for hjelpen, alle!!! Lenke til kommentar
Rick Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Skjøting av bil, som trådstarter spør om, er det kun godkjente som kan gjøre. BT godkjenner ikke sveising fra hvem som helst. Er det kun snakk om å bytte deler over på annet karosseri, så kan han søke selv Nå har jo han som laget posten fått sitt svar, så nå kan jeg begynne å kverulere med deg uten å ødelegge inlegget for han Finnes flere enn godkjente verksted som kan få det godkjent. Sånn i teorien skal en hver tulling som kan holde i ett sveiseapparat stille likt med hvordan som helst oppretter, opprettere er ikke godkjent på noe som helst vis, det er det verkstedene som er. Og har han ett passende sveisesertifikat er det ingen grunn til at BT ikke skal godkjente en skøyting utført av Ola Norman. Så lenge han får BT til å sjekke sveisene med rønken og en kryssmåling som viser at bilen ikke er skeiv skal det faktisk godkjennes. Eneste probleme er at mange BT ansatte ikke har nokk "baller" til å ta en avgjørelse selv, for selv om de ikke finner noe galt med sveisene eller kryssmålingen tørr de ikke godkjenne det da de plutselig sitter på ansvaret for at den er på veien. Send derimot en bil fra ett verksted innom BT og de ser knapt på den, for da har de ikke noe ansvar uansett. Så det enkleste er jo å bare gjøre det uten at BT får vite det, men gjøre det sånn som det skal gjøres! Selv har jeg da heldigvis ikke det problemet, nokk av opprettere på jobb som kan skøyte biler for meg så lenge jeg lakkerer litt for dem Lenke til kommentar
fredster Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Mr. Norbatt I presume...... Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Det er fullt mulig jeg er feilinformert, men da jeg hadde rust i gulvet på en bil, ved og på delen hvor rammenummeret sto, så fikk jeg selvfølgelig mangel på eu. Jeg dro da innom biltilsynet og spurte om jeg kunne sveise dette selv, men fikk da til svar at det KUN var godkjent verksted som kunne sveise slike ting som hadde med chassiebytte å gjøre. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Venn av meg tok en weekend tur til Sverige og da han kom hjem var bilen hans som ny. Jeg vet også at han hadde like før kjøpte en bil av samme type der...... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå