Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Starter i 5 gir.

Tusker

Anbefalte innlegg

hepp.

familien har en bil som jeg ofte bruker. noen dager vil bilen kun kjøre i 5 gir. jeg får ikke satt giret ned i noen andre gir. voldsom hard motstand. dette skjer uansett temperatur og tid, men hender alltid når man skal starte (altså ikke når man allerede er i gang). som oftest går det greit, men jeg vil tippe at ca 30% av gangene kommer jeg altså kun i 5 gir. i dag tidlig måtte jeg kjøre ca 7km før jeg kunne sette bilen i et annet gir. bilen er en renault laguna...tipper på 97-98 modell uten å være helt sikker.

noen tips til hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan då umuleg vere sunt! Har du ikkje vurdert service då? Det hadde iallefall ég tatt meg bryet med.

Besin eller diesel bil? Eg er ikkje så utruleg bilkyndig, men trudde ein måtte "gløde" som i varme opp bilen nokre sekunder (på diesel) før start - iallefall når det er kaldt. Men det er vel kanskje berre med ekstremt lave temperaturer.

Lenke til kommentar
Det kan då umuleg vere sunt! Har du ikkje vurdert service då? Det hadde iallefall ég tatt meg bryet med.

Besin eller diesel bil? Eg er ikkje så utruleg bilkyndig, men trudde ein måtte "gløde" som i varme opp bilen nokre sekunder (på diesel) før start - iallefall når det er kaldt. Men det er vel kanskje berre med ekstremt lave temperaturer.

Kun diesel som trenger dette. Men det vil ikke forklare dette, han får jo bare kjøre i 5-gir. Det er ikke snakk (som jeg forstår) å starte motoren. Så problemet er da giren er låst i 5. gir.. :dontgetit:

Lenke til kommentar

jepp. når jeg parkerer bilen så setter jeg den som regel i første gir, men jeg må rygge for å komme ut. det går egentlig glatt, men etter jeg har rygga ut og så skal sette den i gir, så får jeg den ikke lenger i revers hvis jeg ellers kun får den i femte gir. ja, det ble litt krøkke setning men håper dere forstår. problemet er ikke å få start på bilen (beklager emnetitlen) men at den enkelte ganger kun kjører i femte gir (første gang etter en stund. feks etter en natt). får ikke plassert giret noe annet sted pga voldsom motstand.

Lenke til kommentar

Tror ikke han mener at det er clutchen som ER ødelagt, men den blir det hvis du ikke gjør noe med problemet snart ;) Derfor er det billigere å få retta opp frigjøringswire (som han tror det kan være) nå, enn å vente til clutchen er ødelagt. Da er det iallefall ikke verdt rep..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...